sön 09 apr 2023, 19:20#798755Hej, jag har en gammal valmet [840 -95] som krånglar lite i driften. Funkar att köra om man smyger på pedalen, gasar man på tappar den fart och motorn varvar upp. Det är även svårt att få den att gå alls ibland när man går från neutral till växel. Någon som vet var " kuben" som styr transmission sitter?
Skotare
840 -95 transmissionsproblem
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 09 apr 2023, 20:43#798771Börja med att kolla upp matartrycket i hydrostaten, samt vad som händer med trycket när du varvar upp...
Sen finns det kanske en vartalsgivare mot svänghjulet som är med och "styr". Kolla upp att den fungerar på rätt sätt också vid olika varvtal. Vanligen så ger vartalsgivare en variabel pulserande spänning som bör vara linjär mot varvtalet...
Sen finns det kanske en vartalsgivare mot svänghjulet som är med och "styr". Kolla upp att den fungerar på rätt sätt också vid olika varvtal. Vanligen så ger vartalsgivare en variabel pulserande spänning som bör vara linjär mot varvtalet...
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
ons 12 apr 2023, 19:28#799082
Börja med att kolla trycken som @AKKAMAAN skrev, knappast fel i kuben om den beter sig som du beskrev (kuben finns bak i hyttens högra hörn fastskruvad på golvet.) Vartalsgivaren finns rakt uppe på svänghjulskåpan, syns bra om du pumpar upp hytten. Tror knappast felet är i den heller. Kan vara hydrostatmotorns PCOR som släpper för tidigt, då försvinner trycket och dieseln bara varvar mer. Inte helt lätt att kolla att alla tryck är rätt på dessa, finns flere olika tryck som bör vara rätt för att det skall fungera korrekt.
AKKAMAAN skrev:Börja med att kolla upp matartrycket i hydrostaten, samt vad som händer med trycket när du varvar upp...
Börja med att kolla trycken som @AKKAMAAN skrev, knappast fel i kuben om den beter sig som du beskrev (kuben finns bak i hyttens högra hörn fastskruvad på golvet.) Vartalsgivaren finns rakt uppe på svänghjulskåpan, syns bra om du pumpar upp hytten. Tror knappast felet är i den heller. Kan vara hydrostatmotorns PCOR som släpper för tidigt, då försvinner trycket och dieseln bara varvar mer. Inte helt lätt att kolla att alla tryck är rätt på dessa, finns flere olika tryck som bör vara rätt för att det skall fungera korrekt.
fre 14 apr 2023, 10:42#799242Har du bytt alla filter?
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
mån 17 apr 2023, 16:49#799528Efter en del felsökning kom jag fram till att gasgivaren var kass. Nu är den bytt och jag väntar på att en kille ska komma ut nästa vecka och läsa in en ny gaskurva i kuben. Hoppas att det löser problemet.
TS
mån 08 apr 2024, 19:58#839631Det sitter typ som ett vred på undersidan av ventilen där du kan aktivera den manuellt. Som en nödkörningsfunktion. Var bara försiktig så du inte kör över dig själv. Bifogar bild
TS
mån 08 apr 2024, 20:01#839632
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
tis 09 apr 2024, 04:49#839649Ok! Ska kolla på det ikväll och se om jag kan lokalisera den!
Men att köra den manuellt är bara för att se om den fungerar eller ?
Har kosta på maskin en hel del med hydrostatmotor renovering och kabelstams byte så måste hitta en lösning nu 🤯
Men att köra den manuellt är bara för att se om den fungerar eller ?
Har kosta på maskin en hel del med hydrostatmotor renovering och kabelstams byte så måste hitta en lösning nu 🤯
tis 09 apr 2024, 05:59#839654När du aktiverar ventilen med vredet gör du det som elmagneten ska göra. Funkar det att köra hydrostaten med vredet så är ju felet troligtvis något elektriskt.
TS
tor 11 apr 2024, 04:55#840010Är det rätt elmagnet som jag har på bilden ?
Är det bara byta ut och pröva ?
/Henrik
Skapa konto
Är det bara byta ut och pröva ?
/Henrik
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tor 11 apr 2024, 08:05#840026På bilden har du hydrostatmotorn. Det sitter en likadan ventil på hydrostpumpen. Den sitter på gaveln ner mot svänghjulet på dieselmotorn och det var den ventilen som var kass på min. Ventilens funktion är att vinkla ut pumpen så att flödet ökar. Ju mer du trycker ner körpedalen desto mer ström läggs ut till ventilen. När jag testat att ventilen funkat mekaniskt genom att vrida på det runda vredet och maskinen flyttade sig så mätte jag om jag hade ström fram som ökade ju mer jag tryckte ner körpedalen. Sedan mätte jag motståndet i magneten. Fick ett oändligt värde och ingen summerton genom magneten. Slutsats lindningen i magnetet är bruten.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar