sön 31 mar 2024, 14:16#838721
Jag bor inom en mil från objektet. Jag har svårt att uttala mig om priset, jag har inte löpande koll på det.
Några reflektioner:
- Objektet torde ha blivit prissatt till viss del pga intresset för jakträtten
- Säljaren gjorde nog ett misstag som avverkade före försäljningen. Man talar ofta om att rotstående skog är överprissatt.
- Det är intressant att köpa hyggen. Du får vara med om ungskogsfasen och de år då tillväxten är som störst. Vi hade en kund en gång (när jag arbetade på LRF Konsult) som varit aktiemäklare i London. Han ville helst köpa hyggen för han älskade timmarna i skogen och han insåg att prisstegringen skulle vara som störst under skogens unga år.
- Du bor långt från skogen tror jag? Jag hoppas att du får tid att besöka den och sköta röjningen själv. De allmänna kommunikationerna är dock bra. Du kan ta tåget till Söderhamn och åka buss till skogsskiftet. Men tar du bilen finns det fina ställen att ta en fika i vacker miljö, när du vill inte fikar i skogen.
- En fördel med att ha pengar bundna i skog och inte på banken, är att pengar på banken "brinner i fickan" och helt plötsligt har du köpt en ny bil för pengarna. Kapitalförstöring om något ;-)
Skog i Södra Hälsingland och har även hybridasp och poppel på åkermark.