Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vägförättning

52 inlägg 17484 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Vägförättning

Kan själv  
#850080Är det bara jag, eller är det nått som händer med vägarna?
Vägar som byggts och drivits av dem som behöver dem och vill ha dem blir samfällda. De som inte velat ha dem får nu andelstal i vägar de inte velat använda. Jag ser fördelar med att det kostar att använda en väg man ej äger del i. Det blir nu svårare att låta bli att bruka ett skogsparti som legat olägligt till om jag årligen behöver betala i en väg som jag skulle kunna använda.
Vad jag förstått har det blivit svårt nära omöjligt att driva vägarna i förening som ej är en samfällighetsförening, detta på grund av "nya" myndighetsregler. Är det politiskt motiverat eller har det bara blivit såhär? Nån som är insatt I detta och förstår varför?
Valde denna del av forumet då det ofta är hyggesfritt i otillgängliga skogar 😉

/J

TS
Användarvisningsbild

Re: Vägförättning

Elis76  
#850091Skulle Du kunna beskriva ditt "case"?

Det Du skrev ovan var mera i generella termer.

Användarvisningsbild

Kan själv  
#850098För mig gäller det två vägar där förättning beställts av kommunen. Samt en väg jag är delägare i som drivs av förening där föreningen nu beslutat att vi ska beställa vägförättning. För den senare vägen har underhållet finansierats av avgifter vid avverkningar där transporter skett på vägen. Jag gissar att då andelstal tilldelats fördelas kostnader enligt dessa andelstal, så det inte längre är möjligt att slippa avgifter genom att låta bli att avverka. Eller har Samfällighetsföreningen möjlighet att frångå andelstalen och ta in avgifter vid avverkning där virke säljs?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#850100Du blir debiterad utifrån det andelstal Du har i samfälligheten vare sig Du vill eller ej. Har styrelsen beslutat att vägen behöver underhållas så är det bara att bita i det sura äpplet

Vill man påverka samfälligheter gäller det att vara aktiv och göra sin röst hörd på årsstämman.

Normalt tar en vägsamfällighet [skogsväg] in avgifter per fastkubikmeter virke som transporteras på vägen alternativt per tonkilometer. Har Du frågor hur detta beräknas borde styrelsen kunna upplysa Dig.

Jag brukar rekommendera den som säljer skog som behöver transporteras från avlägget ut till allmän väg på en väg som administreras av en vägsamfällighet, att ta upp detta i kontraktet med virkesköparen. Man skriver helt soniks in i kontraktet att virkesköparen skall stå för transportkostnaden till vägsamfälligheten.
Senast redigerad av Elis76 tis 16 jul 2024, 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850107Här tar vi betalt per areal skogsmark x utnyttjad väglängd. Även Länsstyrelsen får betala för sina reservat. Inte en chans att nån snålgubbe kommer undan för att han säger att han inte tänker avverka.

Användarvisningsbild

Elis76  
#850110Jag håller med @Skogsola. För de vägsamfälligheter jag tillhör tas även avgift ut när man kör ut eget virke/brännved i egen regi med egen traktor.

#850112Arealbaserad avgift är att föredra. Man behöver inte dividera om vem som kört vad. Debiteringen fastställs från kartan. Över tid så jämnar det ut sig. Undantag givetvis om vägen skadas.

Användarvisningsbild

Kan själv  
#850115Kan föreningen debitera en medlem extra vid virkesuttag om de årligen debiterat alla medlemmar enligt andelstal? Andelstalet är väl baserat på skogens produktion. Jag förstår att föreningen kan ta avgift från fastighet som ej är medlem med andelstal.

TS

#850117Rimligen inte. De bör bestämma sig för en debiteringsmetod. Men vad som helst kan hända när några gubbar får någonting att utöva makt över. Jämför med jakten.

Användarvisningsbild

Kan själv  
#850148Jag har skog vid en väg som betjänar många fritidshus och permanentboende. Alla här har andelstal och vi skogsägare har minoritet. Skulle föreningen här kunna besluta att debitera skogsägare efter deras uttag istället för att ta ut årliga avgifter enligt andelstal? Detta känns lite orimligt så jag tror att sådan samfällighetsförening ej kan välja sätt att debitera. Enda möjligheten är att debitera enligt andelstal årsvis. Och så fort andelstalen blir felviktade på grund av fastigheter ändrats/bildats behöver ny förättning eller en ändring av andelstal göras som ska beslutas av lantmäteriet.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#850157Du behöver nog läsa in Dig på stadgarna och prata med styrelsen. Det blir lite svårt här på forumet att bringa klarhet i vad som gäller i ditt fall då varje vägförening har sina egna stadgar och principer.

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/samfallighet--aga-och-anvanda-gemensamt/enskilda-vagar/

https://www.revriks.se/

https://www.samfalligheter.se/samfalligheter.asp

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/samfallighet--aga-och-anvanda-gemensamt/samfallighetsforening/samfallighetsforeningsregistret---sfr/

Användarvisningsbild

Kan själv  
#850176Ok, tack!
Det blir som det blir.
Men jag undrar om det är många enskilda vägar som nu görs till samfälligheter genom förättning eller är det bara är i min omgivning detta sker?

Jag känner som vanligt att det var bättre förr.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850180Anledningen att man gör förrättningen är att någon inte tycker det funkade bättre förr, och bad om det.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850194Blivit noga med organisationsnummer m.m för att få ha konto i banken idag. Därför har det blivit mer aktuellt med en förrättning.

Användarvisningsbild

Kan själv  
#850216På skiften enligt bild som aldrig jag eller mina föregångare har brukat till annat än betesmark har jag fått andelstal I en gemensamhetsanläggning och fått kostnad för förättning enligt bild. Denna väg röjs även på vintern så jag anar att kostnad för att hålla vägen kommer att bli ansenliga.
Jag är rädd att detta bara är början. Om jag endast fick kostnad om jag använde vägen hade det ju ej varit några problem. Men här anar jag att föreningen inte kan välja att endast ta ut ersättning vid virkestransport utan blir tvungna att årligen ta ut avgift enligt andelstal.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).