SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

441 inlägg 96233 visningar 55 följer Svara, dela mm...   

Re: Virkespriser 2024

alias  
Elis76 skrev:Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.

1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub

Efter att ha skummat igenom ovanstående så tänker jag spontant att dessa förutsättningar bör vara tämligen lika för våra grannar i öster.

Är priserna till skogsägarna likvärdiga i Finland som i mellersta och norra Sverige?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
alias skrev:
Efter att ha skummat igenom ovanstående så tänker jag spontant att dessa förutsättningar bör vara tämligen lika för våra grannar i öster.

Är priserna till skogsägarna likvärdiga i Finland som i mellersta och norra Sverige?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

https://www.metsagroup.com/sv/virkesanskaffning/virkeshandels-och-skogsvardstjanster/begar-anbud-pa-virkesaffar/virket-pris/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

https://www.metsagroup.com/sv/virkesanskaffning/virkeshandels-och-skogsvardstjanster/begar-anbud-pa-virkesaffar/virket-pris/

Observera att finska virkespriser redovisas i m3f på bark (m3fpb) vilket gör att man måste dividera det finska priset med 0,85-0,87 betoende på trädslag och dimension. Rotpriserna som refovisas är nettopriser som skogsägarna fått efter att avverkningskostnaden är betald så de kan inte jämföras med svenska listpriser. För timmer skiljer det i regel väldigt lite mellan rot- och leveranspriser.
Här finns de senaste finska priserna från mars månad:
https://www.luke.fi/sv/statistik/virkes ... arna-32024

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#841355 Rotpriset på grantimmer i Södra Österbotten, d v s tvärs över sjön från Umeå/Övik, låg i mars strax under 1000 kr/m3fub. För talltimmer några tior lägre.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#841720 Skogsägarföreningen VVDS höjer virkespriserna igen. Delar av Värmland får åter priser på "Södra-nivå". Senaste höjningen gjordes i November i fjol men nu har Södra höjt ytterligare en gång sedan dess. VVDS som har medlemmar i både Dalsland och Värmland väljer att erbjuda samma prisnivå i hela området. Priset på barrmassaved höjs med 50 kr till 585 kr/m3fub och björkmassaved med 30 kr till 605 kr/m3fub. Timmerpriserna för både gran- och talltimmer höjs med 100 kr/m3fub.

Det finns prislistor på VVDS sajtmen de är just nu inte uppdaterade efter senaste höjningen.

Användarvisningsbild

Elis76  
#841726 @Torbjörn

Skulle det finnas en möjlighet att Skogsforum kontaktar Norra:s virkeschef och frågar om anledningen till att Norra släpar med virkesprishöjningarna jämfört med de andra skogsägarföreningarna?
https://www.norraskog.se/kontakt/skog-,-a-,-virke

Alvarsson  
Torbjörn Johnsen skrev:Skogsägarföreningen VVDS höjer virkespriserna igen. Delar av Värmland får åter priser på "Södra-nivå". Senaste höjningen gjordes i November i fjol men nu har Södra höjt ytterligare en gång sedan dess. VVDS som har medlemmar i både Dalsland och Värmland väljer att erbjuda samma prisnivå i hela området. Priset på barrmassaved höjs med 50 kr till 585 kr/m3fub och björkmassaved med 30 kr till 605 kr/m3fub. Timmerpriserna för både gran- och talltimmer höjs med 100 kr/m3fub.

Det finns prislistor på VVDS sajtmen de är just nu inte uppdaterade efter senaste höjningen.

VVDS gör ett mycket bra arbete för oss skogsägare!

Användarvisningsbild

T18  
Alvarsson skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Skogsägarföreningen VVDS höjer virkespriserna igen. Delar av Värmland får åter priser på "Södra-nivå". Senaste höjningen gjordes i November i fjol men nu har Södra höjt ytterligare en gång sedan dess. VVDS som har medlemmar i både Dalsland och Värmland väljer att erbjuda samma prisnivå i hela området. Priset på barrmassaved höjs med 50 kr till 585 kr/m3fub och björkmassaved med 30 kr till 605 kr/m3fub. Timmerpriserna för både gran- och talltimmer höjs med 100 kr/m3fub.

VVDS gör ett mycket bra arbete för oss skogsägare!

