Logistik, Transport

Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 72t

15 inlägg 1733 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 72t

Fredrik Reuter  
#853130 Scania presenterar sin senaste innovation inom tung transport: en helelektrisk timmerlastbil som debuterar på Elmia Lastbil-mässan den 21–24 augusti 2024. Den nya lastbilen, som är 6x4 och utrustad med kran, är byggd för att hantera skogstransporter med en totalvikt på upp till 72 ton. Detta markerar ett betydande steg framåt i elektrifieringen av tunga transporter.

Den elektrifierade timmerlastbilen är resultatet av en längre utvecklingsprocess som inleddes redan 2022 med tester av en tidigare version. Denna version testades på en transportsträcka mellan SCA
terminal i Gimonäs och Obbola pappersbruk. Med lanseringen av den nya serietillverkade lastbilen utökas nu Scanias engagemang i elektriska skogstransporter.

Den nya lastbilen är en 3-axlad modell med Scanias R-hytt och är utrustad med en elmotor som ger en kontinuerlig effekt på 450 kW, vilket motsvarar cirka 610 hästkrafter. Lastbilen har en batterikapacitet på 624 kWh, baserad på Scanias egenutvecklade NMC-batterier, som är designade för att prestera optimalt även vid låga temperaturer. Batterierna stöder en laddeffekt på upp till 375 kW, och räckvidden för lastbilen, inklusive lastning med den integrerade kranen, beräknas till cirka 20 mil.

Under hösten kommer lastbilen att tas i drift av Rolf Lövgren Åkeri & Entreprenad på uppdrag av SCA. Den blir en del av forsknings- och innovationsprojektet TREE, där totalt 12 elektriska lastbilar ingår. Projektet, som samordnas av Skogforsk i samarbete med Scania och Sveriges ledande skogsbolag, syftar till att utforska och främja elektrifiering inom skogstransporter. Idag står skogstransporter för ungefär 20% av alla godstransporter på svenska vägar, och skogsindustrin siktar på att hälften av alla nya lastbilar som köps av branschen år 2030 ska vara elektrifierade.

Enligt Scania är totalkostnaden för eldrivna lastbilar, under rätt förutsättningar, jämförbar med dieseldrivna fordon. För att uppnå detta krävs att elfordon kan utnyttja låga energipriser och att transportuppdragen är tillräckligt tillförlitliga och långvariga för att rättfärdiga investeringen.

– Vi är på väg mot ett genombrott för eldrift inom tunga lastbilstransporter. Vi visar nu att även sektorer som tidigare har ansetts svåra att elektrifiera kan övergå till fossilfria transporter. Det är glädjande att den svenska skogsindustrin leder denna omställning, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör på Scania Sverige.

Den nya elektriska timmerlastbilen från Scania representerar ett viktigt steg i utvecklingen av hållbara transporter, och skogsindustrin visar sig vara en nyckelaktör i denna omställning.



   TS
Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

jannee  
#853184 En bra början att bara klara av 20 mil, annars brukar man kunna köra ca 150 mil mellan tankningarna 😀

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

tallen100  
#853186
jannee skrev:En bra början att bara klara av 20 mil, annars brukar man kunna köra ca 150 mil mellan tankningarna 😀

Ja det går verkligen framåt nuförtiden😀

Användarvisningsbild

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853196 Ja, någon stans måste man ju börja om man ska kunna utveckla ny teknik.

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

jannee  
#853198 Batteriteknik i all ära men det har sina begränsningar.
Måste komma ett rejält genombrott annars blir batteribilar, då framförallt som arbetsredskap, bara en nischprodukt.
Undrar om vi människor är medvetna om att vi måste ta många steg bakåt, då framförallt inom transportbranschen men även inom anläggning.
Detta s.k. just in time kan vi nog helt glömma.
Kommer att krävas en rejäl utbyggnad av elnätet, enorma kostnader som vi (samhället) måste bekosta, dock inget som vi blivit direkt upplysta om.
Elpris på flera kr kanske uppåt 5 kr/kWh lär bli vardagsmat, framförallt om nu ALLT ska elektrifieras.
Dessutom är detta ett måste eftersom oljan snart är slut, hur vi än vänder oss.

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853202
jannee skrev:En bra början att bara klara av 20 mil, annars brukar man kunna köra ca 150 mil mellan tankningarna 😀


Hur långt kör egentligen en timmerbil per dag, här nere i söder med relativt korta transportavstånd? 40-50 mil?

Användarvisningsbild

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853210
Mangan skrev:Hur långt kör egentligen en timmerbil per dag, här nere i söder med relativt korta transportavstånd? 40-50 mil?

Med 40 mil om dagen blir det en laddning på drygt en halvtimma mitt på dagen och en laddning under natten, dvs. laddningarna borde kunna planeras in utan att det stör alltför mycket om det byggs laddstationer på rätt ställen. Kan bli svårare i Norrland.

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

jannee  
#853214 Det är inte så enkelt som det låter.
I många fall blir det en rundsväng.
Du kör massaved till ett bruk därpå timmer till en såg, kanske en bit tomkörning för att åter lasta och köra timmer till samma såg eller någon annan såg.
Du kan även gå tom från åkeriet till skogen för att lasta massaved, därifrån till ett bruk därpå tomkörning en bit lasta timmer till en såg.
Visst det förekommer att du endast kör tom till skogen för att i nästa skede lasta virke och sedan tillbaka till utgångspunkten.
Men med dagens kostnader försöker man i möjligaste mån minska ned den rena tomkörningen.
Alt handlar om en god planering och att man kan byta lass (transporter) med varandra.
Den stora nackdelen är att det är ont om timmer att lasta i brukens närhet.

