sön 25 aug 2024, 15:05#853654
Alvarsson skrev:aho skrev:Alvarsson skrev:aho skrev:Enligt IMF så förekommer det ingen omfattande subvention av fordonsbränsle i Tyskland, dessa siffror är för 2022. Bensin är till exempel helt osubventionerat.
Man skulle kunna ta ut mer skatt på dieseln i Tyskland för att täcka "vehicle externatilies", men de är stort detsamma oavsett vilka bränsle man kör på om man inte får ner vägslitage, olyckor och köbildning.
Däremot subventionerade man naturgasen kraftigt 2022, det fanns goda skäl till det och naturgas används knappast i fordon.
Jo men tar du med samtliga subventioner så blir bilden en helt annan.
Stapeldiagrammen är tagna direkt ur sifferunderlaget till 2023 års rapport från IMF avseende fossila subventioner och innehåller alla delar de räknar in. Har du ett annat underlag så är jag intresserad av att ta del av var du hittat det.
Tills vidare utgår jag från att IMFs siffror är korrekta för den modell de använder. Om dataunderlaget inte stämmer, då dalar trovärdigheten
för rapporten betänkligt.
Du får ta med samtliga subventioner för att få e rättvisande bild de är få 3% av BNP en fruktansvärt stor summa pengar, Vilket givetvis kraftigt missgynnar elbilarna
1% av Tyskland GDP gick till explicita subventioner 2022, allt till kol och naturgas.
0.73% av GDP gick till implicita subventioner av kol och naturgas.
På vilket sätt gynnar de subventionerna fossilbilar i förhållande till elbilar?
0.02% i implicita subventioner gick till bensin som fordonsbränsle och 1.23% till diesel som fordonsbränsle.
IMF räknar nedsatt eller avdragsgill moms på bränsle till transporter som en implicit subvention, vilket kan vara bra att veta.
Ska man bryta ned detta ytterligare så behöver man ta reda på hur stor del av dieseln som går till personbilar, det lär användas en hel del i lastbilar, jordbruksmaskiner och kanske även stationärmotorer. Har inte hittat några siffror på det ännu.
Man bör även ställa sig frågan med vilken skattemekanism som elbilarna bidrar till att finansiera "vehicle externalities" i Tyskland?
Island blev först ut i Europa med kilometerskatt på elbilar, cirka 0.5 SEK/mil.
Har Tyskland inget motsvarande så kan man hävda att det är elbilarna som är skattemässigt gynnade i förhållande till bensinbilar.
Viljan att satsa på elbilar i Tyskland i år lär även påverkas av:
- Många hus har inte eleffekt nog för att erbjuda bra laddningskapacitet hemma (de värmer i huvudsak med naturgas) och dyr el i konsumentledet jämfört med Sverige och Norge.
- Ännu så länge dåligt utbyggt snabbladdningsnät
- Allt snack om snabbt fallande priser på batterier och priskrig på elbilar framöver kan vara det som påverkar mest. Vem vill köpa något i år som kan vara 20% billigare nästa år?
För de begagnade bilarna så måste man kunna ta kostnaden för ett batteribyte (även om sannolikheten är mycket låg) och det verkar idag inte finnas någon vettig riskdelning mellan bilägare, biltillverkare, bildistributörer och återförsäljare samt försäkringsbranschen.
Kanske en "batteriförsäkring" skulle lösa den knuten? Om batterifel är så ovanliga som branschen påstår så skulle den inte behöva bli så dyr.