sön 14 jul 2024, 18:13#849903
Jomen det gick ju bra att vänta tills reservdelsbutiken var öppen... nej.
Jag rev isär en fungerande klippare för att få en kil. Monterade och drog, gick igång efter en hutt bensin men så rasslade den väldigt så jag stängde av. Sedan gick den inte igång trots att jag drog mig svettig och kollade gnista några gånger etc. Sedan började den rycka snöret ur näven på mig så jag misstänkte kilen igen.
Kollade kilen, jajemensan, den var delad. Tillverkade ny av en snutt 5mm plattjärn, primade med tryckluft i tanket, gick igång. Och startade igen efter stopp som det skulle.
Så lade jag tid på klippdäcket, kniven satt lös och var slö och man kan inte nasa iväg en klippare med vobblig kniv...så den skulle skruvas av men jag kände direkt att skruven skulle gå av och mycket riktigt, men det blev en riktigt fin brottyta 👍 . Försökte svetsa fast en mutter men det är förmodligen en metrisk skruv i en unf gänga... Sneglade på svetsen och lekte med tanken att svetsa fast kniven eller en skruv eller mutter men det blir för dumt oavsett, blir ny spindel.
Kittad till tänderna med mina oxmular på fötterna, soppa, slang att prima med och stiftnyckel blev det provtur. 66 min tog det innan den dog, tvärt, så det är gnistan och det bekräftades när jag kollade det. Det visade sig att tanken läcker i pressvecken också..
Det börjar bygga på nu med kostsamma grejer som spole, spindel och tank, lägger man till att den vibrerar nåt alldeles vansinnigt så känns det inte som en bra kandidat att lägga pengar på
Tanken tänkte jag väl svetsa, har gått bra en gång tidigare så länge man kan trycksätta den och läcksöka under processen. Men förmodligen kommer den bli stående tills det dyker upp en annan som behöver delar eller att man säljer den utan däck, få se vad som händer helt enkelt.