Bioenergi

Elbilarna förfall

2088 inlägg 115016 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#844854 Ja Europa får göra som Kina, bygga ut det förnybara kraftigt.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#844884 Göra som CCP i Kina, bygga kolkraftverk och kärnkraftverk för glatta livet.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#844888 Alvarsson du måste inse men erkänna gör du visserligen aldrig MEN Kina investerar mer i kolkraftverk och kärnkraftverk än vad de investerar på det s.k. förnybara.
Du kan ju alltid googla om du betvivlar, för du är ju så DJÄVLA duktig på att hitta saker och ting.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#844930 Vilken källa använder du i detta fallet Jannee? Kinas enorma satsning på förnybar energi börjar ge resultat, de kan börja att minska utsläppen redan i innevarande år.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/prog ... 24--ftwxzz

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#845021 Sveriges billigaste elbil från Citroen.
https://alltomelbil.se/sveriges-billiga ... -massorna/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#845128 El gäller även för tunga fordon.
https://carup.se/pepsi-lagger-ny-storor ... FZg0Kd1jUo

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#845199 Du Alvarsson kanske har en förklaring till nedan ?
VARFÖR ska det vara en ny stor display i mitten på alla elbilar, från vilket i princip allt sköts.
Detta i sin tur innebär att det minsta krångel på denna display och bilen blir i princip obrukbar.
"Laga" detta går troligtvis inte utan ALLT får senare bytas ut till en orimligt stor kostnad.
Detta innebär att en elbil lite till åldern kommen kan blir enormt dyr att underhålla.
Är detta påfund ett nytt sätt för biltillverkarna att få fram en väldigt begränsad livslängd - ELLER vad tror du Alvarsson ?

Lite off, kan det verkligen vara trafiksäkert med en stor display i mitten, dit du ska vända uppmärksamheten för att se vad du gör och vad som sedan står på denna ?
Vända uppmärksamheten mot denna display är i mitt tycke mer trafikfarligt än att hålla en telefon mot örat medans du framför ditt fordon.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845215
jannee skrev:Du Alvarsson kanske har en förklaring till nedan ?
VARFÖR ska det vara en ny stor display i mitten på alla elbilar, från vilket i princip allt sköts.
Detta i sin tur innebär att det minsta krångel på denna display och bilen blir i princip obrukbar.
"Laga" detta går troligtvis inte utan ALLT får senare bytas ut till en orimligt stor kostnad.
Detta innebär att en elbil lite till åldern kommen kan blir enormt dyr att underhålla.
Är detta påfund ett nytt sätt för biltillverkarna att få fram en väldigt begränsad livslängd - ELLER vad tror du Alvarsson ?

Lite off, kan det verkligen vara trafiksäkert med en stor display i mitten, dit du ska vända uppmärksamheten för att se vad du gör och vad som sedan står på denna ?
Vända uppmärksamheten mot denna display är i mitt tycke mer trafikfarligt än att hålla en telefon mot örat medans du framför ditt fordon.


Få du fel i en modern bil med CAN-bus-system så har det nog inte så stor betydelse om det är en skärm eller flera indikatorer och knappar.

Eftersom jag kör en sådan bil så kan jag berätta att det fungerar ypperligt!

Nej, det tar inte fokus.

En fördel med reglagen är att de ändrar funktion.
Som exempel duttar jag till för spolare, går torkare ingång. Samtidigt ändras skrollhjulet på vänstersida ratten till att justera hastighet vilket visas på en yta på skärmen om jag vill ha stöd eller ändra där.

På samma plats dyker det som har med klimatanläggningen som jag trycker till på kupétemperaturen. Jag behöver inte leta, utan allt är på rätt ställe när jag behöver det.

Dessutom så kan jag inte justera en rad saker under färd, vilket gör det att jag inte kan lägga fokus på det.

Under de 4+ åren jag haft bilen har det skett utveckling, och instrumenteringen blir bättre och bättre, som dessutom anpassas efter mig.

Visst kan det bli fel på skärm och det som styr den, men det tar jag den dagen det händer. Jag vet att det finns de som bytt ut/lagat/uppdaterat sina skärmar.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845216
Alvarsson skrev:El gäller även för tunga fordon.
https://carup.se/pepsi-lagger-ny-storor ... FZg0Kd1jUo


Det verkar som att Pepsico är nöjda med tanke på det här:
Pepsi har under mer än ett år framgångsrikt haft ett pilotprojekt med 21 Tesla Semi. Bilarna har haft bättre prestanda och räckvidd än förväntat och nu beställer de ytterligare 50 lastbilar.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845218
Sundhult skrev:Som exempel duttar jag till för spolare, går torkare ingång.

Det där är väl en funktion som funnits i många år, redan innan bussarna kom in i bilden?

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845235
th skrev:
Sundhult skrev:Som exempel duttar jag till för spolare, går torkare ingång.

Det där är väl en funktion som funnits i många år, redan innan bussarna kom in i bilden?


Nu tog du bort en del (eller jag gjorde misstaget att sätta en punkt.
Som exempel duttar jag till för spolare, går torkare ingång. Samtidigt ändras skrollhjulet på vänstersida ratten till att justera hastighet vilket visas på en yta på skärmen om jag vill ha stöd eller ändra där.


Poängen var att knapparnas funktioner ändras efter situation och/eller vad jag som förare tryckt på innan.
Så har det inte fungerat för mig i någon annan bil jag haft. Där har det varit fullbelamrat med knappar istället, en för varje delfunktion.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tralsmo  
#845242 Nu har ja ingen åsikt om elbilars förfall.
Allafall inte just nu.

Men de där me display å att knapparna ändrar funktion gillar inte ja i normalfallet när man kör bil.
De tar ordentligt fokus från körningen om man ska glo i displayen som ja får göra på min nuvarande bil där displayen sitter i mitten.

En massa knappar har ja fått förhålla mig till hela livet så va dom sitter å hur dom ska skötas på en bil me väldigt "lite" knappar har ja inga problem me.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845244 Det finns elbilar med knappar också, tex min. Min dieselbil däremot har en stor jävla skärm i mitten som sköter en del. Enda det är bra för är att man kan ta upp en stor karta.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tralsmo  
#845251 Kartor är bra om dom är stora men då bör man hålla in på en parkering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).