Inomgårdsmaskiner

Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

6 inlägg 2547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

Mattias199  
#833644 Hej!
Jag har köpt ett Jonsered kedjesågverk, 600+ el.
Jag har haft isär det för lite genomgång och fick byta oljepumpen. Min fundering är hur många varv ut ska justerskruven vara till oljesmörjningen?
Finns det något original läge?

Tack! =)
Mvh Mattias



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833688 Oljepumpen är likadan som den som sitter i den stora sågen 2095. Manualen på https://www.manualslib.com/manual/75858 ... =27#manual sid 27 beskriver användningen i motorsågen. För sågverket bör en inställning nära max flöde vara bäst för att minska slitaget. Jag brukar skruva tills strax under max och då skvätter det en del olja från svärdstoppen när man kör utan att såga.

Edit: Jag föredrar mineralolja framför vegetabilisk olja. Den senare tenderar att orsaka lite ytliga mögelangrepp på de sågade varorna, i alla fall här på västkusten med lite fuktigare klimat.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

lidköping  
#834020
Mattias199 skrev:Hej!
Jag har köpt ett Jonsered kedjesågverk, 600+ el.
Jag har haft isär det för lite genomgång och fick byta oljepumpen. Min fundering är hur många varv ut ska justerskruven vara till oljesmörjningen?
Finns det något original läge?

Tack! =)
Mvh Mattias


Jag har mitt Jonsereds sågverk inställt så att det pumpar ut 1dl på 4 minuter och det är utan svärd. Jag har fått prova mej till det och det beror på vilken temperatur oljan har, den är ju trögflytande när den är kall. Det är mycket känsligt med microspricker i oljeslangen och jag tog bort rörstiftet och monterade ett rör där. Jag rekommenderar en transparent slang, för då ser man när oljan tar slut.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834021
lidköping skrev:Jag rekommenderar en transparent slang, för då ser man när oljan tar slut.

Jag tror inte att det behövs. Det räcker att man går och duttar till oljebehållaren lite då och då och när den börjar kännas lätt är det dags att fylla på 😀

Avatar Fallback

Re: Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

lidköping  
#834094
th skrev:
lidköping skrev:Jag rekommenderar en transparent slang, för då ser man när oljan tar slut.

Jag tror inte att det behövs. Det räcker att man går och duttar till oljebehållaren lite då och då och när den börjar kännas lätt är det dags att fylla på 😀


Men oljebehållaren är ju fast monterad på sågvagnen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 600+ kedjesågverk. Oljemängd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834187
lidköping skrev:Men oljebehållaren är ju fast monterad på sågvagnen.

Aha, jag ser på IPL 106 25 21-61 från 2000 att den är monterad på motorn med två skruv. På min såg från 90-talet är det bara en skruv så man kan vicka på oljetanken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).