Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 24720 visningar 20 följer Svara, dela mm...   

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

r93  
Bosse1 skrev:Ja tror skogsforum blitt nått att räkna med.

Ja, skydda skogen med flera har fått ett starkt nyförvärv.

Bosse1  
#833383 Är det mycket av skitsnack på fejjan, är det nån "grindvakt" som styr hårt vad som får tyckas och inte?

r93  
Bosse1 skrev:Är det mycket av skitsnack på fejjan, är det nån "grindvakt" som styr hårt vad som får tyckas och inte?

Inte det minsta faktiskt, en hel del bra diskussioner, men om någon beter sig som Ulf så åker vederbörande bort.

Men det är ju bara skogsägare som diskuterar skogsfrågor med varandra.

Vill någon gallra, får denne tips och hjälp angående det.

Bosse1  
r93 skrev:
Bosse1 skrev:Är det mycket av skitsnack på fejjan, är det nån "grindvakt" som styr hårt vad som får tyckas och inte?

Inte det minsta faktiskt, en hel del bra diskussioner, men om någon beter sig som Ulf så åker vederbörande bort.

Men det är ju bara skogsägare som diskuterar skogsfrågor med varandra.

Vill någon gallra, får denne tips och hjälp angående det.

Ja det blir väl lungt om man ger f-n i och prata politik det är ju inte så skojigt alla gånger 😀

jannee  
#833393 Vi har i vilket fall som helst förändrat vårt skogsbruk enormt mycket under de senaste decennierna.
Om vi är på rätt väg eller rakt åt helvete har vi väldigt skilda åsikter om.
Biologerna anser att mer eller mindre allt vi gör är fel.
Monokulturer har bevisligen sina fördelar men biologiskt är det inte alls optimalt, de anser tvärtom.
Frågan är:
Ska svensk skogsmark vara en nationalpark vilket biologerna förordnar ?
Eller en produktionsvara (produktionsskog) ?
Nu vet mer eller mindre alla skogsägare att monokultur generation på generation inte fungerar optimalt, vilket gör att t.o.m. skogsägarna omedvetet långsiktigt ändå kommer att gynna den biologiska mångfalden.
Både ock förordnar säkert många, men det fungerar inte så.
Ger man dem (biologerna) en hand, så nöjer de sig inte med detta utan först hela handen därefter del efter del.
När väl sågverks och massaindustrin är utdöd, ja då är biologerna som först nöjda.
Visst jag målar f*n på väggen, men det är just så spelet går till.
SS har undan för undan infiltrerats av just s.k. miljövänner, som tur är finns det fortande några av den gamla stammen som besitter en hel del sunt förnuft ännu kvar.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:
Så, faktum från oss kvarstår: vi står på barrikaderna för skogsägare och skogsentreprenörer där vi jobbar primärt för att dessa ska få en bättre vardag, något som vi i förlängningen tror skapar en stark och motståndskraftig skogsnäring som helhet i Sverige. Var hittar vi dig Lars?

Måste man stå på någons sida för att ha en åsikt? Själv är jag skogsägare men håller inte med er i ert resonemang angående högre virkespriser hela tiden till varje pris, i alla fall inte utan att först ställa mig frågan varför, vad händer om man höjer priset, hur mycket kan jag ta betalt innan det påverkar mig negativt. Att bara använda svaret ”för att jag kan” på frågan "varför ", tycker jag är rätt fantasilöst och kan eventuellt drabba mig negativt i framtiden.

Vist tycker jag också det är orättvist att industrin med hjälp av från mig levererad råvara tjänar en massa pengar utan att dela med sig. Men bara för att dom på frågan varför? Svarade ”för att vi kan”, när pandemin slog till och folk inte kunde resa och äta ute som tidigare och fick mer pengar över att spendera på annat, vilket många använde till att renovera och därmed skapade en mycket högre efterfrågan på virke och en möjlighet att höja priset, tycker inte jag att denna orättvisa berättigar mig till att också utan att reflektera bara svara ”för att jag kan” på frågan om att höja priset.

Att bara ta så mycket betalt som man kan för en vara, kan slå tillbaka på en själv. När OSB skivan kostar 500kr/st, kommer alla att använda lika många då? Även om priset på kort sikt kanske kompenserar för minskad försäljning så riskerar man att användarna av en produkt söker sig till något annat. Varför köpa en OSB skiva som antagligen också måste kläs med en gipsskiva för att få önskat resultat, när du istället kan köpa Gyproc Habito. En gipsskiva som du kan skruva och hänga upp saker i med en vanlig träskruv.
I en överhettad marknad kanske där finns plats för båda två. Men risken är när människor kan börja återgå till tidigare vanor dom tvingats avstå ifrån, finns inte pengarna i samma utsträckning till dom nya vanorna och då är det lätt att en ändrad vana i att använda andra material består.

För hur det än är så har dom flesta en begränsad budget att förhålla sig till, vill jag ha mer betalt för en vara utan att effektivisera min produktion så är det någon annan som förlorar.

