lör 25 maj 2024, 08:20#845127
Sorgligt nog o som det beskrivs i filmerna, så används data i o av flera olika ändamål o avsikter, för att uppnå mål o avsikter som inte gynnar utvecklingen för världen som helhet.
När det gäller vår skogliga utveckling, så kan o bör man ta höjd för både en i viss mån försämring i tillväxt för vissa arter inom vissa regioner. Men också en bättre o snabbare utveckling / tillväxt hos o i bestånd som kan bli mer eller bättre påverkade av den nu "förbättrade" klimatförändringen. Högre CO2 halt, ju grönare värld. Men av vad ?
Att det i vissa kretsar nu anslås o ges ut forskningsmedel som ska bestyrka / övertyga en allmänhet om att det är mänsklig aktivitet som driver klimatförändringarna, blir lite absurd när man sett filmerna. Jag ser nog mer en möjlighet till fortsatt utveckling o utnyttjande av den förändring vi nu går igenom. Att både temp. o CO2 halt varit klart högre i historiska perspektiv, ger en viss tillförsikt till hur man bör o kan utveckla sina skogsbestånd. Förändringarna går ju trots allt mycket långsamt.
I alla mina trädslagsförsök i Härjedalen, så har knappt inga gått förlorade. Ser jag då "klimatförändringarna / förbättringarna" som ett hot ?
-Nej, snarare det omvända. Härjedalen har nog aldrig varit så grönt i mänskligt minne som idag. Det utvecklingen fortsätter i positiv riktning !