Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

3744 inlägg 264462 visningar 53 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#850335 Mer.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#850336 Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Bosse1  
#850337 Försök att ta dig ur muppbubblans propaganda Ulf. Fruktansvärt hur det påverkar.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#850338 Skogsforum har ju sin egen lilla faktaruta för Svenska folket att bli kloka och kunniga, men jag undrar om dom inte blir ännu mer obildade av att läsa den.
Enligt denna faktaruta så har vi 2800 träd per hektar, nä va
Vi har vidare 67 miljarder träd UNDER 10 cm diameter och 13 miljarder ÖVER 10 cm , nä va
Det kan ju vara så att "faktan" kommer från skogstaxen och det är väl vad man kan vänta sig i så fall.
Men att 67 miljarder träd är under 7 meters höjd och 13 miljarder över verkar ju var som att man tagit min benämning PINNSKOG på högsta allvar och då har jag nog påverkat lite för mycket, så eländigt är det inte, kan jag dementera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Ove Lindberg  
#850362 Det säkraste sättet att skapa svag tillväxt och låg m3sk/ha är sk blädning i äldre skog, kanske över 40 års ålder på granar. Denna metod marknadsfördes av Stora Enso tidigt 1990 tal med fina reklamutskick. Då kallades den kvalitetsgallring. Ibland undrar jag om gammal kunskap fallit i glömska? Fast nu kanske okunskap påverkar negativt gällande gammal erfarenheter. Nåväl. Skogen växer även när det är dåliga tider.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850376
Ove Lindberg skrev:Det säkraste sättet att skapa svag tillväxt och låg m3sk/ha är sk blädning i äldre skog, kanske över 40 års ålder på granar. Denna metod marknadsfördes av Stora Enso tidigt 1990 tal med fina reklamutskick. Då kallades den kvalitetsgallring. Ibland undrar jag om gammal kunskap fallit i glömska? Fast nu kanske okunskap påverkar negativt gällande gammal erfarenheter. Nåväl. Skogen växer även när det är dåliga tider.

Kvaliteten var väl det som låg i vältan, så det blev ett netto.....

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#850381 ,
Ja nu har 190 tusen varit in och läst på denna tråd, jag har länkat till överlägsna bevis för att dårarnas skogsbruk är på väg bort, och visat att jag sen 20 år tillbaka på mina ynka 40 hektar dragit in 6-7 miljoner och fortfarande har hela skogen kvar.
Det märkliga är ju att ingen vill veta erkänna att jag haft rätt i allt jag sagt, och då borde ni förstå varför detta idiotskogsbruk får fortsätta, det är nämligen så att ingem människa vill veta att dom beter sig som idioter, då blir försvaret att kalla den som säger detta att "du är idioten" det är den Svenska barnsliga reaktionen när man gör något felaktigt.
Jag ser bara en bunt snorvalpar, krampaktigt hålla mamma i kjolen, skrikande "du är dum".
I EU uppför vi oss på samma sätt, vi lyckas få tag på nån annan snorvalp i nått sjukt EU land som Bulgarien,Rumänien, Ungern eller Slovakien, och står sen och gapar tillsammans med desperata skövlare i den Svenska industrin.
Om ni nu tittar hur långt vi kloka människor kommit i förståelsen för hur skogsbruk ska bedrivas, så borde ni förstå hur sjuka vi varit under 60 år.
Att 97% av skogsbruket fram till i dag har skövlat fastigheterna på allt av värde gör ju att många av er inte vill få in i era hjärnor att ni gjort fel, särskilt ni som är över 50 år och avverkat skog de senaste 30 årer, ni kommer ju aldrig att få några mer pengar medan ni lever, så när nån som jag kommer och säger att ni gjort fel så har ni tusentals anledningar att be mig fara åt helvete, reptilhjärnorna är väl de som kopplas på, (fly eller fäkta) och jag förstår givetvis det, men om jag skulle uppföra mig som många tycker, så ändrar det ingenting, då skulle ni bara se ännu en naturmupp som inte fattar storheten i ert skogsbruk.
Så ni får stå ut med att jag är elak, jag föredrar att ni slåss för ert jävla skitskogsbruk, ni ska fan inte komma undan så jävla lätt som att tro ni gör nåt bra, ni ska förstå att det är ni som är mupparna, och det gör jag allt mer klart för varje inlägg jag gör, även om ni är för korkade att förstå det.
Svenska mestänket är att man inte ska slå på dom som ligger, men om dom inte förstår att dom ligger, vad gör man då?
Om ni nu tittar på de videos jag lagt in så kommer ni att bli lite klokare, kommer ni ihåg mina inlägg om Orsa besparing 133 kr hektar/år och Sorsele allmänning 150 kr hektar/år.
Om ni nu tittar på denna video ( med 100 visningar!!!!! på en månad ) så kommer ni att få se hur man säljer virke för 2000 kr hektar/år och bara gör skogen till en guldgruva BÅDE ekonomiskt och ekologisk, svårare är det inte, det jag sa och som var en utopi för 20 år sen är idag ett självklart skogsbruk, och om ni nu fortsätter vara några jävla nötter, så kan jag ju glädja mig med att ni inte kan självså era gener, för så jävla korkade kommer aldrig nästa generation att bli.
När ni stolta står och orerar om att eran barrskog överlevt alla hot i 50 år, så kommer det ändå att bli den sista generationen pinnskog i raka rader, ingen vill ha den och ni kommer att betraktas som tragiska loosers.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#850382 Du har på 20 år dragit in 6 eller 7 mille, och på 20 ha för du har ju 20 ha som du inte rört hur kan det då komma sig att du mer eller mindre fortfarande då är på obestånd ?
Växer verkligen skogen så bra däruppe i Bergslagen ?
Har du fått beviljat några pengar för det skiftet du avhänt och inte alls brukat ?
Om i så fall bevis.
Här nere i sydost får man vara glad om det bara växer in till räntan 🤬
Har ju gjort som alla andra övriga idioter, slutavverkade ALLT medans priser var låga och nu växer det bara bräken och hallon överallt.
Rådjuren hittar dock plantorna vintertid, betar ned dem så att de inte växer för fort. 😀
Man kanske också skulle bilda ett naturreservat - ja eller bygga en golfbana - vad tycker du Uffe ?

