mån 10 okt 2005, 13:39#348
Hej!
Vi kör med en New Holland TL90 som är skogsutrustad med bl.a. vändbar förarplats, grenavvisare och bukplåtar.
Efter hänger en 6 månader gammal Vreten HVV 9 med en 6,5m kran, samt radiostyrd vinsch. Vagnen ersatte en liknande Vreten-vagn, fast med betydligt mindre kran, 4,6 meter tror jag den var. Vilken skillnad det är med den nya kranen, räckvidden är suverän! Däremot gäller det att tänka sig för och använda stödbenen flitigt innan man hunnit få lite lass. Vagnen är nämligen mycket vältbenägen när den är tom och man hinner inte svänga ut kranen speciellt mycket innan ekipaget ligger på sidan, om inte stödbenen varit nere ordentligt innan. Men trots ett antal vältningar, så har vagnen klarat sig bra och det har knappt blivit ett enda märke faktiskt.
Högt upp på önskelistan nu är ett separat hydraulsystem med kraftuttagsdriven pump, för kranen går lite för långsamt tycker jag. Jobbigt att behöva högvarva traktorn för att få fart på kranen.
Ett annat alternativ är ju att köpa ny traktor med variabel pump. Provade att hänga kärran efter gårdens MF 6255 som har en variabel pump som ger 110 liter/min. Fy rackarns vad det gick redan på tomgång.
Det blir faktiskt mycket lättare att manövrera kranen mjukt och fint om pumpflödet är stort. Om flödet är för litet leder det ofta till att kranen saktar ner om flera rörelser utförs samtidigt och när en rörelse stoppas ökar kranens fart igen och det är då lätt att dunka in i något eller att lasten i timmergripen hamnar i gungning. Med tillräckligt pumpflöde går kranens rörelser hela tiden i proportion till manöverspakarnas utslag oavsett om flera rörelser utförs samtidigt eller ej, därmed lätare att köra mjukt och harmoniskt, vilket troligen sliter mindre på både kran och vagn.
En och annan fastkörning har det väl också blivit, fast inte med mig bakom ratten, ännu....
/ M.C.