valberga skrev:Jag hittade en gammal tråd och kunde inte låta bli att skriva
Jag satt och grunnade på vad en kubik (fastmått) väger. Jag tog en lagom bit vinterhuggen nyhuggen björkbit.
jag vägde biten och den vägde 13kg
Mätte upp den och kom fram till 11,4 liter volym
Jag räknade så här 11,4 lit : 1000 (en kubik) = 87,72 x 13 kg = 1 140 kg
Några kommentarer 😀
jannee skrev:Du menar med andra ord att björkbiten sjunker om du läger den i vatten, tillåt mig tvivla.
jannee skrev:Spelar du dum eller är du det på riktigt ?
Du påstår att bitfan väger 13 kg och storleken är 11,4 liter
En liter vatten väger ganska exakt 1 kg = 11,4 liter vatten väger då ca 11,4 kg och vedbiten ska enligt dig väga 13 kg = lägg din vedbit en balja med vatten måste den sjunka om du nu har mätt rätt.
Gör vattenprovet så får du svaret på hur fel eller rätt du räknat.
Björkens torr-rådensitet är ca 500 kg/m3, vilket gör att 3 m nyavverkad björkved väger ca 440 kg/m3. Bokveden är lite tyngre, vilket gör att bokvedens torr-rådensitet är ca 600 kg/m3. En m3 3 meters bokved väger då 530 kg/m3.3 mars 2020
jannee skrev:Spelar du dum eller är du det på riktigt ?
Du påstår att bitfan väger 13 kg och storleken är 11,4 liter
En liter vatten väger ganska exakt 1 kg = 11,4 liter vatten väger då ca 11,4 kg och vedbiten ska enligt dig väga 13 kg = lägg din vedbit en balja med vatten måste den sjunka om du nu har mätt rätt.
Gör vattenprovet så får du svaret på hur fel eller rätt du räknat.
Björkens torr-rådensitet är ca 500 kg/m3, vilket gör att 3 m nyavverkad björkved väger ca 440 kg/m3. Bokveden är lite tyngre, vilket gör att bokvedens torr-rådensitet är ca 600 kg/m3. En m3 3 meters bokved väger då 530 kg/m3.3 mars 2020