sön 02 jun 2024, 15:45#845802
Good point! Men det skiljer nog inte mer än ett par 100 kg jämfört med originalkranen. Dessutom så är dessa andra/tredje generationen kranar betydligt bätrre designade än HIABs första generation och det kan till och med vara så att F50 är lättare än originalkranen.
Tror inte "100kg-200kg" ökad vertikal viktbelastning på midjan är av betydelse jämfört med den "bryt" belastning som uppstår när du maxar lyftmomentet och dessutom kör med fullt lass. Dagens 5 tonmeters kranar med enkelt utskjut väger runt 750 kg. Och med samma lyftmoment som originakranen så blir det ingen nämnvärd skillnad jämfört med originalkranen HIAB 178.
Men en sak är att din gamla HIAB kran på Kockums 836 arbetar med 175 bar pumptryck och det är möjligt att denna F50 når 5 tonmeter med ett högre arbetstryck, 190-200 bar?? Och det kan ju ge F50 ett något lägre lyftmoment om du inte kan höja pumptrycket. Och lägre lyftmoment innebär mindre brytbelastning på midjan. Så det kan då kompensera för (mycket osäkert) högre kranvikt på F50.
Kan tyvärr inte hitta ett datablad på vare sig F50 (eller HIAB 178) så det är lite osäkert med alla siffror, men jag tror inte jag "ljugit" allt för mycket 😁
Jag skulle inte t veka att montera F50 på en 836. Men du måste säkert bygga om kranfundamentet på midjan...
Man lär så länge man undervisar...
//Per A