Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1974 inlägg 224135 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#848700 Om stigan; Det visade sig vara dödarkabeln som jordade så efter att ha fått en ny startar den som folk igen.

Och så blev jag med fler klippare, en saknade hjul och tändstift så jag limmade ihop plyfor och fräste till och stoppade i nytt stift, den startade fö på två drag så jag begriper inte varför den ställdes bort för ett hjul är ju inte dyrt om man köper det. Nu ska den iaf upp på bete i nordvärmland för resten av sitt liv.


En stilig åkklippare med elstart och den stora motorn på 10 hk, däckventil saknades och lämnades in för lagning, stift saknades, förgasaren flödade så karossen lyftes av. Den ska få stift ny nål och packning till koppen och ny insugspackning som gick i tu. Startade också i ett nafs så konstigt att även den ställdes. Den borde få nytt batteri för lättare försäljning men får se hur det blir med det.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Jckssn  
#848805

Byggt en kranarm med timmergrip till hjullastaren, tänkt att använda den till att mata flistuggen (gjort det för hand senaste åren)
Förutom redskapsfästena är allt material skrot jag haft liggandes på gården 👍

Klart med svetsningen så hydraulik och målning kvar!

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#848808 Modifierade min Stihl FS 106, den går redan på E85 och nu har jag öppnat upp ljuddämparen, tillverkade en ny kåpa så alla modifikationer kan tas tillbaka:

Bild


Bild


Den orkar nu dra runt en ganska grov trimmertråd och ganska lång sådan dessutom. Den har aldrig kört så bra som igår kväll och man fick så mycket avverkat i gången. Men till sist tog det stop efter 30-40 minuter av hårt arbete och den ville inte starta igen. Jag fick ställa in fetare blandning i mitten av sessionen dessutom eller så ville den börja stanna då man drog på gasen, beteendet ändrades alltså eftersom den blev varmare.

Undrar vad det beror på. Värmeutvecklingen är ändå betydligt mindre än med bensin, har 3% tvåtaktsolja, då det är E85 lägger jag lite extra. Har kört både biltemas och nu Klotz Original Techniplate som ska va anpassad för etanolen.

-Kompressionen har jag inte testat och äger ingen kompressionstestare
-Gnistan har jag inte kollat då det är varmt
-Packboxarna kanske kan bytas, de kan va original för allt jag vet.

Jag har:
Nytt luftfilter
Servad förgasare med nya membran.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#849804 Jag bytte den där mäktiga pjäsen

Mot den här med pengar emellan.
Enligt förre ägaren startar den endast på startgas men sen går den fint i 20-30 min och då dör den, sista turen dog den efter 10 min. Provade gas och det sköt nåt alldeles otroligt ur avgasröret, "kilen" tänkte jag medans jag plockade isär förgasaren. Handlade nytt membran och en ny packning, kilen fick vänta tyckte jag eftersom jag inte ville lägga pengar på grej jag inte säkert behövde och den finns ju dessutom på hyllan 15 min bort vardagar mellan 7-18.

Ihop med allt, drog, ville inte, huttade med bensin i insuget, baktände som bara en ordentlig baktändning kan baktända. Av med svänghjulet och mycket riktigt, kilen!


Jag är osäker på om det var jag som ställde till det med min gas eller om det var lögn den förre ägaren for med men retsamt att jag inte tog den där kilen...!

Jo just det! Fjädern till dragstarten gick av och orsakade traditionsenlig hjärnblödning när den skulle trixas ihop efter lagning men nu är den fixad också.

Jag behöver komplettera min enda avdragare med någon till, vilken ska man ha?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Rotvältaren  
#849805 Svänghjulen på de äldre B&S-motorerna går bra att ta loss utan dragare. Ett par träkilar placeras som mothåll under svänghjulet på lämpliga ställen och med muttern pågängad ett par varv på vevaxeln och ett par distinkta hammarslag så släpper hjulet. Man ska alltså inte klappa till för kung och fosterland, bara måttligt.
Lite omvänd ordning när man monterar tillbaka svänghjulet. När man dragit muttern ger man svänghjulet några lätta slag, gärna med lite trä mellan mettallen och hammaren och ofta går muttern att dra lite till. Men med brasklappen, måttligt!

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#849807 Ja det var ett bra trick, det tar jag med mig 👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#849903 Jomen det gick ju bra att vänta tills reservdelsbutiken var öppen... nej.

Jag rev isär en fungerande klippare för att få en kil. Monterade och drog, gick igång efter en hutt bensin men så rasslade den väldigt så jag stängde av. Sedan gick den inte igång trots att jag drog mig svettig och kollade gnista några gånger etc. Sedan började den rycka snöret ur näven på mig så jag misstänkte kilen igen.

Kollade kilen, jajemensan, den var delad. Tillverkade ny av en snutt 5mm plattjärn, primade med tryckluft i tanket, gick igång. Och startade igen efter stopp som det skulle.