WarPeter  
#833408 Jag ser inga som helst problem med att man kritiskt granskar skogsindustrin och pekar ut problem. Att dom skulle stå på vår (skogsägarnas) sida anser jag bara är trams, dom står på den sida som gynnar dom och framförallt billig råvara. Jag tror inte dom skrek så högt om att vi måste bevara äganderätten när avverkninstvång infördes, eller? Eller om man tittar på hur de beter sig med sina "rådgivare". Dom kommer göra allt i sin makt för att få ner priserna igen. Är det dom som ska föra vår talan om vi skall bli framgångsrika i vårt privata skogsbruk?

Jag hade tvärt om gärna sett mer granskning till exempel av varför Sveaskog har avverkat i en så rasande takt. Är det svenska folkets vilja? Eller har det varit för att det behövts för att hålla nere priserna? Hade bilden av svenskt skogsbruk varit annorlunda om Sveaskog varit bättre på att balansera produktion och miljö?

Skogsindrustin lägger stora summor på lobbying och marknadsföring för att få ett landskap som passar dom, inte skogsägare. I det landskapet utgör inte skogsforum ett hot, bara en frisk fläkt. Jag tycker skogsforum har en viktigt plats mitt emellan industrins "produktion är det enda viktiga" och miljörörelsens "gör reservat av allt". Jag väljer också att placera mig där, någonstans i mitten, för att jag tror det kommer gynna mig och mina barn, som skogsägare på sikt.

Användarvisningsbild

Badger  
#833411 Diktatur och förtyck är aldrig det minsta problem för den som står på förtryckarens sida. Ett forum med bara ”de rätta åsikterna” är inget diskussionsforum, det är bara en åsiktsbubbla och intern klubb. Det är starkt att det här forumet är öppet för olika perspektiv.

r93 skrev:

TS

r93  
Badger skrev:Diktatur och förtyck är aldrig det minsta problem för den som står på förtryckarens sida. Ett forum med bara ”de rätta åsikterna” är inget diskussionsforum, det är bara en åsiktsbubbla och intern klubb. Det är starkt att det här forumet är öppet för olika perspektiv.

r93 skrev:

När det gäller Ulf så är det mest hans språkbruk som är problemet, bete dig på det viset i andra forum så åker du väck, det är inga förtryckarfasoner, gå in på Ica och bete dig likadant, hur skulle det se ut?

Men det är intressant att du försvarar honom, tycker inte du att lögner och desinformation ska bemötas?

Jag hoppas att du även resonerar likadant med sjukvården, bara för att en medicinforskare säger en sak så behöver det ju inte vara sant, han kan ju vara köpt av medicinbolagen, däremot en person som kallar forskaren för idiot och övriga för en fårskock, han har nog rätt! Sedan länkar han till intressanta youtubefilmer, han ska vi lyssna på, för då slipper vi köpa medicin av dom korrupta bolagen och jag kommer bli frisk om jag bara går ut i fullmåne och plockar tre olika sorters blommor.

Sedan håller jag med om frågan måste man stå på någon sida Fredrik? Tror du att EU vill svenska skogsägare väl? Dom ser väl den svenska skogen som ”sin resurs” precis som massabruken. Titta på bönderna just nu i EU, verkar dom nöjda med politiken?

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833415 Tack för mycket bra och förtydligande svar Torbjörn & Fredrik!

Det finns många perspektiv som behöver vägas in från det lokala på en fastighet till jämförelser globalt.
Det blir lätt bara tillväxt som fokus, där det sätts ett likhetstecken mot ekonomisk avkastning, och här tycker jag ni gör ett bra jobb och ger oss mer information, som exempelvis spaningar över nationsgränsen till grannländer.

Användarvisningsbild

Badger  
r93 skrev:
När det gäller Ulf så är det mest hans språkbruk som är problemet, bete dig på det viset i andra forum så åker du väck, det är inga förtryckarfasoner, gå in på Ica och bete dig likadant, hur skulle det se ut?

Det är absolut åsiktsförtryck att hävda att alternativa åsikter ska rensas bort. Jag läste några sidor i den långa så kallade Ulf-tråden och insåg snabbt att det var en enda lång grisbrottning som borde modererats för kränkande beteende för båda sidorna. Personangrepp och kränkningar ska rensas. På tal om Ica upplevde jag en uppenbart mentalt störd person på Ica som gick runt och agerade kaotiskt förra veckan. Då kom ett par anställda och tog hand om mannen lugnt och sansat. Hade det varit i Ulf-tråden hade personalen skrikit och gormat tillbaka kanske?

TS

r93  
Badger skrev:
r93 skrev:

Det är absolut åsiktsförtryck att hävda att alternativa åsikter ska rensas bort. Jag läste några sidor i den långa så kallade Ulf-tråden och insåg snabbt att det var en enda lång grisbrottning som borde modererats för kränkande beteende för båda sidorna. Personangrepp och kränkningar ska rensas. På tal om Ica upplevde jag en uppenbart mentalt störd person på Ica som gick runt och agerade kaotiskt förra veckan. Då kom ett par anställda och tog hand om mannen lugnt och sansat. Hade det varit i Ulf-tråden hade personalen skrikit och gormat tillbaka kanske?

