mån 27 maj 2024, 12:14#845215
jannee skrev:Du Alvarsson kanske har en förklaring till nedan ?
VARFÖR ska det vara en ny stor display i mitten på alla elbilar, från vilket i princip allt sköts.
Detta i sin tur innebär att det minsta krångel på denna display och bilen blir i princip obrukbar.
"Laga" detta går troligtvis inte utan ALLT får senare bytas ut till en orimligt stor kostnad.
Detta innebär att en elbil lite till åldern kommen kan blir enormt dyr att underhålla.
Är detta påfund ett nytt sätt för biltillverkarna att få fram en väldigt begränsad livslängd - ELLER vad tror du Alvarsson ?
Lite off, kan det verkligen vara trafiksäkert med en stor display i mitten, dit du ska vända uppmärksamheten för att se vad du gör och vad som sedan står på denna ?
Vända uppmärksamheten mot denna display är i mitt tycke mer trafikfarligt än att hålla en telefon mot örat medans du framför ditt fordon.
Få du fel i en modern bil med CAN-bus-system så har det nog inte så stor betydelse om det är en skärm eller flera indikatorer och knappar.
Eftersom jag kör en sådan bil så kan jag berätta att det fungerar ypperligt!
Nej, det tar inte fokus.
En fördel med reglagen är att de ändrar funktion.
Som exempel duttar jag till för spolare, går torkare ingång. Samtidigt ändras skrollhjulet på vänstersida ratten till att justera hastighet vilket visas på en yta på skärmen om jag vill ha stöd eller ändra där.
På samma plats dyker det som har med klimatanläggningen som jag trycker till på kupétemperaturen. Jag behöver inte leta, utan allt är på rätt ställe när jag behöver det.
Dessutom så kan jag inte justera en rad saker under färd, vilket gör det att jag inte kan lägga fokus på det.
Under de 4+ åren jag haft bilen har det skett utveckling, och instrumenteringen blir bättre och bättre, som dessutom anpassas efter mig.
Visst kan det bli fel på skärm och det som styr den, men det tar jag den dagen det händer. Jag vet att det finns de som bytt ut/lagat/uppdaterat sina skärmar.
//Christian Dahlqvist
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com