Elis76 skrev:Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.
1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub
Efter att ha skummat igenom ovanstående så tänker jag spontant att dessa förutsättningar bör vara tämligen lika för våra grannar i öster.
Är priserna till skogsägarna likvärdiga i Finland som i mellersta och norra Sverige?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
-Mark Twain