Motorsåg och handhållet

Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.

102 inlägg 10155 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.

anersimyra  
hva555 skrev:Du kan koppla loss stoppfunktionen genom att loss den lilla svarta kontakten vid pilen. På autotunesågar är stopptråden en datalina när sågen är igång. Du kan märka att stoppen är en aning fördröjd i motsats till gamla sågar som tvärdör. Det här vad jag tror mig ha mätt ut så finns här någon hq kostruktör så rätta gärna.

Där fanns ingen separat anslutning mellan blå kabel och tändspolen. När jag kopplade isär kontakten enligt bild så fanns där ingen gnista.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

hva555  
#833534 Då är ju stoppknappen oskyldig. Om du kopplar loss den vita kontakten kopplas datorn bort men det kanske kan bli gnista om tändmodulen är ok fast detta har jag aldrig provat. Ska prova i min testrigg imorgon med en hel tändmodul.

Användarvisningsbild

hva555  
#833539 Kom att tänka på kabelgenomgången där sladden med den vita kontakten kommer upp i förgasarutrymmet, det finns risk för skavd isolering där.

Användarvisningsbild

anersimyra  
hva555 skrev:Kom att tänka på kabelgenomgången där sladden med den vita kontakten kommer upp i förgasarutrymmet, det finns risk för skavd isolering där.

Vi får tyvärr invänta resultatet då mina verktyg som krävs för att demontera sågen finns på annat håll..😝

TS
Användarvisningsbild

hva555  
#833707 Nu har jag provat och får gnista med den vita kontakten lossad.

Användarvisningsbild

hva555  
#833710 Mätte även upp spänning (den röda ledningen) och datasignalen (grön). Går nog att se om dom lever även med en enkel multimeter med det lilla 250 kr scopet visar ju lite tydligare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#833762 Kan det alltså vara fel i ”hjärnkontoret” på det eventuellt framtida bojsänket..☹️

TS

Roffe  
#833766 Varför skapa en tråd och påstå att det är ett känt fel, samtidigt som du inte ens har mätat på två kablar och kollat om knappen fungerar som den ska? 👎 👎

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833782 Om du läst längre än rubriken, ser du att det var en fråga om det fanns, inget påstående.

Användarvisningsbild

hva555  
#833796 Det ska vara gnista även om hjärnkontoret är bortkopplad men om du får gnista först när du kopplar bort den vita kontakten så är det något skumt med hjärnkontoret.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Roffe skrev:Varför skapa en tråd och påstå att det är ett känt fel, samtidigt som du inte ens har mätat på två kablar och kollat om knappen fungerar som den ska? 👎 👎

Ett tips för att slippa framstå som en fullständig idiot är att läsa tråden från början i stället för att killgissa och därefter komma med dumdryga kommentarer..😃👍

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
hva555 skrev:Det ska vara gnista även om hjärnkontoret är bortkopplad men om du får gnista först när du kopplar bort den vita kontakten så är det något skumt med hjärnkontoret.

Ok, så med kontakten demonterad så torde felet finnas i tändmodulen/tändkabeln/stiftet om ingen gnista genereras?

TS
Användarvisningsbild

hva555  
#833809 Just så

Roffe  
anersimyra skrev:
Roffe skrev:Varför skapa en tråd och påstå att det är ett känt fel, samtidigt som du inte ens har mätat på två kablar och kollat om knappen fungerar som den ska? 👎 👎

Ett tips för att slippa framstå som en fullständig idiot är att läsa tråden från början i stället för att killgissa och därefter komma med dumdryga kommentarer..😃👍

Har läst hela tråden och trådis startar tråden, precis vad mitt inlägg handlar om. Kul för dig att du känner att du måste vara en riddare på en grå åsna och komma med multipla påhopp, bara för att kompensera för dina uppenbara tillkortakommanden. 👌

Användarvisningsbild

anersimyra  
Roffe skrev:
anersimyra skrev:

Har läst hela tråden och trådis startar tråden, precis vad mitt inlägg handlar om. Kul för dig att du känner att du måste vara en riddare på en grå åsna och komma med multipla påhopp, bara för att kompensera för dina uppenbara tillkortakommanden. 👌

Vi känner oss lite stjärtspänt provokativa så här på lördag eftermiddag..😃 Kan detta månne bero på att vi gjort bort oss å det grundligaste och inte är karl nog att erkänna detta ens inför sig själv..🤣🤣🤣🤣

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).