Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Sörlänningen skrev:Mangan skrev:Jag som skrev kontrakt i går kväll. Tur att jag tog "pris vid anmälningstillfället" då 🙂
Vad menas med anmälningstillfället? Är det inte samma som kontraktskrivandet?
Sörlänningen skrev:Mangan skrev:Jag som skrev kontrakt i går kväll. Tur att jag tog "pris vid anmälningstillfället" då 🙂
Vad menas med anmälningstillfället? Är det inte samma som kontraktskrivandet?
Mangan skrev:Motsvarar kanske 1140/fub netto, runt 1550/fub före avverknings kostnad?
MAW skrev:Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.
alias skrev:MAW skrev:Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.
Intressant!
Hur många fick bjuda på posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?
Vågar man fråga vilket företag som vann budgivningen?
MVH
Alias
MAW skrev:alias skrev:MAW skrev:Jag har en färsk datapunkt efter en försäljning av rotpost i Småland att dela med mig av. 1150 kr per skogskubikmeter netto, ca 1000 m3 ren granpost med 0,5 m3 i medelstam.
Intressant!
Hur många fick bjuda på posten och skiljde det mycket mellan budgivarna?
Vågar man fråga vilket företag som vann budgivningen?
MVH
Alias
Jag vill inte avslöja vilket bolag som gav högsta budet men jag skickade ut till tre sågverk inom kanske 5 mils avstånd plus Virkesbörsen. Två andra sågverk låg relativt nära, 5-10% ifrån. Ingen kunde matcha högsta anbudet så det blev ingen budgivning efter att anbuden kommit in. Lägsta anbuden låg runt 750 kr per m3sk om jag minns rätt och kom från bolag som låg geografiskt långt från rotposten och som fått underlaget via Virkesbörsen.
Virkesbörsen fick förstås avstå från att skicka till de sågverk som jag själv skickat till vilket försvårade för dem.