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

Alvarsson  
#853218 Volvo tar order om 300 eldrivna lastbilar.
https://www.di.se/nyheter/volvo-far-ord ... -hittills/

Användarvisningsbild

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853269
jannee skrev:Det är inte så enkelt som det låter.
I många fall blir det en rundsväng.
Du kör massaved till ett bruk därpå timmer till en såg, kanske en bit tomkörning för att åter lasta och köra timmer till samma såg eller någon annan såg.
Du kan även gå tom från åkeriet till skogen för att lasta massaved, därifrån till ett bruk därpå tomkörning en bit lasta timmer till en såg.
Visst det förekommer att du endast kör tom till skogen för att i nästa skede lasta virke och sedan tillbaka till utgångspunkten.
Men med dagens kostnader försöker man i möjligaste mån minska ned den rena tomkörningen.
Alt handlar om en god planering och att man kan byta lass (transporter) med varandra.
Den stora nackdelen är att det är ont om timmer att lasta i brukens närhet.

När och hur äter chauffören lunch? Då borde man ju passa på att ladda bilen. Är det så att bruken och sågarna behöver förses med laddinfrastruktur?

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

Sörlänningen  
#853273
th skrev:
jannee skrev:Det är inte så enkelt som det låter.
I många fall blir det en rundsväng.
Du kör massaved till ett bruk därpå timmer till en såg, kanske en bit tomkörning för att åter lasta och köra timmer till samma såg eller någon annan såg.
Du kan även gå tom från åkeriet till skogen för att lasta massaved, därifrån till ett bruk därpå tomkörning en bit lasta timmer till en såg.
Visst det förekommer att du endast kör tom till skogen för att i nästa skede lasta virke och sedan tillbaka till utgångspunkten.
Men med dagens kostnader försöker man i möjligaste mån minska ned den rena tomkörningen.
Alt handlar om en god planering och att man kan byta lass (transporter) med varandra.
Den stora nackdelen är att det är ont om timmer att lasta i brukens närhet.

När och hur äter chauffören lunch? Då borde man ju passa på att ladda bilen. Är det så att bruken och sågarna behöver förses med laddinfrastruktur?



Det måste ju vara tanken på sikt. Man vill ju alltid ha laddinfrastruktur där bilen ofta skall stå, mel elfordon blir ju det väldigt viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

Bax  
#853274 Timmerterminalen i Östavall håller på att förses med snabbladdare för tunga fordon. SCA tänker nog köra eltimmerbil mellan där och bruket i Östrand eller sågen i Tunadal.

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

jannee  
#853289 Till Th
En chaufför MÅSTE följa arbetstidslagen, vilket innebär att inom 4,5 tim från arbetes början måste chauffören haft rast, 15 + 30 min eller en st på 45 min.
Efter 9 timmars arbetstid måste chauffören återigen ha en rast på minst 45 min eller 15 + 30 min.
Kortare vilotider räkna ej.
En chaufför får köra max 10 timmer/dygn
En smart chaufför sätter skrivaren på rast medans han lastar, säkrar lasten, tar sig en kopp kaffe + medhavd mat = allt detta görs på 45 min = ok att återigen köra i 4,5 timmar 😀

Användarvisningsbild

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853296
jannee skrev:Till Th
En chaufför MÅSTE följa arbetstidslagen, vilket innebär att inom 4,5 tim från arbetes början måste chauffören haft rast, 15 + 30 min eller en st på 45 min.
Efter 9 timmars arbetstid måste chauffören återigen ha en rast på minst 45 min eller 15 + 30 min.
Kortare vilotider räkna ej.
En chaufför får köra max 10 timmer/dygn
En smart chaufför sätter skrivaren på rast medans han lastar, säkrar lasten, tar sig en kopp kaffe + medhavd mat = allt detta görs på 45 min = ok att återigen köra i 4,5 timmar 😀


Nu kan jag inte arbetstidslagen i detalj, men om jag förstått det rätt så får du inte jobba mer än 5timmar utan rast.
De tider du hänvisar till är väl kör och vilotider, du får inte köra mer än 4,5 h sen måste du ha 45 min rast, har du redan har 15 min rast vid ett tidigare tillfälle så räcker det med 30 min efter 4,5h.

Arbetstidslagen kickar in när du inte bara kör, utan lastar och lossar med.
Så om du har jobbat i 5 timmar (kört + lastat lossat) men bara kört i 4 timmar så måste du ta en rast enligt arbetstidslagen.

Som sagt så kan jag inte dessa regler helt och hållet, det är många olika parametrar att ta hänsyn till... två olika regelverk som skall följas. Kör och vilotider + arbetstidslagen.

Och sätter man skrivaren på rast medan man lastar timmer är jag tveksam till om man följer arbetstidslagen, för detta är ju arbete med.

Avatar Fallback

Re: Scania lanserar elektrifierad timmerlastbil – upp till 7

jannee  
#853345 Jag har själv kört lastbil i över 50 år vad vad man får göra och vad man gör är inte riktigt samma sak 👍
För övrigt räknas annat arbete in tillsammans med den direkta körtiden, dock kan myndigheterna inte kontrollera annat än körtiden.
Just av den orsaken man endast räknar körtiderna eller den tid skrivaren visar att bilen varit i rörelse.
Men skit samma, ska en elektrifierad lastbil fungera optimalt gäller det att infrastrukturen är uppbyggd och anpassad till lastbilens behov av enorma mängder ström under KORT tid.
De publika laddare som idag finns uppges ladda si och så men kommer knappt aldrig upp i mer än 50 % av möjlig kapacitet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).