lör 18 maj 2024, 06:56#844293
Men vad hände med våren i år, som brukar vara finaste årstiden enligt mig ? Det gick direkt från kyla, regn och blask i Mars och April till högsommar med fönvind, torka och inte en droppa regn i prognosen. Jag känner mig lurad....
Vedmaskin- Kronoberg, Småland- sön 02 jun 2024, 17:39
sön 02 jun 2024, 17:39#845810
Lite lätt åska med inte så mycket regn till en början. Men när regnet ökar så tittar solen fram. Hoppas bara regnet håller i sig. Nu när det kommer lite lagom. 😀
tis 04 jun 2024, 19:29#845996
Nu ligger årets 1.a höskörd på torken, 3 veckor tidigare än normalt + har i år fått in mer hö än vad jag fick under hela året 2023. Nu väntar eller hoppas jag bara på 50 mm regn så att det även blir en 2:a skörd. "Gräsmattan" har nu börjat skifta från grönt till brunt, lite väl tidigt. Denna försommar har m. a. o. varit optimal, finns inget skäl att klaga på något över huvud taget. 👍 👍 👍
tis 04 jun 2024, 19:41#846000
Här kom 15 mm i söndags, och min kompis fick 4,5 hektar kvar. Kraftuttagsaxeln gick av (26000)för en ny. Och åskan slog ner, där stora bohultsbranden var. Så helikopter tillkallades,
ons 05 jun 2024, 20:45#846099
Lite svalare iallafall... Vi har fått mellan 7-20 mm regn beroende på mätplats. Men det behövs mycket mer. Jag är övertygad att vi i vår hörna med låg nederbörd och mycket sol/vind måste börja ta krafttag i att bevara vatten i markerna. Vi har anlagt en del dammar och kommer att fortsätta med det. Och jag tycker alla som har möjlighet ska försöka detta. Kan man bara spara 100m3 vatten per hektar extra så vore det en insats för grundvattnet. Jag har tittat en del på https://www.youtube.com/results?search_query=andrew+millison och anser att en del av detta kan tillämpas här också. Bara på våra egna marker släpps ofantliga mängder regnvatten ut i havet. Kan man bromsa upp en del av detta och lagra ytterligare en del i dammar så borde det göra massiv nytta för grundvatten. Och även ge möjlighet att bevattna mer än nu, i de fall detta kan försvaras ekonomiskt.
sön 09 jun 2024, 06:33#846409
I år är Gud nådig. Efter en underbar försommar fick vi i natt 8 mm regn, perfekt på gödningen jag körde ut i går. Får hoppas på en kall och regnrik sommar, kan i så fall ta knäcken på granbarkborren.
jannee skrev:I år är Gud nådig. Efter en underbar försommar fick vi i natt 8 mm regn, perfekt på gödningen jag körde ut i går. Får hoppas på en kall och regnrik sommar, kan i så fall ta knäcken på granbarkborren.
Håller med jannee! Känns som granbarkborren far illa i år, i alla fall i min skog där den tidigare somrar gjort väldigt stor skada. Farsan snackade med en inspektor nu i veckan, han sa däremot att det var mycket skadad skog vid östra delen av blekinge i höjd med smålandsgränsen. Är väl runt dina marker, så håll koll!
lör 15 jun 2024, 19:48#847151
7 mm i kväll men när jag gick en sväng på skogsbilvägen hade ändå inte regnet trängt igenom alla träd. Här i alla fall behöver vi betydligt mer och då under en LÅÅNG tid. Men man får vara glad över det lilla 👍 Kalksalpetern hade i alla fall smält på åkrarna.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.