alias skrev:Axl skrev:20 meter är vad man behöver hugga när man ska bryta ny väg, när vägen är klar behöver den ju inte vara så bred.
Den grävmaskinist som kräver att man hugger upp en 20 meter bred gata i skogen för att anlägga en vanlig skogsbilväg, i en inte allt för kuperad terräng med måttlig lutning, bör nog förvisas till botten på ett dagbrott, eller något annat lämpligt ställe där det i princip bara är den egna maskinen som vederbörande kan ha sönder.
Farsan högg upp en ny väggata och lät bygga några hundra meter ny skogsbilväg i våras. Kommer jag ihåg det så ska jag mäta bredden på den avverkade väggatan nästa gång jag kommer upp dit, men jag är rätt säker på att den inte överstiger 10 m i snitt.
Edit: stavning
MVH
Alias
Så här kan det se ut när grundförutsättningarna är hyfsade.
Tog några mått på bredden av den upphuggna väggatan. Där det var som smalast i bild var det 5,6 m mellan kantträden och ca 7 m där det var mer representativ bredd för sträckan som helhet:
MVH
Alias
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
-Mark Twain