Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

9559 inlägg 504785 visningar 50 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#852281 Ja det är ett hemskt med låga elpriser. Bättre på gamla goda kärnkraftstillbud då vi inte va självförsörjande på el och elen va dyr. Det är något att längta tillbaka till.

Elmia
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Ja det är ett hemskt med låga elpriser. Bättre på gamla goda kärnkraftstillbud då vi inte va självförsörjande på el och elen va dyr. Det är något att längta tillbaka till.

Hur man skriver att man absolut inget begriper utan att skriva att man absolut inget begriper.

Alvarsson  
#852287 I sak inget att erinra?

Alvarsson  
#852288 Den gröna ekonomin ger jobb och välstånd.
https://www.di.se/nyheter/solnabolag-fa ... lifornien/

gurka  
Alvarsson skrev:Ja det är ett hemskt med låga elpriser. Bättre på gamla goda kärnkraftstillbud då vi inte va självförsörjande på el och elen va dyr. Det är något att längta tillbaka till.

Ja det var mycket bättre på...

Om elnätsavgiften är ca 2 kr/kwh är det då vettigt att fortsätta att bygga ut en väderberoende el produktion där nätet vissa dagar behöver dimensioneras upp 300% och vissa dagar endast förväntas överföra 30 %.

Allt för ett fåtal dagars överproduktion.....

"I dag svarar elnäts­avgiften för två tredjedelar av elräkningen."

"För tre år sedan betalade en normalkund till Eon i nätavgift en fast årsavgift på 6 445 kronor och en rörlig avgift på 21,3 öre/kWh (kilowattimme), samt en elskatt på 44,5 öre/kWh. 25 procent moms ingår i dessa belopp.
Från den 1 augusti nu blir både den fasta liksom den rörliga nätavgiften 45 procent högre samtidigt som elskatten ökat med 20 procent. Kunden får nu betala nästan 2 kronor/kWh för eltransporten fram till eluttaget. Därtill tillkommer kostnaden för själva elenergin som för närvarande ligger kring 1 krona/kWh i SE4 (södra Sverige)."

Sten Lindgren
styrelse­ledamot i Småföretagarnas Riksförbund
Bengt Ekenstierna
industriell rådgivare med bakgrund inom energi­branschen sedan 1977 i olika ledande befattningar (bland annat dotterbolags­chef Sydkraft/Eon, styrelsen i Statkraft AS), samt del i Beken-teamet som engagerat sig kring elpriserna

https://www.svd.se/a/737l3v/elnatsbolag ... kenstierna

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:I sak inget att erinra?

Jadå, en hel del. Men meningslöst då du förnekar verkligheten. Du har fått frågan ett antal gånger, hur gör vindkraftbolagen vinst på elström de säljer till minuspriser men din enda respons är att investerare står i kö. Följdfrågan förblir också obesvarad, var står de i kö när inte ett enda investeringsbeslut tagits det senaste kvartalet? Eftersom du helt enkelt väljer att inte vilja begripa så är sakargument tämligen bortkastat.

jannee  
#852296 Helt omöjligt att förklara något för Alvarsson, han är nämligen inte tillräckligt kompetent för att ta emot information.
Dessutom är han läsförståelse under all kritik.
Tillsammans gör detta att det är fullständigt meningslöst att försöka föra en diskussion med herr Alvarsson.
Tror också att Herr Alvarsson är gravt förståndshandikappad eftersom han påstår att det finns intressenter som är villiga att investera i ett garanterat förlustprojekt.
Hur dj**a dumma tror han att folk egentligen är ?
Sätter man sig och läser ALLT vad Alvarsson nedtecknat kommer man snart underfund med att han liknar en skiva som hängt upp sig.
Ständiga upprepningar, ingen ny adekvat information, dessutom inga svar på frågor.
Det är m.a.o. skrattretande att läsa något som skrivs av en som inget begriper. 😀

Alvarsson  
#852303 Visst vore det intressant om du en enda gång kunde diskutera sak.

Alvarsson  
gurka skrev:

Ja det var mycket bättre på...

Om elnätsavgiften är ca 2 kr/kwh är det då vettigt att fortsätta att bygga ut en väderberoende el produktion där nätet vissa dagar behöver dimensioneras upp 300% och vissa dagar endast förväntas överföra 30 %.

Allt för ett fåtal dagars överproduktion.....

"I dag svarar elnäts­avgiften för två tredjedelar av elräkningen."

"För tre år sedan betalade en normalkund till Eon i nätavgift en fast årsavgift på 6 445 kronor och en rörlig avgift på 21,3 öre/kWh (kilowattimme), samt en elskatt på 44,5 öre/kWh. 25 procent moms ingår i dessa belopp.
Från den 1 augusti nu blir både den fasta liksom den rörliga nätavgiften 45 procent högre samtidigt som elskatten ökat med 20 procent. Kunden får nu betala nästan 2 kronor/kWh för eltransporten fram till eluttaget. Därtill tillkommer kostnaden för själva elenergin som för närvarande ligger kring 1 krona/kWh i SE4 (södra Sverige)."

Sten Lindgren
styrelse­ledamot i Småföretagarnas Riksförbund
Bengt Ekenstierna
industriell rådgivare med bakgrund inom energi­branschen sedan 1977 i olika ledande befattningar (bland annat dotterbolags­chef Sydkraft/Eon, styrelsen i Statkraft AS), samt del i Beken-teamet som engagerat sig kring elpriserna

https://www.svd.se/a/737l3v/elnatsbolag ... kenstierna

Ett inlägg med en mängd sakfel. Exempel kostnaden för elen i syd Sverige kostnad 1kr/kwh. Inte en enda månad i år har kostnaden för elen i Syd Sverige varit i närheten av 1 kr/kwh. Klippa och klistra metoden har sina svagheter.

aho  
#852307 Vattenfalls elpriser till konsument i SE4 detta år. Priserna är exklusive moms, lägger man på momsen så var priset över 1 kr/kWh i januari och väldigt nära 1 kr/kWh både i mars, april och juni. Billigaste månaden i år hittills är juli med ett pris på 70 öre/kWh inklusive moms.

Alvarsson  
#852308 Men då kan vi i alla fall slå fast att det är fel i inlägget när de påstår att elpriset för närvarande är 1kr/kwh.

jannee  
#852311 Är jag dum i huvudet eftersom jag anser att det pris som står på fakturan är priset jag får betala för elen.
Eftersom jag varken kan eller får hämta hem elen själv = elbolaget levererar den till mig och det är detta pris som jag får betala som JAG anser vara det väsentliga.
Slår jag ut denna bruttosumma (då inklusive skatt och moms) delar den med antalet kWh fick jag i Juni betala ÖVER 3 kr/kWh.
Kom för he***te inte och snacka om att elen blivit billig eller billigare eftersom det för VARJE år blir DYRARE/kWh levererad till konsument.

Bonden får idag ca 543 öre/kg mjölk men i affären får jag betala betydligt mer än dessa 543 öre/liter.
Vad kostar då mjölken ?
Enligt dumme Alvarsson kostar den tydligen 543 öre/liter - ELLER ??????

Alvarsson  
#852315 Nej! Men du verkar inte veta beroende på alla???????

Alvarsson  
jannee skrev:Är jag dum i huvudet eftersom jag anser att det pris som står på fakturan är priset jag får betala för elen.
Eftersom jag varken kan eller får hämta hem elen själv = elbolaget levererar den till mig och det är detta pris som jag får betala som JAG anser vara det väsentliga.
Slår jag ut denna bruttosumma (då inklusive skatt och moms) delar den med antalet kWh fick jag i Juni betala ÖVER 3 kr/kWh.
Kom för he***te inte och snacka om att elen blivit billig eller billigare eftersom det för VARJE år blir DYRARE/kWh levererad till konsument.

Bonden får idag ca 543 öre/kg mjölk men i affären får jag betala betydligt mer än dessa 543 öre/liter.
Vad kostar då mjölken ?
Enligt dumme Alvarsson kostar den tydligen 543 öre/liter - ELLER ??????

Du som varit på Forumet så länge varför bryter du Forumreglerna frekvent?

aho  
#852319 Tittar man Nordpools priser hittills i augusti (62 öre) och lägger på Vattenfalls påslag och moms så hamnar man på 86 öre.

Vem som har mest rätt, de som säger att priset ligger runt en krona eller de som säger att priset aldrig varit närheten av en krona under 2024 överlåter jag åt andra att avgöra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).