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#850397 Jannee man kan ju tro att du är en total idiot, nu vet jag ju av dina inlägg att du inte är det, och då förstår jag ju att du jluger för att på något vis få mig att framstå som en idiot, det går ju bra om man är ond och ljuger.
Det enda vi människor inte kan skydda oss emot är total ondska, där står vi oss slätt, givetvis är mina 6-7 mille in till mig beräknade med de 5 miljoner jag får för att inte röra hälften av min skog, man kan oxå se det på detta sätt, jag får 5 miljoner för att göra exakt det jag beräknat att göra i mitt skogsbruk, att äga en naturlig skog ska man väl egentligen betala för tycker jag, de övriga 2 miljonerna är ju utspridda på 10 års blädningar och det blir ju inget som gör dig rik, medianfastigheten är just 40 hektar i Sverige, och på dessa fastigheter ska givetvis inte några kalhyggen göras, och den som gör det är bara dum i huvet, känner man ansvar för Sveriges nationalekonomi så ska man givetvis inte kalhugga, det håller liv i utländska skövlare, och det betackar jag mig för, varför vi blivit en bananrepublik, är ju just för vårt skogsbruk, inget av värde tillfaller Sverige, Tyskland har 1,2 miljoner helårsarbeten knutna till sina skogar (11 miljoner hektar) vi har 70 tusen.
Jag har tack vare mitt förstånd uthärdat flera svåra år när min verksamhet med restauranger totalt dog, gissa hur många som satt idiotstämpel på mig när jag inte reglerade min fattigdom med att avverka 6000 kubik av min skog, det hade för 3 år sen givit ett netto på 800 tusen och en fastighet som var värd 2 miljoner, nu får jag 5,3 miljoner och har kvar 8 hektar värda 2-3 miljoner, det är skillnaden mellan en smart människa och en som lyssnar på idiotskogsbrukets förespråkare.
Ja jag har fått dessa pengar som motsvarar 500 års kalhyggesbruk på fastigheten (om plantagen överlevt borrar vindar och svampar)
Men det viktigaste är inte pengar längre, jo om du inga har så kan en kalhuggning köpa dig en liten frist, ungefär som att pissa i brallorna för att värma sig en kall vinterdag.
Men det funkar så att reservatet görs färdigt under ett eller två år innan det invigs, pengarna kommer först, och det är en bra ordning tycker jag givetvis, att inte ha några lån kvar i dessa tider är ju underbart tex, jag har ju sagt det hela tiden, att lycka och pengar kommer med att göra rätt saker, inte att köpa prylar, det har aldrig gjort någon lycklig.
Jag har aldrig oroat mig för pengar, fast jag borde ha gjort det många gånger, man jobbar mycket bättre om man inte oroar sig, man gör oxå bättre bedömningar, jag har hela tiden jag varit fattig de senaste åren hjälpt människor som haft det sämre än jag, jag har skänkt bort virke till de som inte haft råd att köpa, det gör att man kan låna av folk, de vet att vissa människor alltid gör rätt för sig.
Om man har pengar kan man göra 5 saker, spara, köpa upplevelser, köpa tid, ge bort pengar och du kan köpa prylar, det folk gör med pengar till 90% är att köpa prylar, och det är faktiskt det enda av dessa 5 saker som inte ger dig lycka.
En forskning som gjordes för några år sen visade tex att de som ger bort pengar i snitt får 50% mer tillbaka än vad dom ger.
Jag är ett bra exempel på det, jag hade lånat 100 tusen av tre människor den längst tillbaka fick vänta i 3 år på att få sina pengar nu för ett par veckor sedan, GISSA om någon ville ha ränta på pengarna, nää, men hur är detta möjligt tänker ni som ser mig som ondskan själ, hur kan någon överhuvud låna ut till denna människa.
Ja det får ni fundera på, en av dessa hyggliga människor som räddat mig från konkurs var sur att hon inte lånade ut mer till mig, hur är detta möjligt!!!! Nu ljuger jag väl i alla fall, näää jag ljuger aldrig.
Hon hade 500 tusen i aktiefonder, när hon nu fick tillbaka sina 100 av mig, då visade det sig att hennes (på bankens inrådan) fina fond hade halverats under 3 år, så hon hade tvåhundra tusen kvar plus mina 100 tusen, hade hon inte lånat ut till mig hade hon förlorat 50 tusen till, vad jag sparat i räntor är ju en jäkla massa pengar, men så dåligt som det sett ut för mig de senaste åren så blev mina långivare superglada och vägrade ta emot nån ränta.
Vad lär vi oss av det här då, ja det är väl lite olika känslor, från avundsjuka till glädje, kan jag tänka, men något litet får ni alltid ut av mina inlägg, annars hade det ju inte varit tusen besök i veckan.
Men gör nu några besök på Youtube filmerna jag la ut, så blir de kloka människorna där glada, lycka är oxå att göra en medmänniska glad, ja ja jag vet vad ni tänker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Älgfoderodlare  
#850400 Det kanske finns en viss likhet mellan bankvärldens rådgivare o skogsbrukets. Jag har ju själv utan medverkan av vare sig banker eller rådgivare, haft en tillväxt på ca. 350 % på mina fonder under det senaste 20 åren. Skogstillväxten når inte samma nivåer, men har fortfarande utan rådgivning, klart högre tillväxt o volym / ha än vad jag förmodligen haft om jag tagit råd av "dom som vet bäst" !
Kan undra varför ?