Man måste skilja på åsikter och fakta som Lars nämner!

Men jag hoppas du är lika öppensinnad när du besöker sjukvården.

Användarvisningsbild

Badger  
r93 skrev:

Lars vill inte heller skilja på fakta/åsikter och förolämpningar (här borde också admin gå in och städa bort lite foliehattar och okunniga studenter). Härmed ignorerar jag dig också framöver eftersom du inte kunde skilja på sak och person.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Så, faktum från oss kvarstår: vi står på barrikaderna för skogsägare och skogsentreprenörer där vi jobbar primärt för att dessa ska få en bättre vardag, något som vi i förlängningen tror skapar en stark och motståndskraftig skogsnäring som helhet i Sverige. Var hittar vi dig Lars?

Ni hittar mig på kunskapens sida. Fakta före åsikter. Frågan är var ni står i den balansen. Några exempel:

Om den nya skogsutredningen skriver du "skräddarsytt beställningsjobb". Fakta eller misstänkliggörande åsikt?

Om "narrativet i skogen" skriver du att "endast 20 % av den årliga skogsavverkningen långlivade produkter i Sverige", vilket i och för sig är sant, men det gäller allt skogsbruk, inte bara det svenska, eftersom trädstammar är runda i genomskärning och avsmalnande. Trots det blir din fortsättning "Tror man på en klimatomställning som en ny ekonomi så ser det inte bra ut för svensk skogsindustri." Fakta eller misstänkliggörande åsikt?

"Sveriges LULUCF-rapportering – ett gungfly". Fakta eller misstänkliggörande åsikt?

Den spontana, reflexmässiga reaktionen när man får kritik är att försvara sig. Det är därför man aldrig ska svara direkt på kritisk text utan räkna till tio, andas lugnt och fundera över om det kan finnas nåt berättigat i kritiken.

Torbjörns långa, inledande försvarstal, eller "förtydligande" som han kallade det, visar att den kritik som dykt upp på Skogsforum på sistone träffade en öm punkt. När jag försökte förklara vad jag tror kritiken bottnar i så svarade Fredrik med att bl a hänvisa till en 8 år gammal granskning av SNF. En del i kritiken handlar om en förändring som skett senaste 1-2 åren.

När man som forskare skickar in ett manus för publicering så är det vanligaste att man blir refuserad - Reject!. Så då skriver man om, skickar in igen och hoppas på att få Minor eller åtminstone Major revision, liten eller stor omarbetning av alltihop, för att till slut i bästa fall bli publicerad. Det man lär sig är att man alltid måste låta andra läsa det man skriver, innan man publicerar något.

Vilka läser igenom det ni skriver innan ni släpper det, och får dom säga "nej, gör om!"?

Jag håller inte med dig ang. långlivade produkter och lite tråkigt att du inte verkat läst artikeln, citat från den samma:

Man borde också börja titta på att anlägga skivindustrier och kanske också några fabriker för träisolering. Förevändningen i det nuvarande narrativet är att en stock är rund och en planka är i bästa fall fyrkantig – det blir spill förstår du väl lilla vän. Självklart, men redan nu kan detta spill enkelt bli både olika typer av skivor men också träisolering, istället för massa och papper. Snacka om fördel om man som skogsindustri kan erbjuda både fasad, stomme, innervägg och isolering! Istället för betong, stål och stenull.

Vi skojade lite om detta i podden för några avsnitt sedan om att massaved i framtiden kan komma att kallas skivved och första fabriken i Forshaga. Långlivade produkter är alltså inte bara sågade trävaror.

Ang Naturskyddsföreningen så tycker jag din teori faller lite. Hade vi inte tagit bort denna artikel om vi hade tyckt att den inte passade oss idag? Eller i alla fall inte valt att lyfta fram den i denna kontext? 8 år är inte heller värst lång tid i skogen, den faller ju inom medelvärdet för tillväxt på produktiv skogsmark enligt Rikstaxen...

Sedan är det ju så att vi inte forskar med våra texter, det är en dålig liknelse. Det blir ju lite som att du själv nyligen kallade Skogsstyrelsens och Naturvårdsverkets rapport om bl.a. hyggesfritt för ett "grupparbete". Hade du velat att Altinget gjort en reject på den? För enligt svaret från Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen så var det inte fakta för dem? Eller var det en åsikt från dig? Ref: https://www.altinget.se/artikel/replik- ... skapslaget

r93  
Badger skrev:
r93 skrev:

Lars vill inte heller skilja på fakta/åsikter och förolämpningar (här borde också admin gå in och städa bort lite foliehattar och okunniga studenter). Härmed ignorerar jag dig också framöver eftersom du inte kunde skilja på sak och person.

Att bli blockad av vetenskapsförnekare visar att man är rätt ute!

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).