Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Video: Skogsstyrelsen berättar om hyggesfritt i Skåne

54 inlägg 8706 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Video: Skogsstyrelsen berättar om hyggesfritt i Skåne

Älgfoderodlare  
#846689 Nu blir ju detta väldigt OT, så korta svar på frågorna.
Jag röjer visst lövträd, men inte före en viss ålder / höjd. Se tråden; "Björken - Äntligen en vinnare" i kat. Röjning av "jessica80".

När det gäller stamkvistning av Gran gör jag det på samma sätt som med alla unga träd, oavsett art. Börjar tidigt o tar all dökvist samt några grenvarv med grön kvist.

Att Tall när den blir betad, kan utsöndra ämnen som gör den mer osmaklig, är känt. Men om kvistning även triggar igång ett mer aktivt immunförsvar hos träd, är det nog inte forskat på ( om man kan det ). Jag ser ju att jag har klart mindre av sjukdomar / insektsangrepp men även betning. Aldrig ett barkgnag på Tall är också ett sånt ex. Men också mätt en ökad höjdtillväxt på flera arter.

Att tätare bestånd också kan underhålla höjdtillväxten mer, har ju du även läst o hört i SFo,s Fredagspodd.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846694 Är det inte tvärtom med tall? Påstås ju alltid att man ska försöka spara de betade vid ev röjning då de gärna återkommer till dessa?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev: Stamkvistning av gran har jag inte hört talas om. Vad har du för metod här? Har mest hört varningar för att det bara ger röta.
Finns en hel tråd om detta: stamkvista gran?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
bengt.a skrev:Är det inte tvärtom med tall? Påstås ju alltid att man ska försöka spara de betade vid ev röjning då de gärna återkommer till dessa?

- Ja, det sägs ju så. Jag kan inte uttala mig om det för jag har knappt något bete alls på Tall. Endast lite kvistbete o aldrig barkgnag. Mest troligt för att det finns enorma mängder av alt. bete. som nog Älgen föredrar framför Tall.

Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Nu blir ju detta väldigt OT, så korta svar på frågorna.
Jag röjer visst lövträd, men inte före en viss ålder / höjd. Se tråden; "Björken - Äntligen en vinnare" i kat. Röjning av "jessica80".

Tack, läste om den tråden igenom och den handlade som jag ser inte om röjning av björk och inte röjningsfritt. Att vänta lite med att röja till björkslyt kommit upp i höjd är en metod som vi använt i släkten av två skäl. Ett det brukar inte hinnas med att röjas första åren och två det blir så mycket nya uppslag att det är bättre att vänta. Så den metoden praktiserar vi. Det var därför jag blev nyfiken på om det går att lyckas med att inte röja alls. I de fläckar där vi inte röjt alls ser jag jag egentligen bara två positiva effekter. Ett att vi ibland hittar en och annat fin ek som pressat sig upp i skydd av slyt. Två att det blir ett bra tillhåll för fasaner och liknande vilt som gillar snår.

Användarvisningsbild

#846734 Har mycket sly där jag vill upp tall, men nog tusan är tallen betade. Kört med Trico nu i ett par år. Nån betad ändå, men verkar som att det inte smakat.

Användarvisningsbild

Badger skrev:

Tack, läste om den tråden igenom och den handlade som jag ser inte om röjning av björk och inte röjningsfritt. Att vänta lite med att röja till björkslyt kommit upp i höjd är en metod som vi använt i släkten av två skäl. Ett det brukar inte hinnas med att röjas första åren och två det blir så mycket nya uppslag att det är bättre att vänta. Så den metoden praktiserar vi. Det var därför jag blev nyfiken på om det går att lyckas med att inte röja alls. I de fläckar där vi inte röjt alls ser jag jag egentligen bara två positiva effekter. Ett att vi ibland hittar en och annat fin ek som pressat sig upp i skydd av slyt. Två att det blir ett bra tillhåll för fasaner och liknande vilt som gillar snår.

Mindre med uppslag om man kapar knähögt, efter några år stubbarna oftast ruttna.

Torleif  

När det gäller stamkvistning av Gran gör jag det på samma sätt som med alla unga träd, oavsett art. Börjar tidigt o tar all dökvist samt några grenvarv med grön kvist.

Att Tall när den blir betad, kan utsöndra ämnen som gör den mer osmaklig, är känt. Men om kvistning även triggar igång ett mer aktivt immunförsvar hos träd, är det nog inte forskat på ( om man kan det ). Jag ser ju att jag har klart mindre av sjukdomar / insektsangrepp men även betning. Aldrig ett barkgnag på Tall är också ett sånt ex. Men också mätt en ökad höjdtillväxt på flera arter.

Att tätare bestånd också kan underhålla höjdtillväxten mer, har ju du även läst o hört i SFo,s Fredagspodd.

Det skulle vara intressant att se forskning på det men jag tycker mig ha sett att viltet hellre äter lövträd än barträd när det finns båda sorterna att välja på utan att behöva besvära sig med att flytta fötterna.

Tralsmo  
#849551 Att björk går före tall hos älgar har ja ochså sett.

Finns de björk så ryker dom först.

Ja har ju förmånen å ha mycke tallföryngingar runt min gräns så de är mest tryck på björken här.
Som tur är så finns de björk så de räcker.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).