Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

972 inlägg 289780 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#845031 Tack!

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#845032 Vi pratade om kronutglesning på tall i dagens poddavsnitt. Här är några bilder från augusti i fjol på utglesade talltoppar. Åldern är drygt 60 år och barren på årsskotten blev bruna och ramlade av på våren ungefär samtidigt som årets skott slog ut. Liknade lite det man kan se efter vägarna på mindra tallar ibland (Tallskytte?) men har aldrig sett på så stora tallar. Träden ser ju ut att överleva men de har ju haft en växtsäsong med väldigt liten barrmassa vilket borde påverka tillväxten. Jag har noterat liknande skador utefter 45:an/E18 från Säffle till Karlstad men inte sett på andra ställen. Är det någon som känner igen fenomenet i äldre tallskog?
65-åriga tallar med rejält utglesade kronor. Bilden tagen i augusti 2023.

träis  
#845041 Lite suddiga bilder men den översta ser ut som kransställning efter blomning på tall och det är normalt på tall. Omfattning av Blomning varierar mellan åren och är säkert väderberoende.

Användarvisningsbild

Badger  
#845068 Att lyfta att en del av våra problem med skogsskador och tillväxt kan bero på klimatförändringarna är inte lätt att nämna utan att det blir så att säga otrevlig stämning här. Välkomna in i motvinden, det är hög tid att lyfta på locket till pandoras ask och fundera över vad vi bör göra enligt lite olika scenarion som kan skramlas fram i kristallkulan. Kan ni inte bjuda in någon från SMHI eller Skogsforsk och prata lite om klimatsiffror i en podd framöver?

Robur Clivus  
Badger skrev:Att lyfta att en del av våra problem med skogsskador och tillväxt kan bero på klimatförändringarna är inte lätt att nämna utan att det blir så att säga otrevlig stämning här. Välkomna in i motvinden, det är hög tid att lyfta på locket till pandoras ask och fundera över vad vi bör göra enligt lite olika scenarion som kan skramlas fram i kristallkulan. Kan ni inte bjuda in någon från SMHI eller Skogsforsk och prata lite om klimatsiffror i en podd framöver?

Håller med, problemet är att det är så dynamiska system så jag har extremt svårt att tro att någon ser framtiden, jag tänker mer hagelbösseapproach och sprida risker på olika scenarion:

Några olika utfall jag försöker lyssna in och bilda mig en egen uppfattning om: https://kvartal.se/artiklar/klimatrappo ... e-problem/ "Det är någonting med beskrivningen av klimatkrisen som gör att jag ständigt drabbas av kognitiv dissonans. Det kan förstås vara mig det är fel på. Men i den nya filmen Climate the movie blir det tydligt att jag är i gott sällskap med Nobelpristagare, världsledande fysiker och meteorologer samt en av grundarna till Greenpeace."

Hur kommer AMOC "golfströmmen" spela in? Balanserar den klimatet, kommer vi ha istid i Norden?

Vi ser snabba förändringar inom klimatet med skiftet inom bunkerolja för handelsflottan

Ska vi börja med geoengineering eller offra Indier om de avslutar sin koleldning?

Jag vågar inte ta någon sida i diskussionen, detta är komplext och ingen vet, den som säger något annat är inte tillräckligt ödmjuk eller rent ut sagt dum!

Robur Clivus  
#845102 Alla som är säkra på det ena eller andra, kollla filmerna med öppet sinne och återkom med förslag på hur vi går vidare!

Användarvisningsbild

Badger  
Robur Clivus skrev:Alla som är säkra på det ena eller andra, kollla filmerna med öppet sinne och återkom med förslag på hur vi går vidare!

Det behövs verktyg där skogsägaren själv eller tillsammans med inköpare/rådgivare kan se simuleringar för olika klimatutvecklingar som kan visa på möjligheter och risker med olika trädslagsval och åtgärder som kan ligga till grund för medvetna beslut om vilka risker man vill ta. Lite i stil med uppläggen på informationen för investeringar i olika sparformer som visar hög, medel, låg risk baserat på om man väljer kort, medel eller över lång tid.

Robur Clivus  
Badger skrev:
Robur Clivus skrev:Alla som är säkra på det ena eller andra, kollla filmerna med öppet sinne och återkom med förslag på hur vi går vidare!

Det behövs verktyg där skogsägaren själv eller tillsammans med inköpare/rådgivare kan se simuleringar för olika klimatutvecklingar som kan visa på möjligheter och risker med olika trädslagsval och åtgärder som kan ligga till grund för medvetna beslut om vilka risker man vill ta. Lite i stil med uppläggen på informationen för investeringar i olika sparformer som visar hög, medel, låg risk baserat på om man väljer kort, medel eller över lång tid.

