Tralsmo skrev:En fråga till akkaman.
På mina skotare ja haft så vinklar ju inte hydrostatmotorn ner till noll i hastigheten.
Då borde ju noll i hastigheten på skotaren inte bero på den?
Helt korrekt!
Om hydrostatmotorns deplacement går mot noll (invinkling) så skulle maskinens hasighet rent teoretiskt närma sig oändligt hög. Orsaken till att detta inte är praktiskt möjligt är att den mekaniska friktionen i hydrostatmotorn blir högre och högre ju mera motorn vinklar in. Där har hydrostatmotorn en stoppskruv som verkar som invinklingsbegränsare. Vanligen ligger max invinkling på runt 7-8 grader.
Att skruva ut invinklingsbegränsaren kommer att göra maskinen mera orkeslös men det finns också en rik, att maskinen kan "skena" vid körning utför. Att vrida ner potentiometern är ett annat sätt att begränsa motorns invinkling via servotrycket från pumpens förstyrventiler. Så på ÖSA 250 när man t ex hjular efterväg och maskinen vill sacka vi lätt ökat körmotstånd så kan man vrida ner potentiometern något för att undvika max invinkling och därmed reducera den mekaniska friktionen i motorn.
//Per A