Skogsekonomi

ATV i enskild firma

41 inlägg 7604 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: ATV i enskild firma

jannee  
#837937 En bekant till mig har en atv.
Han nyttjar den när han åker och hälsar på folk i omgivningen, han har den när han med barnen åker till sjön för att bada eller fiska.
Det har blivit hans transportmedel i stället för att gå eller cykla och i stället för cykelkärra..
Ska han till skogs är det traktorn som gäller, oberoende om han ska slutavverka, gallra, röja eller plantera.
Har köpte sin atv för sitt höga nöjes skull, minska skatten efter 2018 års stora avverkningar men även för att underlätta vid persontransport (nöjesresor).
Inte för jag vet, ja skiter i vilket, men tror att många nyttjar en atv rätt mycket för sitt höga nöjes skull eller egentligen rent privata behov.

Landshypotek Bank

Ent  
Skogsola skrev:Man redovisar inventarieinköp som en klumpsumma och i allmänhet bryr sig ingen om vad man köpt. Men man måste kunna motivera det om någon skulle fråga.

Nja, en ATV för 100-200 K kan man väl inte dra av som klumpsumma, är det inte max ett halvt basbelopp man får dra direkt? Nog måste man väl göra avskrivning med typ 20 % per år eller nåt sånt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837946 Jag tror Skogsola menar att Skatteverket inte vet vad man gör för avdrag, de ser bara totalsiffrorna. Men du har rätt, 20% låter rimligt.

Ent  
#837949 Aha, jag missförstod Skogsola.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837961 Skatteverket ser bara det totala värdet av alla dina prylar och hur mycket du gjort avskrivning med.
Senast redigerad av Skogsola sön 24 mar 2024, 10:00, redigerad totalt 1 gång.

Inga problem att dra av en fyrhjuling i enskild firma

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Gust af skrev:
Ent skrev:Som jag har förstått det gäller förmånsvärdesbeskattningseländet bara om man har aktiebolag. När man bedriver skogsbruk/jordbruksfastighet som enskild firma ska det inte vara några problem.

Precis, läst detsamma. I AB är risken stor för förmånsbeskattning. Är det någon som har erfarenhet av ATV i enskild firma där den även används för nöje?

Svendufva  
Ent skrev:Som jag har förstått det gäller förmånsvärdesbeskattningseländet bara om man har aktiebolag. När man bedriver skogsbruk/jordbruksfastighet som enskild firma ska det inte vara några problem.

Sannolikt gäller detsamma även enskilda firmor. Men det är bara beträffande aktiebolag skatteverket enkelt kan se att ATV:n tillhör bolaget eftersom den är registrerad på bolaget.

Användarvisningsbild

Gust af  
#841623 Tack för feedback!

Kollat runt ang försäkring, verkar inte vara helt enkelt om den används i företaget (enskild firma)? LF kunde försäkra men mer än dubbla priset (4k+)
Varsam, Svedea endast mot privatperson och oförsäkrad om den används i företaget.

Är det någon som köpt atv i enskild firma(lantbruk), var har ni försäkring?

TS

Ent  
#841632 Lustigt, jag har haft mina först i Folksam och numera i Svedea och det har aldrig varit tal om de tillhörde lantbruket (enskild fa) eller mig privat?

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#841641 intressant att detta kom upp precis nu när jag håller på och kollar upp vad som gäller.

Det kan inte vara så att det beror på reggningen av atvn som avgör om det går eller ej?
känns ju inte som en traktorreggad borde vara nått bekymmer?

En annan fråga för min del som kanske finns längre bak i tråden är hur mycket man kan dra av/år för den landar väl som nån inventarie i företaget antar jag ?

Är färsk i jordbruksföretagande så mycket nytt nu.

Ent  
#841646 Du drar av momsen det år du köper hjulingen och de pengarna får du i form av skatteåterbäring (eller mindre restskatt än du annars hade fått), och sen brukar man vanligtvis ta upp 20 % avskrivning per år som alltså läggs till ditt ackumulerade underskott i verksamheten. Se till att göra avdrag för alla småprylar också, det drar ihop under åren tills den dag du får intäkter.

Användarvisningsbild

Gust af  
#841647 De fick fram traktor b från reg nr, men det var först när jag ställde frågan om den gäller även om den är köpt i ett lantbruk/enskild firma som beskedet att försäkringen ej gäller om den används inom verksamheten. Om detta stämmer skulle jag gissa att många saknar giltig försäkring. Men det är lite underligt då den enskilda firman inte är en juridisk person och personligt ansvar föreligger, således borde det inte spela någon roll.

TS

Ent  
#841703 Skumt? Men det är väl som vanligt, man ska inte fråga för mycket, då kan man få oönskade svar 🙃. Jag har skummat igenom villkoren på Svedeas hemsida och under avsnitt 5.2.2.1 NYVÄRDESERSÄTTNING finns att läsa:
Nyvärdesersättning gäller i ett år från fordonets första datum i trafik. Om detta
datum är senare än ett år efter fordonets ursprungliga registreringsdatum
gäller nyvärdesersättningen i högst två år från ursprungligt registreringsdatum.
Nyvärdesersättning innebär att skadad ATV ersätts med motsvarande av
samma typ och årsmodell som den skadade under förutsättning att:
• ATV:n är såld av svensk generalagent och är seriemässigt tillverkad.
• Reparation ej är lönsam.
• Att du köpte ATV:n som ny (ej demo eller tjänstefordon) och är första
registrerade ägaren av fordonet.
• ATV:n körts högst 300 mil eller 150 gångtimmar.
• ATV:n inte används inom näringsverksamhet, uthyrning eller safari

Om man som näringsidkare totalskadar hojen kan man alltså inte få ut en ny. Vet inte vad som händer i ett sådant fall, ersätter de med pengar det aktuella värdet ögonblicket innan skadan? Men punkten ovan är vad jag kan se den enda begränsningen när det gäller näringsverksamhet. Det finns en grej till vad gäller ersättning:
5.4.2 MERVÄRDESSKATT
Om du bedriver näringsverksamhet, eller är momsredovisningsskyldig av andra skäl, ersätter vi inte den debiterade momsen.

Läs gärna ni också om jag missar något. Men om de inte skulle försäkra maskiner som används inom näringsverksamhet behöver de ju inte nämna nåt speciellt angående moms, eller? Länk till villkoren:
https://www.svedea.se/media/3mngjcel/vi ... -11-01.pdf

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#841721 Man blir ju inte förvånad , är det något försäkringsbolag är duktiga på så är det just finstilt text med massa frånskrivningar.
senast läste dom en finstilt text för mig efter en hagelstorm här för ett par år sedan , det stod ungefär att inglasade byggnader inte omfattas vid vind,hagel,snö eller skyfall. så ingen ersättning då både växthus och uterum blev perforerat .

Prickskytt  
#841734 Det är väl med atv som med allting annat, man kan dra av precis vad man vill och skriva av vad man vill. Det är ju bara en siffra på deklarationen.... men problemet blir vid en granskning då blir man återbetalningsskyldig samt ett skattetillägg(böter) för att man har gjort fel.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).