mån 17 jun 2024, 08:08#847241
Jag blev med åkgräsklippare, en stiga park 2000 från 80-talet skulle jag tro, komplett med flera olika krämpor.
Klippdäcket rätt rostigt, rem till däcket var slut, styrning var trög, rattnavet svetsat med pinne av nån som inte riktigt kan svetsa pinne (ask me how i know).
Med lätta steg började jag svetsa däcket, stegen blev tyngre i takt med att jag brände igenom det lövtunna materialet bredvid nyplåten. Beslutet om att den nog går ett tag till togs i samband med det varpå operation lagning avslutades.
Stärkt av beslutet att avsluta svetsningen vrängde jag på den defekta och delvis delaminerade remmen till aggregatet. Den kastade remmen tämligen ögonblickligen när jag startade klipperiet. Ny rem skaffades men med samma resultat, det gick väl bättre med däcket nere men ville man lyfta det var man tvungen att stänga av klippbordet.
Efter lite filosoferande kom jag fram till att lutningen bakåt på klippdäcket på kanske 3-5 grader förmodligen inte ska vara där, det borde vara vågrätt.
Efter lite fippel och tester med länkarmar och fästen och sånt där kom jag fram till att länkarmarna för höjdjusteringen måste vara felet. Jag lade ut tre klossar på 45x145 på golvet på vilka däcket fick vila och mätte länkarmarna.
C/C på hålen diffar iaf på minst 10mm. Eftersom jag har svårt att tro det är så från fabrik, att det förmodligen beror på slitage ville jag inte kapa i originallänkaget, så jag fixade nya med brickor och gammal gängad stång.
Naturligtvis blev det succe!
Nu hänger allt tämligen rakt, kanske 5 mm baklut men det får gå för nu. Svets av ratt blev gjort och styrning fixades men det glömde jag fota.