Motorsåg och handhållet

Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.

102 inlägg 10366 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.

Andpers  
#833412 Med reservation för att Hva 500-serie kan funka annorlunda:

För några år sedan köpte jag cirka 10-12 st. utdömda Hva 234, 238 och 242 som reservdels-donator-sågar på Tradera.
Felet på minst 50% av dessa låg i kablaget, antingen att isoleringen försvunnit och kabeln därmed kunde jorda mot chassit, eller kabelbrott.
Ingen av sågarna hade fel på tändmodulen. (Övriga fel var skuren kolv, sprucket motorhus, lossnad förgasare och en
totalt igenbeckad såg av torkad kedjeolja).

På Hva's 200-serie går det två kablar från tändmodulen (den enhet som sitter vid svänghjulet).
Ena kabeln går till stoppknappen och andra går till transformatorn, som transformerar upp spänningen till tändstiftet.
Som jag skrev igår kväll, stoppknappen dödar sågen genom att jorda tändmodulen. Kolla därför att isoleringen är hel på kabeln mellan tändmodul och stoppknapp - så att kabeln inte kan jorda tändmodulen...
Kolla också att kabeln mellan tändmodul och transformator inte har lossnat i en anslutning eller har gått av, för annars blir det inte heller gnista. Det borde gå att se "visuellt".

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

MrOlsson  
#833458 Ta loss dödarkabeln från tändspolen och kolla om du har gnista då.
Kabeln används bara för att stänga av sågen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
MrOlsson skrev:Ta loss dödarkabeln från tändspolen och kolla om du har gnista då.

Jag tänkte att jag ska börja med det, men jag ger mig fan på att reglaget är en integrerad del av tändsystemet och att hela rasket måste vara inkopplat för att spolen ska ge gnista..😝

TS

Tralsmo  
anersimyra skrev:
MrOlsson skrev:Ta loss dödarkabeln från tändspolen och kolla om du har gnista då.

Jag tänkte att jag ska börja med det, men jag ger mig fan på att reglaget är en integrerad del av tändsystemet och att hela rasket måste vara inkopplat för att spolen ska ge gnista..😝

Ja blir så jäkla nyfiken på detta med stoppknappen.

Ja har alltid trott att stoppknappen bara ger en jordpuls till tändstyrningen.
När man duttar till stoppknappen vet styrningen att sågen ska stoppas.

Just att de står i instruktionen att resistansen ska va 0.5 ohm eller lägr är bara för att man ska ha ett värde som är ok när man mäter. Gissar ja.
De är nog inte hugget i sten.

Nu pratar ja 550 å inte äldre sågar

Hadde ja haft min såg här å nu hadde ja kollat men ja tror att det är som på dom äldre.
Den kortsluter bara till jord.

Brorsan  
anersimyra skrev:jag ger mig fan på att reglaget är en integrerad del av tändsystemet och att hela rasket måste vara inkopplat för att spolen ska ge gnista..😝

Jag håller med!
Någonstans i systemet måste det finnas en hållkrets för stoppen. Varför krångla till det istället för en vanlig bryrare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Brorsan skrev:
anersimyra skrev:jag ger mig fan på att reglaget är en integrerad del av tändsystemet och att hela rasket måste vara inkopplat för att spolen ska ge gnista..😝

Jag håller med!
Någonstans i systemet måste det finnas en hållkrets för stoppen. Varför krångla till det istället för en vanlig bryrare.

Jag fattar inte ett dugg kring detta stoppsystem och har förstås ingen aning om vad ett eventuellt värde högre än 0,5 Ohm visar. ..🤔 dessutom är instruktionen inte helt självklart tydlig då ON läget som texten hänvisar till i själva verket är stoppläget.

TS

Tralsmo  
anersimyra skrev:
Brorsan skrev:

Jag håller med!

Jag fattar inte ett dugg kring detta stoppsystem och har förstås ingen aning om vad ett eventuellt värde högre än 0,5 Ohm visar. ..🤔 dessutom är instruktionen inte helt självklart tydlig då ON läget som texten hänvisar till i själva verket är stoppläget.

Ja vet inte mycke om sågar.
Ja vet mycke däremot om analog elektronik å mickrodatotorsystem.

Reasistans är = motstånd.
I dessa sammanhang är 0.5 ohm lika med kortslutning.

Att mäta 0.5 ohm me ett vanligt billigt Universal instrument kan visa 0 till 1 ohm.
Alltså inte särskilt preciserat med 0.5 ohm.

Ovanstående behöver man inte veta.

De man behöver veta är att stoppknappen bara är on off.
Alltså aktiv kortsluter den till jord.

Dra ur kablarna till stoppknappen å isolera dom.
Prova å dra. Startar den så är de stoppknappen.
Gör den inte de så är kablarna dit nästa steg.
Är dom ok så är de fel på spole,eller tändstyrning.

Edit:
Det här förutsätter ju att principen är samma som på äldre sågar.
Stoppknappen jordar aktivt.
Varför de skulle ändras på moderna sågar kan inte ja heller se.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1708446731_img_5569.jpeg
. Om en resistans om 0,5 Ohm indikerar kortslutning så blir talet om en resistans högre än 0,5 Ohm obegripligt..🤔 jag tolkar texten som att ett värde upp till 0,5 Ohm visar att allt är ok och att ett värde över detta indikerar någon typ av fel. Att manualen sen anger att stoppläget, det vill säga när reglaget är nedtryckt, i själva verket är ON läget gör inte saken lättare att begripa..🤯

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#833495 Kan det vara så att det manualen kallar ON läget är det läge som aktiverar (ON) stoppfunktionen och att vid ett avbrott i denna krets så är resistansen högre än 0,5 Ohm..🤔 att då lossa denna krets från tändspolen borde innebära en fullständig kortslutning av kretsen och ingen gnista kan genereras av tändspolen.🤔🤔🤔🤔🤔

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1708449470_img_5570.jpeg
. 🙂

TS
Användarvisningsbild

hva555  
#833499 Du kan koppla loss stoppfunktionen genom att loss den lilla svarta kontakten vid pilen. På autotunesågar är stopptråden en datalina när sågen är igång. Du kan märka att stoppen är en aning fördröjd i motsats till gamla sågar som tvärdör. Det här vad jag tror mig ha mätt ut så finns här någon hq kostruktör så rätta gärna.

Användarvisningsbild

hva555  
#833501 Detta är kablaget från 550mk1 men väldigt likt mk2. Det går inte att lossa någon stoppkabel på tändmodulen utan man får ta det vita kontaktdonet och mäta i. et går inte att köra sågen så då datorn är bortkopplad samtidigt så bara mätning av kortis på olika sätt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Kan det vara så att det manualen kallar ON läget är det läge som aktiverar (ON) stoppfunktionen och att vid ett avbrott i denna krets så är resistansen högre än 0,5 Ohm..🤔

Ja, så tolkade jag texten också.

att då lossa denna krets från tändspolen borde innebära en fullständig kortslutning av kretsen och ingen gnista kan genereras av tändspolen.🤔🤔🤔🤔🤔

Tvärtom, kopplar du loss så blir det fullständigt avbrott, dvs stoppknappen kan inte jorda och gnista skapas. Sen får sågen gå tills soppan tar slut... 😎

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Kan det vara så att det manualen kallar ON läget är det läge som aktiverar (ON) stoppfunktionen och att vid ett avbrott i denna krets så är resistansen högre än 0,5 Ohm..🤔

Ja, så tolkade jag texten också.

att då lossa denna krets från tändspolen borde innebära en fullständig kortslutning av kretsen och ingen gnista kan genereras av tändspolen.🤔🤔🤔🤔🤔

Tvärtom, kopplar du loss så blir det fullständigt avbrott, dvs stoppknappen kan inte jorda och gnista skapas. Sen får sågen gå tills soppan tar slut... 😎

Jag behöver några nya bojstenar till våren och har nu en kandidat stående i boden..😝🤣🤣

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
hva555 skrev:Du kan koppla loss stoppfunktionen genom att loss den lilla svarta kontakten vid pilen. På autotunesågar är stopptråden en datalina när sågen är igång. Du kan märka att stoppen är en aning fördröjd i motsats till gamla sågar som tvärdör. Det här vad jag tror mig ha mätt ut så finns här någon hq kostruktör så rätta gärna.

De bilder jag publicerat är bilder ur verkstadsmanualen för 550 mk2 och jag tyckte mig se en kabelsko i änden på den blå kabeln. Men nu må jag tusan gå ner till boden och se efter..🙂

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).