Bioenergi

Elbilarna förfall

2088 inlägg 115282 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#853645 Strömman som en elbil laddas med är subventionerad? Nu får du förklara

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#853650
Alvarsson skrev:
aho skrev:
Alvarsson skrev:
aho skrev:Enligt IMF så förekommer det ingen omfattande subvention av fordonsbränsle i Tyskland, dessa siffror är för 2022. Bensin är till exempel helt osubventionerat.

Man skulle kunna ta ut mer skatt på dieseln i Tyskland för att täcka "vehicle externatilies", men de är stort detsamma oavsett vilka bränsle man kör på om man inte får ner vägslitage, olyckor och köbildning.

Däremot subventionerade man naturgasen kraftigt 2022, det fanns goda skäl till det och naturgas används knappast i fordon.


Jo men tar du med samtliga subventioner så blir bilden en helt annan.


Stapeldiagrammen är tagna direkt ur sifferunderlaget till 2023 års rapport från IMF avseende fossila subventioner och innehåller alla delar de räknar in. Har du ett annat underlag så är jag intresserad av att ta del av var du hittat det.

Tills vidare utgår jag från att IMFs siffror är korrekta för den modell de använder. Om dataunderlaget inte stämmer, då dalar trovärdigheten
för rapporten betänkligt.


Du får ta med samtliga subventioner för att få e rättvisande bild de är få 3% av BNP en fruktansvärt stor summa pengar, Vilket givetvis kraftigt missgynnar elbilarna


Men berätta, hur kan subventioner för naturgas konkurrera ut elbilsmarknaden? Det är väl snarare elbilsägare som gynnas av att naturgasen som producerar el subventioneras eftersom det ger lägre elpriser.
Senast redigerad av Rotvältaren sön 25 aug 2024, 16:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#853652 Alvarson begriper du inte ens själv vad du skriver ned ?
Du skrev för inte så många minuter sedan att i MORGON är det MINUSPRIS på el - eller gjorde Du inte det ?
Minus är för mig att man får något extra om man tar emot det som gives.
Är inte detta en subvention om något ?
När något dessutom är gratis, något som kostar andra att tillverka och som du mottager är det då en gåva eller en subvention.
Men du vet väl inte vad ordet subvention betyder, så jag förklarar.

Subvention är ett ekonomiskt bidrag, ofta statligt, för att stödja en viss näring och uppmuntra produktion av en vara eller tjänst eller för att hålla konsumentpriserna nere på särskilda produkter. Ofta används subventioner i ett samhällsekonomiskt syfte för att främja något speciellt där konsumenternas efterfråga inte motsvarar kostnaden för produktion och utbudet. Det kan till exempel handla om jordbruksprodukter och bostäder men även elcyklar, elbilar, solceller eller läkemedel. I Sverige är en stor del av den privata konsumtionen subventionerad med offentliga medel, till exempel utbildning, kultur, sjukvård, kollektivtrafik och vissa anställningar.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

aho  
#853654
Alvarsson skrev:
aho skrev:
Alvarsson skrev:
aho skrev:Enligt IMF så förekommer det ingen omfattande subvention av fordonsbränsle i Tyskland, dessa siffror är för 2022. Bensin är till exempel helt osubventionerat.

Man skulle kunna ta ut mer skatt på dieseln i Tyskland för att täcka "vehicle externatilies", men de är stort detsamma oavsett vilka bränsle man kör på om man inte får ner vägslitage, olyckor och köbildning.

Däremot subventionerade man naturgasen kraftigt 2022, det fanns goda skäl till det och naturgas används knappast i fordon.


Jo men tar du med samtliga subventioner så blir bilden en helt annan.


Stapeldiagrammen är tagna direkt ur sifferunderlaget till 2023 års rapport från IMF avseende fossila subventioner och innehåller alla delar de räknar in. Har du ett annat underlag så är jag intresserad av att ta del av var du hittat det.

Tills vidare utgår jag från att IMFs siffror är korrekta för den modell de använder. Om dataunderlaget inte stämmer, då dalar trovärdigheten
för rapporten betänkligt.


Du får ta med samtliga subventioner för att få e rättvisande bild de är få 3% av BNP en fruktansvärt stor summa pengar, Vilket givetvis kraftigt missgynnar elbilarna


1% av Tyskland GDP gick till explicita subventioner 2022, allt till kol och naturgas.
0.73% av GDP gick till implicita subventioner av kol och naturgas.
På vilket sätt gynnar de subventionerna fossilbilar i förhållande till elbilar?

0.02% i implicita subventioner gick till bensin som fordonsbränsle och 1.23% till diesel som fordonsbränsle.
IMF räknar nedsatt eller avdragsgill moms på bränsle till transporter som en implicit subvention, vilket kan vara bra att veta.
Ska man bryta ned detta ytterligare så behöver man ta reda på hur stor del av dieseln som går till personbilar, det lär användas en hel del i lastbilar, jordbruksmaskiner och kanske även stationärmotorer. Har inte hittat några siffror på det ännu.