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850409 Skulle du ta råd av ulf i nån av frågorna?

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Älgfoderodlare  
#850410
bengt.a skrev:Skulle du ta råd av ulf i nån av frågorna?


Tveksamt / o "redan gjort" ! Men så började jag ju min bana inom skogsbruket ett antal år innan han ens vart det. Så hans råd / förslag är ju redan realitet i det jag gör. Fast vi agerar på lite skilda sätt, men i mångt o mycket, mot samma mål.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850412 Med skillnaden att du verkar ha en plan

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#850414 Är det inte väldigt intressant att Sveriges produktionsforskare ligger så lågt, på ett par år talas det bara om hyggesfritt från forskarvärlden, och sekten i Umeå håller sig tysta, borde de inte gå ut och försvara det dom pekat med hela armen emot, Lars med sina 1 eller 2% som kan lämpa sig för nåt alternativ till kalhygge, Thomas Lundmark med sin överlägsna attityd till lönsamhet i det alternativa skogbruket, jag vill höra att de står på sig, trots allt har dom lurat in alla skogsägare i detta pinnskogsbruk.
Var tog ni vägen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Älgfoderodlare  
#850415
bengt.a skrev:Med skillnaden att du verkar ha en plan


- Ja, självklart har jag en plan. Vår syn på skötselsystem skiljer ju sig en del, men inte innehållet i / till vad vi vill utveckla / nå för mål !
Att bli till viss del självverksam o utnyttja det jag nu skapar av skoglig resurs, fråntar inte det faktum att jag också har arealer som inte kan eller också bör kunna nyttjas till vad de är. Jag ser ju båda sidorna av myntet samtidigt. Det är inget "varken eller !". Vitsen ligger i att se de skillnader som finns o det jag har att förvalta !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).