Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14575 inlägg 3776066 visningar 224 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Boman  
#850422
gnisten83 skrev:Måste vara dagens eller veckans prestation att hålla mej stilla hela dagarna efter en operation för att näthinnan lossat lite 😮


Då får du krya på dej. Perfekt att sitta nån timme framför skogsforumet!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850423 4-6 veckors konvalescens troligen
Nja platta o telefonen funkar knappt att titta på, tvn går bra

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Tralsmo  
#850429 De är ju inte lätt å gilla dina inlägg gnisten83.

Men krya på dig å hålliut.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Bert1  
#850439 Har det hänt något särskillt sen den lossat.
Eller det är sånt som kan hända bara?
Du får krya på dig gnisten

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850441 Jo jag klarar av att ta de lugnt fast de hade varit enklare om jag varit drogad pga värk eller så 🤣

Tydligen sånt som kan hända, gjorde de på farsan för 35-40år sen men han sökte inte i tid eller fanns inte möjligheten att fixa då men han blev blind på de ögat.
Så pass upp folk, om de blir som en mörk gardin i delar av ögat, kolla upp de direkt på en ögonmottagning för de är tydligen brådis då

Ps de gör starroperation med linsbyte samtidigt när de ändå är o gräver i ögat 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850543 Har länge tänkt att jag ska hugga träden på toppen. Så man kan fortsätta o gräva sig in.

Så det fick bli att syrfälla. 😀

Kunde tagit lite till. Men det ska ju huggas upp o få ut det också.🙈

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#850590
Vedmaskin skrev:Har länge tänkt att jag ska hugga träden på toppen. Så man kan fortsätta o gräva sig in.
1721671048_1000006846.jpg

Så det fick bli att syrfälla. 😀
1721671049_1000007616.jpg
1721671050_1000007617.jpg
1721671047_1000007618.jpg

Kunde tagit lite till. Men det ska ju huggas upp o få ut det också.🙈


Jag tänkte tvärt om; Hade du fortsatt att gräva dig in i slänten så hade du inte behövt vidta någon åtgärd alls för att få omkull träden ovanför... 😉

Borde väl funka att låta träden ligga okvistade ett tag så att bladen drar ur merparten av saven ur träden, för att sen randbarka dem lite lätt vid kvistningen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850592
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Har länge tänkt att jag ska hugga träden på toppen. Så man kan fortsätta o gräva sig in.
1721671048_1000006846.jpg

Så det fick bli att syrfälla. 😀
1721671049_1000007616.jpg
1721671050_1000007617.jpg
1721671047_1000007618.jpg

Kunde tagit lite till. Men det ska ju huggas upp o få ut det också.🙈


Jag tänkte tvärt om; Hade du fortsatt att gräva dig in i slänten så hade du inte behövt vidta någon åtgärd alls för att få omkull träden ovanför... 😉

Borde väl funka att låta träden ligga okvistade ett tag så att bladen drar ur merparten av saven ur träden, för att sen randbarka dem lite lätt vid kvistningen?

MVH
Alias


Har testat den varianten med några små i början...🫣

Tänkte låta dom ligga lite så löven drar ur. Tänkte dra ner dom som man kommer åt. Så man sen kan hugga upp dom. Kan vara så att jag tar toppen i risögen. Så det det inte blir onödigt med ris liggandes. De på toppen hugger jag upp o slänger ner. Alternativt lastar pulkan o vinschar ner bitarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

PetterJ  
#850825 Trampade gräs i 8 timmar idag. Experiment med att försöka få upp tall på på gammal åkermark som inte brukats på väldigt länge. Asp och björk kommer i de hål som grävaren gjorde.
Planterat 23. Hoppas detta var sista året med grästramp.

Efterbild


En av de som vuxit bäst

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#851205 Nu har grabben kommit hem efter att slagit 2;a skörden.
Förhoppningsvis slipper vi regn de närmaste dagarna.
Med "rätt" väder kan vi nog börja köra in på onsdag.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Elis76  
#851206
jannee skrev:Nu har grabben kommit hem efter att slagit 2;a skörden.
Förhoppningsvis slipper vi regn de närmaste dagarna.
Med "rätt" väder kan vi nog börja köra in på onsdag.


Bravo . . . . . 💪
Men hur var det nu - är det skulltork, rundbalar, lös-/hårdpressat, plansilo/tornsilo eller något annat som gäller vid den kommande inkörningen?

🚜

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#851217 Självlastarvagn (Hagedorn) - hiss - skulltork.
Men först vända gräset en gång (förhoppningsvis), strängläggning
Allt kan gå som på ett löpande band om nu inte regnet hälsar på.
Andraskörden verkar var tjockare än 1: skörden, sedan är det alltid lite mer svårtorkat i slutet av Juli än i början av Juni.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niru  
#851583 Kanske inte just dagens prestation men iaf senaste halvåret. Idag var det iaf premiär sågning

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#851642 Nu är sista lasset av 2:a skörden på skullen.
Ej heller inget regn denna omgång.
I mängd ca 80 % av 1:a skörden
Har nog ALDRIG haft så mycket hö under tak så långt tillbaka som jag minns - inte ens morfar hade någonsin så mycket hö inne.
När det gäller växtlighet har väl aldrig något år varit lika gynnsamt som just 2024 - finns absolut INGET att klaga på. 😀 👍

lite off.
Jag är nog lite orättvis mot morfar, han hade alltid säd på några skiften, vilket jag inta har.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Brorsan  
#851719
jannee skrev:Nu är sista lasset av 2:a skörden på skullen.
Ej heller inget regn denna omgång.
I mängd ca 80 % av 1:a skörden
Har nog ALDRIG haft så mycket hö under tak så långt tillbaka som jag minns - inte ens morfar hade någonsin så mycket hö inne.
När det gäller växtlighet har väl aldrig något år varit lika gynnsamt som just 2024 - finns absolut INGET att klaga på. 😀 👍

lite off.
Jag är nog lite orättvis mot morfar, han hade alltid säd på några skiften, vilket jag inta har.


Och så tar ju torkkanalerna lite volym också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).