Det skulle behövas en SNNS, Södra och Norra Norrlands Skogsägarförening

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:@Torbjörn

Skulle det finnas en möjlighet att Skogsforum kontaktar Norra:s virkeschef och frågar om anledningen till att Norra släpar med virkesprishöjningarna jämfört med de andra skogsägarföreningarna?
https://www.norraskog.se/kontakt/skog-,-a-,-virke

Ja, jag ringde upp Patrik Jonsson, Chef för Skog&Virke, och ställde frågan till honom. Han säger att Norras priser är mycket bättre än vad det ser ut som om man bara tittar i prislistan. Det finns t ex en ”Bärighetspremie” som man kan få med upp till 150 kr/m3fub. Förutsättningen för denna premie är att man säljer en avverkning som går att avverka och köra ut under hela eller mesta delen av året. Dålig bärighet på skogsbilvägnätet är enligt Patrik ett jätteproblem och det bidrar i sin tur till att Norra får obalans med sina avverkningsresurser. När det är bra drivningsförhållanden räcker de inte till medan maskiner får ställas under långa perioder med dålig bärighet. Det här vill man påverka genom att styra med priset i riktning mot bättre vägunderhåll. Norra erbjuder t ex att utföra ”väguppdrag” där denna premie kan användas till direkta vägkostnader i samband med avverkningen för att öka vägens bärighet.
Utöver bärighetspremien så finns även en ”Skogsägarpremie” som kan gå upp mot 45 kr/m3fub för de skogsägare som binder upp sig i längre avtal med avverkning under flera år. Då ingår utöver extra prispremie även tillgång till en del tjänster inom redovisning, årligt uppdaterad skogsägarplan etc.
Ett dilemma för Norra är att ingen av denna information framgår när man tittar på virkespriserna på Norras sajt. Här anges enbart de officiella listpriserna för olika sortiment som alla får samt eventuella avdrag för transporter och branschstödjande projekt. Här finns inte ens information om eventuella certifieringstillägg och enligt Patrik Jonsson så finns det helt klart utrymme för förbättringar inom detta område.

Enligt Patrik så är det hård konkurrens om virket inom Norra Skogs verksamhetsområde men Norra har lyckats bra med kontrakteringen och följer sina mål där. När det gäller avverkningsresurserna så har det som sagt funnits en stor obalans men nu ser läget ändå bättre ut. Det var en väldigt finn höst, vintern kom tidigt och har varit lång så det är idag, enligt Patrik, en bra balans i produktion och kontraktering. Patrik vill även gärna understryka hur viktig Husum-affären varit för Norra då den nu ger möjlighet att ge medlemmarna efterlikvider och styrelsens förslag till stämman, i maj, är att ge en vinstdelning motsvarande 65kr/m3fub och en ränta på insatskapitalet om 7%.

Nu är det ju fler skogsägarföreningar som jobbar med premier som tillägg till listpriserna. Hur ser det ut hos Södra och Mellanskog när det gäller premier för t ex storlek och/eller tillgänglighet mm?

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#841922 Är det nytt med vägpremie? Ett tecken på att det blir svårare och svårare att nå avverkningsobjekt?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#841940 Enligt virkeschefen på Norra så är skogsvägnätets underhåll eftersatt under många år. Det investerades bra i vägar på 80-talet men många vägar har idag dålig bärighet.

Jag var själv uppe och for runt på skogsbilvägar i Västerbotten för nån vecka sedan och då var det full tjällossning med snö ända in på vägkanten. Många vägar var ofarbara p g a avsaknad av rejäla bärlager. Skogsvägar som byggts av material på plats och som funkar bra under tjälad vinter eller torrt sommarföre. Några vägar gick med nöd att klara med furhjulspickup. Det här var vägar på bolagsmark.

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#841959 även jag va uppe i västerbotten för nån vecka sedan , samma vecka som Torbjörn tror jag och körde på några vägar, känslan va lite som att köra på en ordenligt moddig väg fast det inte fanns nån snö på den , lite slalomkänsla

Stubb Erik  
Guld och skogar skrev:Är det nytt med vägpremie? Ett tecken på att det blir svårare och svårare att nå avverkningsobjekt?

Är Transportbidraget kvar i norra Sverige?

isteskog  
Stubb Erik skrev:
Guld och skogar skrev:Är det nytt med vägpremie? Ett tecken på att det blir svårare och svårare att nå avverkningsobjekt?

Är Transportbidraget kvar i norra Sverige?

Transportavdraget finns kvar på barrmassaveden i Mellanskogs område!

Användarvisningsbild

joran  
#842170 Transportbidrag skulle passa oss bättre här i Norr, eller hur? 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).