Ja, på något sätt behöver man nog försöka fånga upp riskerna med olika utfall, sedan får man som skogsägare fundera på hur man tacklar resilienta skogar, försöker man bygga det inom beståndsnivå eller har man olika avdelningar i skogen för olika utfall? Nu finns det ju diskussioner om att nordförflytta plantmaterial, det blir ju tex inte så bra vid försvagad AMOC.

Användarvisningsbild

Knagge  
#845114 I mina tallbestånd har jag smärre angrepp av röd tallstekel och märgborre även lite törskate och gremeniella. Däremot var det länge sen jag hade angrepp av tallskytte.
Är skogen rätt ståndortsanpassad tror jag att den klarar ett omväxlande klimat.
Gran på tallmark är inte bra men 40% granblandning i tallbestånd ger friskare skog.
Skogspodden har en sund filosofi angående blandskog och ståndortsanpassning. 🌳 🌲 👍

Användarvisningsbild

Badger  
Knagge skrev:Är skogen rätt ståndortsanpassad tror jag att den klarar ett omväxlande klimat.

Om man ser på de klimatmodeller som finns på bland annat SMHI så pekar de tyvärr på att vi kommer att få ett förändrat klimat och inte ett växlande klimat och min slutsats av det är att ståndorten på min fastighet idag inte kommer att vara samma ståndort om 30-70 år.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#845127 Sorgligt nog o som det beskrivs i filmerna, så används data i o av flera olika ändamål o avsikter, för att uppnå mål o avsikter som inte gynnar utvecklingen för världen som helhet.
När det gäller vår skogliga utveckling, så kan o bör man ta höjd för både en i viss mån försämring i tillväxt för vissa arter inom vissa regioner. Men också en bättre o snabbare utveckling / tillväxt hos o i bestånd som kan bli mer eller bättre påverkade av den nu "förbättrade" klimatförändringen. Högre CO2 halt, ju grönare värld. Men av vad ?
Att det i vissa kretsar nu anslås o ges ut forskningsmedel som ska bestyrka / övertyga en allmänhet om att det är mänsklig aktivitet som driver klimatförändringarna, blir lite absurd när man sett filmerna. Jag ser nog mer en möjlighet till fortsatt utveckling o utnyttjande av den förändring vi nu går igenom. Att både temp. o CO2 halt varit klart högre i historiska perspektiv, ger en viss tillförsikt till hur man bör o kan utveckla sina skogsbestånd. Förändringarna går ju trots allt mycket långsamt.
I alla mina trädslagsförsök i Härjedalen, så har knappt inga gått förlorade. Ser jag då "klimatförändringarna / förbättringarna" som ett hot ?
-Nej, snarare det omvända. Härjedalen har nog aldrig varit så grönt i mänskligt minne som idag. Det utvecklingen fortsätter i positiv riktning !

Användarvisningsbild

Lappskog  
#845135 Ja, det är inte lätt att gissa sig till framtiden som våra barn och barnbarn kommer att få uppleva. Håller helt med om man behöver sprida riskerna. I sommar kommer jag kombinera självföryngring av björk och tall, plantering av sibirisk tall (svenska skogsplantor meddelade förra veckan att jag kunde få 2000 plantor) och sådd av sydligare förädlad tall (så långt söderut som regelverket tillät). Sedan kommer det också upp lite självföryngrad gran med. Det är G20 och T20 i Norrbotten. Det blir lite av varje sedan får vi hur det utvecklas i framtiden. Jag ville helst ha sått lite med tall från 600km söderut (60 års klimtaförändringar om man inte räknar in en ev. amoc) men det verkar inte gå än. Exakt hur jag ska göra med förbanden och fördelningen har jag inte funderat klart än 🤔

Användarvisningsbild

Badger  
#845137 Intressant. Vad är det för regel du stött på om att du inte får hämta din Tall söderifrån? Det har hämtats gran och tall från andra kontinenter förr.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#845138 Det som är lite osunt i hela debatten o som även tas upp i främst den första filmen. Är ju att narrativ som exploateras för att nå vissa effekter / förväntningar hos sin målgrupp o därmed frigöra medel som kan absorberas av avsändarna. Inte alltid är till samhällets fördel som helhet.
Det finns ett antal såna ex. Klimatförmedlarna / aktivisterna, har just nu blivit en av de största bidragstagarna i denna penningcirkus.
Om nu deras förutspåelser / beräkningar INTE korrelerar med framtiden. Kommer det att finnas möjligheter att avkräva dom ett ansvar o därmed återbet. av de medel de till fakto tillskansat sig utan grund ?

gurka  
Badger skrev:Intressant. Vad är det för regel du stött på om att du inte får hämta din Tall söderifrån? Det har hämtats gran och tall från andra kontinenter förr.

Förflyttningsregler avseende fröursprung
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... flyttning/

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).