Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1974 inlägg 224077 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#846774 Passaten besiktigade jag i förra veckan. Enda anmärkningen var att bromsarna bak låg på. Det fixade jag idag och så tvättade jag av den, nu ser den ganska fin ut.


Nu är det bara oljebyte och lite småfix så går den till nästa vanliga service. Så har jag den att köra med medans jag gör storservice på audin i lugn och ro.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#846932 Först montera renoverade ventilen.
Å sen plocka i hop lite Norskt Meccano
Ett års leveranstid, är tydligen full fart på industrin.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#847241 Jag blev med åkgräsklippare, en stiga park 2000 från 80-talet skulle jag tro, komplett med flera olika krämpor.

Klippdäcket rätt rostigt, rem till däcket var slut, styrning var trög, rattnavet svetsat med pinne av nån som inte riktigt kan svetsa pinne (ask me how i know).

Med lätta steg började jag svetsa däcket, stegen blev tyngre i takt med att jag brände igenom det lövtunna materialet bredvid nyplåten. Beslutet om att den nog går ett tag till togs i samband med det varpå operation lagning avslutades.

Stärkt av beslutet att avsluta svetsningen vrängde jag på den defekta och delvis delaminerade remmen till aggregatet. Den kastade remmen tämligen ögonblickligen när jag startade klipperiet. Ny rem skaffades men med samma resultat, det gick väl bättre med däcket nere men ville man lyfta det var man tvungen att stänga av klippbordet.

Efter lite filosoferande kom jag fram till att lutningen bakåt på klippdäcket på kanske 3-5 grader förmodligen inte ska vara där, det borde vara vågrätt.


Efter lite fippel och tester med länkarmar och fästen och sånt där kom jag fram till att länkarmarna för höjdjusteringen måste vara felet. Jag lade ut tre klossar på 45x145 på golvet på vilka däcket fick vila och mätte länkarmarna.


C/C på hålen diffar iaf på minst 10mm. Eftersom jag har svårt att tro det är så från fabrik, att det förmodligen beror på slitage ville jag inte kapa i originallänkaget, så jag fixade nya med brickor och gammal gängad stång.

Naturligtvis blev det succe!


Nu hänger allt tämligen rakt, kanske 5 mm baklut men det får gå för nu. Svets av ratt blev gjort och styrning fixades men det glömde jag fota.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#847243 Jag kan väl tillägga att den var gratis på Blocket, startade på 5:e draget, remmen kostade 500 spänn och att i övrigt tycks vara svårt att hitta delar till en så gammal apparat.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847262 Svårt att pruta då 🤣
Är den med hydrostat eller vanlig växellåda?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#847311 Sjukt svårt när värdet på totalen är högt :)

Det var den med vanlig låda, inte hydrostat.

Den har lagt sig till med att inte återstarta efter ca 10 min paus, den tappar gnistan av nån anledning. Få se om jag felsöker det, lär väl bli så tillslut.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#847337 Apropå gratis projekt så har jag fått ett till.. Det går ju inte att säga nej när det är gratis....

En SsangYong Pickis.

Avgasröret är av, styrboxen till fyrhjulsdriften är trasig och gängen till ena injektorhållaren behöver repareras annars verkar den vara ganska fin.
Få se vart det tar vägen men det är värt att ge den en chans med tanke på vad pickupper kostar annars.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#847367 Låter som en riktigt bra "investering" du gjort.

Den där toppackning du bytte, har det gått bra med allting? Hur många mil har den gått sedan dess?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#847406
superdave skrev:Låter som en riktigt bra "investering" du gjort.

Den där toppackning du bytte, har det gått bra med allting? Hur många mil har den gått sedan dess?


Den jag bytte toppackning på går perfekt, men har en spricka i vindrutan som var innan jag fick den. Så den går inte igenom besiktningen.
Så det blir ganska dyrt att fixa på glasmästeri. Just nu står den och vänta på att jag hittar en billig ruta, sen försöker jag nog byta självt.

Jag har kört ca tre månade med den i höstas tills den behövde besiktigas, sedan ställde jag av den under vintern och försökte besiktiga den i våras och då fick jag bara köra en månad.

Audin jag köpte i höstas någon månad efter jag fixat golfen har jag kört ca16 tusen mil med, den ska jag göra storservice på först sedan blir det ssangyongens tur.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#847472 16000mil sen i höstas låter mycke William?


Nu vill inte ja va negativ men nästan alla sang young ja har sett står nedväxta i nån trädgård me långt gräs runtom.

Men du får nog liv i den hoppas ja

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#847482 Han har väl en flamma en bra bit bort ;) Kul att den funkar oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#847483
Tralsmo skrev:16000mil sen i höstas låter mycke William?


Nu vill inte ja va negativ men nästan alla sang young ja har sett står nedväxta i nån trädgård me långt gräs runtom.

Men du får nog liv i den hoppas ja



Det kan vara jag som rör runt siffrorna. Den stod på 312xxx när jag köpte den och nu står den på 323xxx så 1100mil blir det.
Tänkte fel så det blev en nolla för mycket, det är ju en kilometermätare även om det heter milräknare.

Jag är själv skeptisk, men den är nära nog att få hem på traktorvagn. Jag har sett en röra på sig resten har jag också bara sett ståendes.
Senast redigerad av Williamm tis 18 jun 2024, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#847484
superdave skrev:Han har väl en flamma en bra bit bort ;) Kul att den funkar oavsett.

Nej. Bara motorsågar och bilar än så länge.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#847486 Och så var det gnistan som försvann från stigan.

Kondensator tänkte jag. Jag är ju som bekant erkänt skicklig på att mäta saker, så den kan jag säkert mäta upp, 🤓 googlade lite snabbt och fluktade lika snabbt utan att ta in vad som stod pga lät krångligt. Av med svänghjulet som gick riktigt smidigt för dragit av saker har jag gjort förut. UNC gängad skruv och allt löste jag också.


Tomt..


Men nu blev det renblåst under och jag antar det är brytarlöst. Är det nån som har koll på reservdelsnummret på spolen jag behöver, briggs sida tycker jag är rätt hopplös och alla reservdelsnasare hänvisar ju dit.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Bosse1  
#847506 Hade en trilskande gräsklippare i våras då var det tändspolen som blitt med rost, skruvade löst spolen och putsade under de två skruvarna å så var jorden och gnistan räddad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).