Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12676 inlägg 704273 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#847629 Hur mycket subventioner staten för tillverkad och försåld solel/kWh ?
Hur mycket är det för motsvande vindkraft ?
Du Alvarsson tiger rätt tyst om dessa belopp.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847630 På vindkraft är det lätt då det inte finnes några subventioner. I princip är jag emot subventioner. Är du?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#847637 Jag är för subventioner när en förändring i samhället måste ske. Det snabbaste sättet att få viktiga saker gjorda.
Som tur är är vårt oljemaskineri så välskött att vi inte behöver lägga pengar på den sektorn, men vi behöver subventionera havsbaserad vindkraft och kärnkraftverk som kommer.

Ni svenskar som ska bygga framtida elproduktion utan subventioner ligger redan långt efter schemat.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847641 Dessa hiskeliga subventioner till det fossila bränslet sneddriver konkurrensen och kraftigt missgynnar det förnybara. Källa IEA!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#847645 Jag håller med om att oljepriset med fördel skulle kunna vara lägre så att volymen kunde ökas i snabb takt.
Då skulle folk kunna göra en bättre bedömning av vad som passar dem bäst ekonomiskt, lägga mycket pengar på förnybart eller välja billig olja.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

aho  
#847647 Om vi tittar på de nordiska länderna, där medlemmarna i detta forum verkar bo, så finns det inga explicita subventioner till fossila bränslen.
De implicita subventionerna till fossila bränslen enligt IMFs siffror för 2022 utgör:
Danmark 0.57% av BNP
Norge 0.3% av BNP
Sverige 0.19% av BNP
Finland 0.05% av BNP

Intressant att Danmark som satsar så hårt på vindkraft samtidigt har de högsta subventionerna i Norden till fossilt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847650
aho skrev:Om vi tittar på de nordiska länderna, där medlemmarna i detta forum verkar bo, så finns det inga explicita subventioner till fossila bränslen.
De implicita subventionerna till fossila bränslen enligt IMFs siffror för 2022 utgör:
Danmark 0.57% av BNP
Norge 0.3% av BNP
Sverige 0.19% av BNP
Finland 0.05% av BNP

Intressant att Danmark som satsar så hårt på vindkraft samtidigt har de högsta subventionerna i Norden till fossilt.


Intressanta siffror aho.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#847653
Alvarsson skrev:
aho skrev:Om vi tittar på de nordiska länderna, där medlemmarna i detta forum verkar bo, så finns det inga explicita subventioner till fossila bränslen.
De implicita subventionerna till fossila bränslen enligt IMFs siffror för 2022 utgör:
Danmark 0.57% av BNP
Norge 0.3% av BNP
Sverige 0.19% av BNP
Finland 0.05% av BNP

Intressant att Danmark som satsar så hårt på vindkraft samtidigt har de högsta subventionerna i Norden till fossilt.


Intressanta siffror aho.
Kanske lite förvånande för DU att vi, Norge, inte står högst upp på den listan, ni som kan så mycket om subventioner...

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847918 Kraftig ökning av solel,tyvärr dominerar Kina.
https://www.energinyheter.se/20240624/3 ... a-uppsving

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#847948 Vindkraften i Danmark är ett föredöme eller snarare ett avskräckande exempel.
Just nu står vinden för 8 promille av Danmarks elbehov.

Är det någon som är förvånad över att vindkraften övergavs helt när ångmaskinen kom?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847952 Nu har du fel igen!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#847953
Alvarsson skrev:Nu har du fel igen!


Nej jag kan räkna vilket du bevisligen inte kan. Kom med det du tycker är rätt siffra så kan vi kontrollräkna sedan.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847955 Den siffran tror jag inte på. Man behöver inte va Einstein för att förstå det

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#847958
Alvarsson skrev:Den siffran tror jag inte på. Man behöver inte va Einstein för att förstå det


Så du menar att svenska kraftnät serverar rena hittepå siffror på kontrollrummet sidan.

Jag gör en ny koll i kontrollrummet och nu levererar vindkraften 45 MW och förbrukningen är 4792 MW.

Undrar hur många promille det är.

Är det också hittepå enligt Skogsforums egen Einstein?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#847959
Alvarsson skrev:Den siffran tror jag inte på. Man behöver inte va Einstein för att förstå det


Behövs ingen Einstein för att förstå att du inte tror på något över huvud taget som går mot ditt narrativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).