Skotare

840 -95 transmissionsproblem

36 inlägg 6134 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 840 -95 transmissionsproblem

AKKAMAAN  
#845905
Tralsmo skrev:En fråga till akkaman.

På mina skotare ja haft så vinklar ju inte hydrostatmotorn ner till noll i hastigheten.
Då borde ju noll i hastigheten på skotaren inte bero på den?

Helt korrekt!
Om hydrostatmotorns deplacement går mot noll (invinkling) så skulle maskinens hasighet rent teoretiskt närma sig oändligt hög. Orsaken till att detta inte är praktiskt möjligt är att den mekaniska friktionen i hydrostatmotorn blir högre och högre ju mera motorn vinklar in. Där har hydrostatmotorn en stoppskruv som verkar som invinklingsbegränsare. Vanligen ligger max invinkling på runt 7-8 grader.
Att skruva ut invinklingsbegränsaren kommer att göra maskinen mera orkeslös men det finns också en rik, att maskinen kan "skena" vid körning utför. Att vrida ner potentiometern är ett annat sätt att begränsa motorns invinkling via servotrycket från pumpens förstyrventiler. Så på ÖSA 250 när man t ex hjular efterväg och maskinen vill sacka vi lätt ökat körmotstånd så kan man vrida ner potentiometern något för att undvika max invinkling och därmed reducera den mekaniska friktionen i motorn.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Tralsmo  
#845925 Tack för svar akkaman.

De där me att motorn inte vinklar till noll i hastighet har ja inte funderat nämnvärt på.

Tyckte bara de blev lite luddigt om de där i din kommentar därav frågan.

Annars är vi helt överens.

Avatar Fallback

Re: 840 -95 transmissionsproblem

AKKAMAAN  
#845957
Tralsmo skrev:De där me att motorn inte vinklar till noll i hastighet har ja inte funderat nämnvärt på.. Tyckte bara de blev lite luddigt om de där i din kommentar därav frågan.

Berätta vad som var "luddigt"

Hydrostaten består av två variabla enheter, en pump och en motor. Pumpen kan ändra sitt deplacement (flöde) från 0 UPP till "100". Motorn kan ändra sitt deplacement från "100" NER till "20"
När hydraulmotorn vinklar ner, dvs minskar sitt deplacement så ökar maskinens hastighet. Så när vi startar från stillastående maskin så vill vi starta med en låg hastighet vilket innebär att hydraulmotorn måste vara max utvinklad dvs ha max deplacement.
I den drivande pumpen så står den i ett neutralläge vid stillastående. Den första delen av hastighetsökningen, låt säga 0-10 kmph så är det pumpen som vinklar ut, dvs ökar sitt deplacement och hydraulmotorn står fortfarande fullt utvinklad dvs på max deplacement. När vi nått "10 kmph" så står pumpen max utvinklad och ytterligare hastighetsökning sker genom att hydraulmotorn börjar vinkla in tills vi nått max drivhastighet.

Rent hydrauliskt/matematiskt hur detta fungerar är att om hydraulpumpen ger 1 cc per pumpvarv och hydraulmotorn är max utvinklad och behöver 100 cc för att rotera ett varv, då har vi en utväxling på 100:1. När pumpen ger 10 cc per varv och motorn fortfarande behöver 100 cc för att rotera ett varv så har vi en utväxling på 10:1. När pumpen når sitt max deplacement på låt säga 20 cc per varv så har vi en utväxling på 5:1. För att ytterligare öka maskinens hastighet så måste motorn vinkla in mot lägre deplacement. När motorn har vinklat in halvvägs så behöver den "60 cc" för att rotera 1 varv och då är utväxlingen 3:1. Vid max invinkling så har motorn ett deplacement på "20 cc" och nu är utväxlingen 1:1 vilket ger maskinen dess högsta (teoretiska) hastighet.


Jag förstår inte riktigt din kommentar
så vinklar ju inte hydrostatmotorn ner till noll i hastigheten

Menar du maskin-"hastigheten" eller motor-"hastigheten" (varvtalet)?

Avatar Fallback

Re: 840 -95 transmissionsproblem

Tralsmo  
#845958 Njaaa, luddigt?

De va bara de att ja fick uppfattningen att hydrostatmotorn i sig själv kan vinkla ner till noll i hastighet i din kommentar.

Nu ska du veta att ja är självlärd på de här.
Ja alltså de ja kan om de

De här me dom tekniska termerna är inget ja är så duktig på men ja känner till principerna för hur de funkar.
Vinkling in å ut å kors å tvärs är som gjort för å misspfatas om man inte kan uttrycka sig klart.

De ja menade va nog hastigheten.

Hursomhelst så va de inget luddigt i din senaste kommentar.
Mycke bra förklarat å värdefullt att veta om man behöver felsöka efter var felet kan tänkas vara.

Avatar Fallback

Re: 840 -95 transmissionsproblem

AKKAMAAN  
#845960 Vi är alla självlärda oavsett hur många kurser man gått. Oavsett om det är någon som "lär ut" på en kurs så ansvarar man själv för att "lära in"...

"Man kan leda en kamel till vatten, men man kan inte tvinga den att dricka"

Användarvisningsbild

Re: 840 -95 transmissionsproblem

machonisti  
#845995 Gissar att Tralsmo med självlärd menar att man saknar de rätta vokabulären och därmed uppstår missförstånd. Sen så är vi nog inne på rätt avancerad hydraulik nu också. Det krävdes två genomgångar av AKKAMAANS text innan det sjönk in!

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).