tis 23 apr 2024, 20:24#841703
Skumt? Men det är väl som vanligt, man ska inte fråga för mycket, då kan man få oönskade svar 🙃. Jag har skummat igenom villkoren på Svedeas hemsida och under avsnitt 5.2.2.1 NYVÄRDESERSÄTTNING finns att läsa:
Nyvärdesersättning gäller i ett år från fordonets första datum i trafik. Om detta
datum är senare än ett år efter fordonets ursprungliga registreringsdatum
gäller nyvärdesersättningen i högst två år från ursprungligt registreringsdatum.
Nyvärdesersättning innebär att skadad ATV ersätts med motsvarande av
samma typ och årsmodell som den skadade under förutsättning att:
• ATV:n är såld av svensk generalagent och är seriemässigt tillverkad.
• Reparation ej är lönsam.
• Att du köpte ATV:n som ny (ej demo eller tjänstefordon) och är första
registrerade ägaren av fordonet.
• ATV:n körts högst 300 mil eller 150 gångtimmar.
• ATV:n inte används inom näringsverksamhet, uthyrning eller safari
Om man som näringsidkare totalskadar hojen kan man alltså inte få ut en ny. Vet inte vad som händer i ett sådant fall, ersätter de med pengar det aktuella värdet ögonblicket innan skadan? Men punkten ovan är vad jag kan se den enda begränsningen när det gäller näringsverksamhet. Det finns en grej till vad gäller ersättning:
5.4.2 MERVÄRDESSKATT
Om du bedriver näringsverksamhet, eller är momsredovisningsskyldig av andra skäl, ersätter vi inte den debiterade momsen.
Läs gärna ni också om jag missar något. Men om de inte skulle försäkra maskiner som används inom näringsverksamhet behöver de ju inte nämna nåt speciellt angående moms, eller? Länk till villkoren:
https://www.svedea.se/media/3mngjcel/vi ... -11-01.pdf