Så lade jag tid på klippdäcket, kniven satt lös och var slö och man kan inte nasa iväg en klippare med vobblig kniv...så den skulle skruvas av men jag kände direkt att skruven skulle gå av och mycket riktigt, men det blev en riktigt fin brottyta 👍 . Försökte svetsa fast en mutter men det är förmodligen en metrisk skruv i en unf gänga... Sneglade på svetsen och lekte med tanken att svetsa fast kniven eller en skruv eller mutter men det blir för dumt oavsett, blir ny spindel.

Kittad till tänderna med mina oxmular på fötterna, soppa, slang att prima med och stiftnyckel blev det provtur. 66 min tog det innan den dog, tvärt, så det är gnistan och det bekräftades när jag kollade det. Det visade sig att tanken läcker i pressvecken också..

Det börjar bygga på nu med kostsamma grejer som spole, spindel och tank, lägger man till att den vibrerar nåt alldeles vansinnigt så känns det inte som en bra kandidat att lägga pengar på

Tanken tänkte jag väl svetsa, har gått bra en gång tidigare så länge man kan trycksätta den och läcksöka under processen. Men förmodligen kommer den bli stående tills det dyker upp en annan som behöver delar eller att man säljer den utan däck, få se vad som händer helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#850487 Ja håller på å rengör gasvajern till traktorgrävaren.

Den fryser på vintern den jäveln så man får varmköra en halvtimme innan den blir rediger.

De går rätt bra me lite kontrollerad tryckluft å hemblandat tvåtakt.

Sista vändan får bli trycklufts olja

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Rotvältaren  
#850488
Tralsmo skrev:Ja håller på å rengör gasvajern till traktorgrävaren.

Den fryser på vintern den jäveln så man får varmköra en halvtimme innan den blir rediger.

De går rätt bra me lite kontrollerad tryckluft å hemblandat tvåtakt.

Sista vändan får bli trycklufts olja


Annars lite glyklol, det både smörjer och förhindrar frysning.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850489
Tralsmo skrev:Ja håller på å rengör gasvajern till traktorgrävaren.

Den fryser på vintern den jäveln så man får varmköra en halvtimme innan den blir rediger.

De går rätt bra me lite kontrollerad tryckluft å hemblandat tvåtakt.

Sista vändan får bli trycklufts olja

Stoppvajern på Hydreman fryser fast ibland så detta kan va ett pyssel för en sjukskriven 🤔

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#850490 De där me glykol har ja inte tänkt på.

Tack för tipset.

Vajern går ju trögt nu i värmen å gummidutterna som som sitter i ändarna har ju varit kass länge.

Ja hadde ju en nästan likadan grävare innan å där bytte ja vajern å då blev de bra.

Denna vajer är likadan å den ja köpte då kostade gott å väl 2000 +moms då.
Den här ser redig ut på utsidan så ja tänkte slippa bjuda dom på den förtjänsten denna gången.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

alias  
#850499
Tralsmo skrev:De där me glykol har ja inte tänkt på.

Tack för tipset.

Vajern går ju trögt nu i värmen å gummidutterna som som sitter i ändarna har ju varit kass länge.

Ja hadde ju en nästan likadan grävare innan å där bytte ja vajern å då blev de bra.

Denna vajer är likadan å den ja köpte då kostade gott å väl 2000 +moms då.
Den här ser redig ut på utsidan så ja tänkte slippa bjuda dom på den förtjänsten denna gången.


Fanns lite fler förslag:
Smörja gasvajern

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#850599 Tack alias.

Ja tryckte först igenom nån dl bensin å sen lacknafta på de samtidigt som ja drog den fram å tillbaka.
Sen fick den ligga å pysa försiktigt me tryckluft ett par timmar.

Ja landade på silicon till sist för ja råkade hitta de bland flaskorna.
Nu går den mycke lättare.

Får se om ja hinner montera i em.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Rotvältaren  
#850600
Tralsmo skrev:Tack alias.

Ja tryckte först igenom nån dl bensin å sen lacknafta på de samtidigt som ja drog den fram å tillbaka.
Sen fick den ligga å pysa försiktigt me tryckluft ett par timmar.

Ja landade på silicon till sist för ja råkade hitta de bland flaskorna.
Nu går den mycke lättare.

Får se om ja hinner montera i em.


Man tager vad man haver heter det så bra att det finns flera beprövade metoder. Alltid har man nåt hemma som fungerar 👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#850605 Jodå gasvaiern kom dit

Nu är nästan alla slangar bytta under hytten.
Alla inhandlade å några kvar å montera men de är dom är lätta.

Bara lite el mockel å rätta till. Mer än va som syns på bilderna men de är mest för de estetiska.
Jooo om man skulle öppna igen tänkte ja.

Sen är de grävaggregatet kvar men de är enkelt.

Te hösten är de klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).