Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

7820 inlägg 325107 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850371
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Hur vet du att det förekommer stora subventioner? Volvo är ett Kinesiskt bolag inte fan får dom stora subventioner. Ja, det är ju inte konstigt att Kina megasatsar på sol och vindkraft när de sparar så enormt mycket pengar att gå över till det förnybara.
IMF
aho postade informationen för en eller två veckor sedan, men du har förmodligen missat den.
PS, gjelder fossil subventioner


Nej jag har inte missat det. Det är därför jag svarade som jag gjorde.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#850373
Alvarsson skrev:
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Hur vet du att det förekommer stora subventioner? Volvo är ett Kinesiskt bolag inte fan får dom stora subventioner. Ja, det är ju inte konstigt att Kina megasatsar på sol och vindkraft när de sparar så enormt mycket pengar att gå över till det förnybara.
IMF
aho postade informationen för en eller två veckor sedan, men du har förmodligen missat den.
PS, gjelder fossil subventioner


Nej jag har inte missat det. Det är därför jag svarade som jag gjorde.
Så bra,
du kanske har insett att den kinesiska regeringen subventionerar elbilsproduktion, och att de också subventionerar delar av energiproduktionen?

…..och att det är huvudanledningen till att EU inför strafftullar för att de själva ska slippa subventionera sin egen elbilsproduktion.....

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#850375
Alvarsson skrev:Ja tullar är skit!
Kom ihåg att tullen ska kontrollera import och även export, och att tullen används för att skydda den egna marknaden.
Detta är särskilt viktigt för livsmedelsproduktion, men man kanske vill att jordbruket i allmänhet ska läggas ner...tillsammans med många andra saker.

Ingen gillar importtullar, men några av dem finns där av goda skäl.

Jag är själv så gammal att jag ur ekonomisk egenintressesynpunkt skulle vilja se alla importtullar försvinna, men jag är inte dummare än att jag också vill att det ska finnas en arbetsmarknad i landet, så jag har ingen problem med att det finns tullar och att det alltid kommer att finnas tullar.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850388 I extremvärmen, djuren får äta glass!
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/klim ... aqLPtZI3Dw

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#850390
Alvarsson skrev:I extremvärmen, djuren får äta glass!
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/klim ... aqLPtZI3Dw


Ännu ett kapitel i "Stollar spekulerar"

Det är inte länge sedan som Stolleliten här på SF med en dåres envishet hävdade att sommaren 2024 skulle bli varmare och torrare än 2018.

Men visst skriker man varg varje dag så har man rätt en gång var tionde år och mer kan en stolle inte hoppas på.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#850392 Vi offrar gärna miljön för vindsnurror som inte ens förmår att bidra till Sveriges effektbehov.

https://www.allehanda.se/2024-07-18/uta ... -en-bastu/

Jag kunde klicka mig in och läsa en gång.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850394 Du glömmer att det var på den gamla goda kärnkraftstiden, vi inte var självförsörjande på el. Efter vi har byggt ut vindkraften är vi en Europas största elexportör. Bor själv nära en vindkraftspark, inga problem!

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850395
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:I extremvärmen, djuren får äta glass!
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/klim ... aqLPtZI3Dw


Ännu ett kapitel i "Stollar spekulerar"

Det är inte länge sedan som Stolleliten här på SF med en dåres envishet hävdade att sommaren 2024 skulle bli varmare och torrare än 2018.

Men visst skriker man varg varje dag så har man rätt en gång var tionde år och mer kan en stolle inte hoppas på.


För dig är kunskap och vetenskap stollerier, det har du förklarat gång på gång.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#850402
Alvarsson skrev:Du glömmer att det var på den gamla goda kärnkraftstiden, vi inte var självförsörjande på el. Efter vi har byggt ut vindkraften är vi en Europas största elexportör. Bor själv nära en vindkraftspark, inga problem!


Vi hade effekt överskott på den tiden och samma gällde för stora delar av Europa.

Att en Stolle inte vet sånt ligger helt i sakens natur.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

tallen100  
#850404
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:Du glömmer att det var på den gamla goda kärnkraftstiden, vi inte var självförsörjande på el. Efter vi har byggt ut vindkraften är vi en Europas största elexportör. Bor själv nära en vindkraftspark, inga problem!


Vi hade effekt överskott på den tiden och samma gällde för stora delar av Europa.

Att en Stolle inte vet sånt ligger helt i sakens natur.

Det verkar helt klart inte vara nyttigt att bo nära en "vindkraftpark".
Det finns det mycket tydliga bevis på i den här tråden....

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850430
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:Du glömmer att det var på den gamla goda kärnkraftstiden, vi inte var självförsörjande på el. Efter vi har byggt ut vindkraften är vi en Europas största elexportör. Bor själv nära en vindkraftspark, inga problem!


Vi hade effekt överskott på den tiden och samma gällde för stora delar av Europa.

Att en Stolle inte vet sånt ligger helt i sakens natur.


Vi tar sanningen igen! På gamla goda kärnkraftstiden var vi inte ens självförsörjande på el. Det efter vi började bygga yt vindkraften vi är en av Europas största elexportör. Du kan varken elhistorien eller Forumreglerna.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#850431 Så här skriver Ekonomifakta om effektbalansen i Sverige:
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 11020.html

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850432 Artikeln visar på att vi gått från underskott på el till en mycket stor nettoexportör efter vi började bygga ut vindkraften.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#850433 Effektbalans och energibalans är två olika saker.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#850434 Javisst är det någon som påstått något annat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).