SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2024

464 inlägg 98569 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Sandström87  
#841267 En mycket stor orsak till de låga timmerpriserna i norr är pga medelstammen här uppe är betydligt lägre än i södra sverige, vilket gör att utbytet per stock är mycke sämre och den effekten får man redan på lastbilen.
Krävs mer transporter per färdigsågad kubik och sågarna får såga mer per färdig kubik. Och transportavstånden är längre i snitt här uppe. Den enda fördel vi har här uppe är att skogen är mera senvuxen men de vill inte marknaden betala för.
Ja tro att det är viktigt att då folk raljerar över hur dåliga vi är här uppe i norrland som inte kan hålla samma pris som södra delarna är att förklara att vi bor i ett avlångt land där förutsättningarna ser annorlunda ut. Jag vill ju gärna ha samma priser som i söder men jag inser ju att skulle skogsägarna kräva samma betalt som i söder finns inga sågverk kvar här uppe. Tänk på de ni som gapar å skriker över hur dum vi är här uppe som säljer till dessa priser, förutsättningarna för sågverken är inte lika i hela sverige

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#841270
Sandström87 skrev:En mycket stor orsak till de låga timmerpriserna i norr är pga medelstammen här uppe är betydligt lägre än i södra sverige, vilket gör att utbytet per stock är mycke sämre och den effekten får man redan på lastbilen.
Krävs mer transporter per färdigsågad kubik och sågarna får såga mer per färdig kubik. Och transportavstånden är längre i snitt här uppe. Den enda fördel vi har här uppe är att skogen är mera senvuxen men de vill inte marknaden betala för.
Ja tro att det är viktigt att då folk raljerar över hur dåliga vi är här uppe i norrland som inte kan hålla samma pris som södra delarna är att förklara att vi bor i ett avlångt land där förutsättningarna ser annorlunda ut. Jag vill ju gärna ha samma priser som i söder men jag inser ju att skulle skogsägarna kräva samma betalt som i söder finns inga sågverk kvar här uppe. Tänk på de ni som gapar å skriker över hur dum vi är här uppe som säljer till dessa priser, förutsättningarna för sågverken är inte lika i hela sverige


@Sandström87
Bra skrivet. Du får en guldstjärna.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#841274
Sandström87 skrev:En mycket stor orsak till de låga timmerpriserna i norr är pga medelstammen här uppe är betydligt lägre än i södra sverige, vilket gör att utbytet per stock är mycke sämre och den effekten får man redan på lastbilen.
Krävs mer transporter per färdigsågad kubik och sågarna får såga mer per färdig kubik. Och transportavstånden är längre i snitt här uppe. Den enda fördel vi har här uppe är att skogen är mera senvuxen men de vill inte marknaden betala för.
Ja tro att det är viktigt att då folk raljerar över hur dåliga vi är här uppe i norrland som inte kan hålla samma pris som södra delarna är att förklara att vi bor i ett avlångt land där förutsättningarna ser annorlunda ut. Jag vill ju gärna ha samma priser som i söder men jag inser ju att skulle skogsägarna kräva samma betalt som i söder finns inga sågverk kvar här uppe. Tänk på de ni som gapar å skriker över hur dum vi är här uppe som säljer till dessa priser, förutsättningarna för sågverken är inte lika i hela sverige

Stämmer din gissning/teori, så går vi i Norr en än dystrare framtid till mötes.
Lägre SLÅ, hårdare gallringar, kan inte ge annat än ännu lägre medelstam framöver.
Så då siktar vi mot prissänkningar istället👍

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

simon.91  
#841279 Utöver det som nämns tidigare. Att såga fruset timmer i 4-6 månader drar ned på takten, pengar läggs på snöröjning i skogen och på industrin, merkostnad för torkning - större pannor, stopp på drivning för det är kallt, stopp på transporter för att det är halt. Precis allt blir jävligare, dyrare och tar längre tid att lösa med vintern.

Jag tror i grunden att det är för lite pengar i branschen/ för dålig efterfrågan på den färdiga varan. Summorna det är tal om hittar man inte igen genom att slimma organisationen, se över värdekedjan ”benchmarka” lite grann och dra igång ett leanprojekt.

Är lösningen är intelligenta människor från syd så hade man nog flugit hit ett gäng för att ta över redan…….

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#841284
simon.91 skrev:Utöver det som nämns tidigare. Att såga fruset timmer i 4-6 månader drar ned på takten, pengar läggs på snöröjning i skogen och på industrin, merkostnad för torkning - större pannor, stopp på drivning för det är kallt, stopp på transporter för att det är halt. Precis allt blir jävligare, dyrare och tar längre tid att lösa med vintern.

Jag tror i grunden att det är för lite pengar i branschen/ för dålig efterfrågan på den färdiga varan. Summorna det är tal om hittar man inte igen genom att slimma organisationen, se över värdekedjan ”benchmarka” lite grann och dra igång ett leanprojekt.

Är lösningen är intelligenta människor från syd så hade man nog flugit hit ett gäng för att ta över redan…….


@simon.91

Klokt och sakligt resonemang även från Dig.

Även Du är värd en guldstjärna

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Alvarsson  
#841285 I mellanåt så förstår man mycket väl varför virkespriserna är låga i Norrland. Bedrövligt.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

wigge  
#841289 Jag begriper då inte varför man som skogsägare bedriver en agenda som motarbetar sin egna verksamhet, försvara låga virkespriser verkar ligga högst upp…

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#841298 Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.

1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Tralsmo  
#841300 Elus76 kommenterar detta rätt bra tycker ja.

De man ska ha klart för sig me de är bara att de är ekonomiska kostymnissar som räknat ut siffrorna.

Märkligt nog finns de företag som gör hyfsad vinst på saker som inte egentligen går ihop sig.

Södra tex är ju tvärtom, dom klarar inte å såga me förtjänst å då ligger dom ju härnere där siffrorna elis76 presenterar borde funka för södra.

Va beror de på?

En del har en förmåga att krångla till saker å va helt oflexibla i administrationen.

Toppstyrt uppifrån. Nåde den som hittar på nåt som får tjänstenännen att framstå som onödiga.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

wigge  
#841301
Elis76 skrev:Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.

1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub


Vad skogsindustrin säger är upp till var och en att bilda sig en uppfattning vad som stämmer eller inte. Men man kanske ska tänka på att deras syfte är och ska vara att tjäna pengar, det gör man lättare med låga råvarupriser.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

simon.91  
#841306 Ja vem i hela världen kan man lita på?

Faktum kvarstår ändå att:

Omkostnaderna för att ha sågverk i Norrland är högre ännu syd.

Några få stora aktörer kontrollerar en stor del av marknaden, de jobbar aktivt för att hålla konkurenterna på mattan.

Dom som skulle kunna ha modet att utveckla vidareförädlingen har inte pengarna för det, pga ovan.
Det är inte heller en het bransch för investerare.

Norra valde att säkra avsättning för veden som delägare i Mätse. Man hade tidigare förlorat på fiberaffären då sca velat knäcka föreningarna.

Jag vet inte om detta var rätt gjort, men jag tror inte det hade varit görbart att skapa en egen produkt för den totalt ofantliga mängden ved som behöver omsättas. Vännerna i syd verkar vara nervösa när södra får för mycket i kassan och funderar över äventyrsbyggen…

Sedan tidigare väletablerad vidareförädling bygger på hyvling. Vilket för dom flesta är en marginalvolym. Sca uppger sin sågade produktion till 1 870 000m3 varav 210 000m3 hyvlas. Jag tror att det är svårt att ta andelar på marknaden för vidareförädlat trä idag.

Detta handlar inte om att vi i Norrland vill behålla våra låga virkespriser, utan det handlar om att det nog inte är så jäkla enkelt som en del vill låta påskina att ändra på en hårt cementerad näringslivstruktur genom att uppfinna ett hål i marknaden som då skulle svälja sånna volymer att Östrand fick gå över till enkelskift

Tack för stjärnan! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#841308 @simon.91

Bra analys.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Rättselarn  
#841310 Det ligger mycket i kommentarerna om att mycket beror på hur sågverksbolagen lyckas driva sina verksamheter. Jag har de senaste åren sålt mitt virke till Stenvalls och fått tydligt bättre betalt än ett par av grannarna som sålt åt Norra.
Stenvalls hör till de sågverksföretag som alltid går med vinst så det verkar gå att betala för virket och ändå göra pengar även om man bor i Norrbotten.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

jannee  
#841340 Transporteras virket från Norrland med båt blir det inte många ören dyrare/m3.
Ändå lite knepigt det där med sågutbytet och (o))viljan att betala.
Vi i söder får MER för kubben (12 -18 cm). än Norrlänningarna får för sitt verkliga kvalitetstimmer.
Norrländska sågar SLARVAR eller skänker bort bra virke.
Jag har bl.a. kört virke (utskott) från Norrland till Kährs i Nybro, de skulle ha dessa plankor som underlag till parketten.
Bräderna var i bättre skick än sådant man ibland hittar på Byggmax.
Ibland verkar det som de Norrländska sågverken INTE vill hitta kunder som är villiga att betala, men jag förstår dem, de får ju virket så djävla billigt så de ids inte anstränga sig.
För övrigt är det verkligen billigt att transportera virke från Norrland och söderut, åkerierna får ta virket som returlass, finns ju för f*n inget att lasta om eller när man kommer norr om Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Guld och skogar  
#841342 Mycket intressant, har du möjligtvis en länk?

Elis76 skrev:Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.

1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).