Man bör även ställa sig frågan med vilken skattemekanism som elbilarna bidrar till att finansiera "vehicle externalities" i Tyskland?
Island blev först ut i Europa med kilometerskatt på elbilar, cirka 0.5 SEK/mil.
Har Tyskland inget motsvarande så kan man hävda att det är elbilarna som är skattemässigt gynnade i förhållande till bensinbilar.

Viljan att satsa på elbilar i Tyskland i år lär även påverkas av:
- Många hus har inte eleffekt nog för att erbjuda bra laddningskapacitet hemma (de värmer i huvudsak med naturgas) och dyr el i konsumentledet jämfört med Sverige och Norge.
- Ännu så länge dåligt utbyggt snabbladdningsnät
- Allt snack om snabbt fallande priser på batterier och priskrig på elbilar framöver kan vara det som påverkar mest. Vem vill köpa något i år som kan vara 20% billigare nästa år?

För de begagnade bilarna så måste man kunna ta kostnaden för ett batteribyte (även om sannolikheten är mycket låg) och det verkar idag inte finnas någon vettig riskdelning mellan bilägare, biltillverkare, bildistributörer och återförsäljare samt försäkringsbranschen.
Kanske en "batteriförsäkring" skulle lösa den knuten? Om batterifel är så ovanliga som branschen påstår så skulle den inte behöva bli så dyr.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#853663
jannee skrev:Alvarson begriper du inte ens själv vad du skriver ned ?
Du skrev för inte så många minuter sedan att i MORGON är det MINUSPRIS på el - eller gjorde Du inte det ?
Minus är för mig att man får något extra om man tar emot det som gives.
Är inte detta en subvention om något ?
När något dessutom är gratis, något som kostar andra att tillverka och som du mottager är det då en gåva eller en subvention.
Men du vet väl inte vad ordet subvention betyder, så jag förklarar.

Subvention är ett ekonomiskt bidrag, ofta statligt, för att stödja en viss näring och uppmuntra produktion av en vara eller tjänst eller för att hålla konsumentpriserna nere på särskilda produkter. Ofta används subventioner i ett samhällsekonomiskt syfte för att främja något speciellt där konsumenternas efterfråga inte motsvarar kostnaden för produktion och utbudet. Det kan till exempel handla om jordbruksprodukter och bostäder men även elcyklar, elbilar, solceller eller läkemedel. I Sverige är en stor del av den privata konsumtionen subventionerad med offentliga medel, till exempel utbildning, kultur, sjukvård, kollektivtrafik och vissa anställningar.


Nu är du lite snurrig Jannee att minuspris på el skulle va en subvention det kan du väl ändå inte mena? Priserna slås fast varje dag på Nordpool genom fri handel där tillgång och efterfrågan styr priset.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#853670 Om en livsviktig/nödvändig vara skänks bort vad kallar du det för ?
Svara på den Herr Alvarsson
För övrigt är det INTE minuspris i ALLA elområden.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#853672 Jag har svarat på det priset sätts på elbörsen där tillgång och efterfrågan styr priset. Det är väl så långt ifrån subventioner man kan komma. Jodå vi hat minuspriser i hela landet i dag och i morgon gäller hela landet. Källa elen.se

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#853679 Du svarar inte på frågan men ok är man f.d. byråkrat så är det ingen mening att joddla med.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#853719 Därför blir elbilar billigare och fossilbilar dyrare nästa år.
https://alltomelbil.se/darfor-blir-elbi ... -nasta-ar/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

tallen100  
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#853727 Så är det snart dags igen, vi kommer nu att bli tvångsmatade med inlägg efter inlägg om subventioner till det fossila bränslet. Elbilars miljöpåverkan ska man helst hålla tyst om.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#853753 Efterfrågan på elbilar ökar igen, VW vill öka produktionen.
https://alltomelbil.se/nu-vill-volkswag ... -fabriken/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#853760
Rotvältaren skrev:Så är det snart dags igen, vi kommer nu att bli tvångsmatade med inlägg efter inlägg om subventioner till det fossila bränslet. Elbilars miljöpåverkan ska man helst hålla tyst om.
Jag skulle vilja se en detaljerad beskrivning av vilka och mängden material som används för att producera en fossilbil kontra en elbil.

Och om någon av dem lägger beslag på material som andra industrier inte kan få tag på.

PS, forumet är mycket bättre att läsa efter att jag blockerat en person 👍

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853766 Hur blockerar man?

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

tallen100  
#853767
Orsa skrev:Hur blockerar man?

Klicka på namnet/profilen på den du nu har i åtanke, (undrar vem det kan vara 🤭 )och klicka sen på "markera som ovän" 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).