Socialt (mer om oss)

Sommarrapporten 2024

48 inlägg 5036 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommarrapporten 2024

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844272 Nu har det varigt stadigvarande 20 grader o solsken ett tag.☀️
O inget regn i sikte framöver.

Så nu när äppelträdet fått en ny funktion och inte skymmer landet.😉

Så tänkte jag att det skadar inte med lite vatten.

Går snart o gallra fram en rabarberpaj. 😀

TS
Elmia

Re: Sommarrapporten 2024

tallen100  
#844282 Ser ut att äppelträdet blommar 😁

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Ser ut att äppelträdet blommar 😁

Jajjamen. Stoora blommor har det blivigt också. 😀

TS
Användarvisningsbild

lv_101  
#844293 Men vad hände med våren i år, som brukar vara finaste årstiden enligt mig ? Det gick direkt från kyla, regn och blask i Mars och April till högsommar med fönvind, torka och inte en droppa regn i prognosen. Jag känner mig lurad....

Användarvisningsbild

#845610 Roddissarna blommar för fullt 😀

Fick sommarblommorna i veckan. Så då får gräsklippningen vänta till nästa vecka. Nu när det inte kommit något regn så växer det sparsamt.
Kommer å bli fint på måndag.

TS

Tralsmo  
#845612 Så fina bilder som vedmaskin fick ja inte till i rappet men sommar har de blivit.

Runtom här så har de regnat hyfsat men just där jag bor lyser de ofta me sin frånvaro.

Några droppar har de blivit men molnen hopar sig nu men svängen häröver brukar dom inte gena.

Igår röjde ja till en hörna utanför trädgården å då blev ja allafall blöt.

Användarvisningsbild

#845810 Lite lätt åska med inte så mycket regn till en början. Men när regnet ökar så tittar solen fram. Hoppas bara regnet håller i sig. Nu när det kommer lite lagom. 😀

TS

jannee  
#845996 Nu ligger årets 1.a höskörd på torken, 3 veckor tidigare än normalt + har i år fått in mer hö än vad jag fick under hela året 2023.
Nu väntar eller hoppas jag bara på 50 mm regn så att det även blir en 2:a skörd.
"Gräsmattan" har nu börjat skifta från grönt till brunt, lite väl tidigt.
Denna försommar har m. a. o. varit optimal, finns inget skäl att klaga på något över huvud taget. 👍 👍 👍

Amatörhuggare 62  
#846000 Här kom 15 mm i söndags, och min kompis fick 4,5 hektar kvar. Kraftuttagsaxeln gick av (26000)för en ny. Och åskan slog ner, där stora bohultsbranden var. Så helikopter tillkallades,

Användarvisningsbild

Söderläge  
#846099 Lite svalare iallafall... Vi har fått mellan 7-20 mm regn beroende på mätplats. Men det behövs mycket mer. Jag är övertygad att vi i vår hörna med låg nederbörd och mycket sol/vind måste börja ta krafttag i att bevara vatten i markerna. Vi har anlagt en del dammar och kommer att fortsätta med det. Och jag tycker alla som har möjlighet ska försöka detta. Kan man bara spara 100m3 vatten per hektar extra så vore det en insats för grundvattnet. Jag har tittat en del på https://www.youtube.com/results?search_query=andrew+millison och anser att en del av detta kan tillämpas här också. Bara på våra egna marker släpps ofantliga mängder regnvatten ut i havet. Kan man bromsa upp en del av detta och lagra ytterligare en del i dammar så borde det göra massiv nytta för grundvatten. Och även ge möjlighet att bevattna mer än nu, i de fall detta kan försvaras ekonomiskt.

jannee  
#846409 I år är Gud nådig.
Efter en underbar försommar fick vi i natt 8 mm regn, perfekt på gödningen jag körde ut i går.
Får hoppas på en kall och regnrik sommar, kan i så fall ta knäcken på granbarkborren.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
jannee skrev:I år är Gud nådig.
Efter en underbar försommar fick vi i natt 8 mm regn, perfekt på gödningen jag körde ut i går.
Får hoppas på en kall och regnrik sommar, kan i så fall ta knäcken på granbarkborren.

Håller med jannee! Känns som granbarkborren far illa i år, i alla fall i min skog där den tidigare somrar gjort väldigt stor skada. Farsan snackade med en inspektor nu i veckan, han sa däremot att det var mycket skadad skog vid östra delen av blekinge i höjd med smålandsgränsen. Är väl runt dina marker, så håll koll!

Användarvisningsbild

#846593 Idag så var det dags att börja byta ut vårblommorna i urnor o allmäna rabatter.

-Å det är väl synd när dom är så fina...

Men det brukar dom inte vara så länge till.
Denna urnan var rätt billig häromveckan när den fått för lite vatten i värmen. Men den kom igång igen.
Nu passade vi på att lyfta upp urnan på plattytan som gjordes iordning förra sommaren.

TS
Användarvisningsbild

#847141 Nu ha det kommit en del regn o mer är på ingång. Det har varigt låga temperaturer.

Senaste veckan så har man eldat i kaminen.🔥

Så nu hoppas man att barkborrarna håller sig lugna. 😀

TS

jannee  
#847151 7 mm i kväll men när jag gick en sväng på skogsbilvägen hade ändå inte regnet trängt igenom alla träd.
Här i alla fall behöver vi betydligt mer och då under en LÅÅNG tid.
Men man får vara glad över det lilla 👍
Kalksalpetern hade i alla fall smält på åkrarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).