Den elektrifierade timmerlastbilen är resultatet av en längre utvecklingsprocess som inleddes redan 2022 med tester av en tidigare version. Denna version testades på en transportsträcka mellan SCA
terminal i Gimonäs och Obbola pappersbruk. Med lanseringen av den nya serietillverkade lastbilen utökas nu Scanias engagemang i elektriska skogstransporter.
Den nya lastbilen är en 3-axlad modell med Scanias R-hytt och är utrustad med en elmotor som ger en kontinuerlig effekt på 450 kW, vilket motsvarar cirka 610 hästkrafter. Lastbilen har en batterikapacitet på 624 kWh, baserad på Scanias egenutvecklade NMC-batterier, som är designade för att prestera optimalt även vid låga temperaturer. Batterierna stöder en laddeffekt på upp till 375 kW, och räckvidden för lastbilen, inklusive lastning med den integrerade kranen, beräknas till cirka 20 mil.
Under hösten kommer lastbilen att tas i drift av Rolf Lövgren Åkeri & Entreprenad på uppdrag av SCA. Den blir en del av forsknings- och innovationsprojektet TREE, där totalt 12 elektriska lastbilar ingår. Projektet, som samordnas av Skogforsk i samarbete med Scania och Sveriges ledande skogsbolag, syftar till att utforska och främja elektrifiering inom skogstransporter. Idag står skogstransporter för ungefär 20% av alla godstransporter på svenska vägar, och skogsindustrin siktar på att hälften av alla nya lastbilar som köps av branschen år 2030 ska vara elektrifierade.
Enligt Scania är totalkostnaden för eldrivna lastbilar, under rätt förutsättningar, jämförbar med dieseldrivna fordon. För att uppnå detta krävs att elfordon kan utnyttja låga energipriser och att transportuppdragen är tillräckligt tillförlitliga och långvariga för att rättfärdiga investeringen.
– Vi är på väg mot ett genombrott för eldrift inom tunga lastbilstransporter. Vi visar nu att även sektorer som tidigare har ansetts svåra att elektrifiera kan övergå till fossilfria transporter. Det är glädjande att den svenska skogsindustrin leder denna omställning, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör på Scania Sverige.
Den nya elektriska timmerlastbilen från Scania representerar ett viktigt steg i utvecklingen av hållbara transporter, och skogsindustrin visar sig vara en nyckelaktör i denna omställning.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto