fre 27 dec 2024, 17:53#866129
Jag tror mitt ekipage finns någonstans långt upp i tråden men Mangan frågade efter bilder så här kommer det i sin nuvarande form.
Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 med finländsk Palmu hytt utan värme. Tilläggsutrustad med bottenpansar. Hytten påhöjd ungefär 7 cm så jag inte skall slå huvudet i taket när traktorn hoppar och kränger. Frontgrind och verktygslåda som hänger på frontlastarfärstjärnen och är enkla att ta loss när skogsarbetet är slut för året och jag spänner i frontlastaren för sommarens arbeten.
Normet vajerkran från mitten på 80-talet. Exportversionen med broms. Förra ägaren hade ingen dubbelverkande hydraulik på sin 165 så han tog bort och kastade bort hydraulsvängen. Hela svängpaketet är därför en hemgjord version baserad på fotografier av Normets original.
Gisebo 5 eller 6 tons boggikärra med fällbara stakar. Troligen från 60-talet.
Inte riktigt senaste modellen på allt men välfungerande för sitt ändamål och mycket kostnadseffektivt. I förra vintras högg jag och körde hem ungefär 60 kubik ved och 3 fulla lass stockar. Körde stockarna till sågen och virket hem igen. Det gick bra.
Eftersom vi har bara 4,5 hektar egen skog varav största delen är extremt svårframkomligt som vi driver hyggesfritt och jag brukar ta vara på vindfällen och gallringsved ur andras skiften på villkoret att jag skall göra det med minsta möjliga skador på stående stockträd så skall det vara en relativt liten traktor med vinsch och lång vajer så jag kan plocka ut det jag vill ha. För plockhuggning och vindfälleshämtning och småskalig gallring är det här en mycket lämplig kombination. Kraftigare och hållbarare än en ATV men vigare och mer mångsidig än en stor traktor med modern griplastarvagn. Framför allt billiga så det blir någon lönsamhet i det lilla skogsbruket. Det är ju meningslöst att hålla på om maskinkostnaderna äter upp hela förtjänsten.
Nackdelen är att ekipaget är onödigt tungt att köra på havsis med.
Jag funderar på att någon gång investera i en lunningsgrip att hämta ut ved från trånga platser med.
Under sommaren 2023 var jag på förtjänstarbete på byggen med traktor och frontlastare en hel del men 2024 blev det bara 6 betalda timmar på förtjänst på hela året. På renoveringar behövs det ofta en hyggligt billig traktor med frontlastare som står där och används vid behov och så tar jag betalt för hörda timmar. Det skulle bli orimligt dyrt att ha en nyare traktor stående på bygget på det viset och att kalla in en maskinentreprenor för att lyfta material en timme om dagen går inte heller. Där har 165an sin nisch i modernt näringsliv.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto