Sandström87 skrev:En mycket stor orsak till de låga timmerpriserna i norr är pga medelstammen här uppe är betydligt lägre än i södra sverige, vilket gör att utbytet per stock är mycke sämre och den effekten får man redan på lastbilen.
Krävs mer transporter per färdigsågad kubik och sågarna får såga mer per färdig kubik. Och transportavstånden är längre i snitt här uppe. Den enda fördel vi har här uppe är att skogen är mera senvuxen men de vill inte marknaden betala för.
Ja tro att det är viktigt att då folk raljerar över hur dåliga vi är här uppe i norrland som inte kan hålla samma pris som södra delarna är att förklara att vi bor i ett avlångt land där förutsättningarna ser annorlunda ut. Jag vill ju gärna ha samma priser som i söder men jag inser ju att skulle skogsägarna kräva samma betalt som i söder finns inga sågverk kvar här uppe. Tänk på de ni som gapar å skriker över hur dum vi är här uppe som säljer till dessa priser, förutsättningarna för sågverken är inte lika i hela sverige
Sandström87 skrev:En mycket stor orsak till de låga timmerpriserna i norr är pga medelstammen här uppe är betydligt lägre än i södra sverige, vilket gör att utbytet per stock är mycke sämre och den effekten får man redan på lastbilen.
Krävs mer transporter per färdigsågad kubik och sågarna får såga mer per färdig kubik. Och transportavstånden är längre i snitt här uppe. Den enda fördel vi har här uppe är att skogen är mera senvuxen men de vill inte marknaden betala för.
Ja tro att det är viktigt att då folk raljerar över hur dåliga vi är här uppe i norrland som inte kan hålla samma pris som södra delarna är att förklara att vi bor i ett avlångt land där förutsättningarna ser annorlunda ut. Jag vill ju gärna ha samma priser som i söder men jag inser ju att skulle skogsägarna kräva samma betalt som i söder finns inga sågverk kvar här uppe. Tänk på de ni som gapar å skriker över hur dum vi är här uppe som säljer till dessa priser, förutsättningarna för sågverken är inte lika i hela sverige
simon.91 skrev:Utöver det som nämns tidigare. Att såga fruset timmer i 4-6 månader drar ned på takten, pengar läggs på snöröjning i skogen och på industrin, merkostnad för torkning - större pannor, stopp på drivning för det är kallt, stopp på transporter för att det är halt. Precis allt blir jävligare, dyrare och tar längre tid att lösa med vintern.
Jag tror i grunden att det är för lite pengar i branschen/ för dålig efterfrågan på den färdiga varan. Summorna det är tal om hittar man inte igen genom att slimma organisationen, se över värdekedjan ”benchmarka” lite grann och dra igång ett leanprojekt.
Är lösningen är intelligenta människor från syd så hade man nog flugit hit ett gäng för att ta över redan…….
Elis76 skrev:Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.
1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub
Elis76 skrev:Skogsindustrierna presenterade en jämförande studie mellan norra- och södra Sverige för större skogsägare och utvalda personer i Stockholm under 2023. Jag saxar lite ur den rapporten - siffrorna rör 2022.
1. Biltransporterna i norra Sverige är c:a 40 km längre än i södra Sverige vilket motsvarar c:a 50 kr/m3fub
2. Till en kund i Mellaneuropa har norra Sverige jämfört med södra Sverige en högre transportkostnad med c:a 120 kr/m3sv (efter transportstöd)
3. Medelstocken i norra Sverige är på 170 liter med 52% sågutbyte
4. Medelstocken i södra sverige är på 280 liter med 62% sågutbyte
5. Det tar det lika lång tid för "sågmaskinerna" i ett sågverk att såga både alternativ 3 och 4
6. Om genomsnittligt sågutbyte är 60% i stället för 50% så ger skillnaden i intäkt från bräder och plank en ökad betalningsförmåga för timret på c:a 100 kr/m3fub [Jag bifogar inte sågutbytesgrafen]
7. Om genomsnittlig stockvolym är 250 liter i stället för 170 liter så innebär skillnaden i produktionskostnad en ökad betalningsförmåga för timret på c.a 60 kr/m3fub [Jag bifogar inte gafen för fasta kostnader fördelat över stockvolym]
8. Skillnaden i betalningsförmåga mellan norr och söder: för timmer c:a 290 kr/m3fub och för massaved c.a 60 kr/m3fub