Granstorp skrev:Ja, det vore kul om fler vågade dra ner byxorna ibland!
JAndersson skrev:Intressant tråd det här. Man inser potentialen som finns i vilket pris man skulle kunna få även om det känns som en utmaning att nå de priserna i området jag har skogen (Örnsköldsviks kommun)
Hursom, roat mig med att kolla på lite olika prislistor och begriper inte prissättningen från SCA. Hur kan det vara så att man får bättre betalt för klass 3 än för klass 2 för sågtimmer tall? Skärmdumpar nedan från pdf nerladdad härifrån, https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/
Mangan skrev:Det stämmer väl bra? 1200:-/m3to. 1 m3to blir ca 1,2 m3fub. Om du får 1000:-/fub är det likvärdigt för samma stam.
Mangan skrev:Det stämmer väl bra? 1200:-/m3to. 1 m3to blir ca 1,2 m3fub. Om du får 1000:-/fub är det likvärdigt för samma stam.
JAndersson skrev:Mangan skrev:Det stämmer väl bra? 1200:-/m3to. 1 m3to blir ca 1,2 m3fub. Om du får 1000:-/fub är det likvärdigt för samma stam.
Vedproducent kanske syftade på tabellerna i mitt inlägg? Om du studerar t.ex. priserna för topp diameter -20 cm så ser man att omräkningsfaktorn verkar skilja mellan klasserna.
kristianb skrev:Jag har precis fått anbud på 835sek/m3fub brutto 20cm+ för AU frötallar. ca175m3fub. För drygt 1 månad sedan var anbudet 730kr/m3fub. Ganska bra ökning tycker jag på en månad, 15% upp. Klentimmret gick upp från 590 till 685, 16% upp. Massaved "bara" upp 30sek. Prisdiket i mellersta Dalarna.
Vad tycker ni om nivån på detta?
JAndersson skrev:Intressant tråd det här. Man inser potentialen som finns i vilket pris man skulle kunna få även om det känns som en utmaning att nå de priserna i området jag har skogen (Örnsköldsviks kommun)
Hursom, roat mig med att kolla på lite olika prislistor och begriper inte prissättningen från SCA. Hur kan det vara så att man får bättre betalt för klass 3 än för klass 2 för sågtimmer tall? Skärmdumpar nedan från pdf nerladdad härifrån, https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/
kristianb skrev:Grejen är att jag har ringt runt, tagit in anbud från flera bolag, försökt få tag på entrepenör direkt samt använt virkesbörsen. Detta är det bästa jag fått in. De går tydligen helst bara på större poster när de kommer ut och satsar allt på dessa. 175m3fub verkar inte vara speciellt intressant om de inte har närliggande avverkningar.
Ett annat problem är ju att de vill använda standardkontrakt på tre år plus det finstilta där de kan förlänga upp till fem år! Det är ju helt galet. Inom vilken annan bransch kan du skriva kontrakt på försäljning och inte veta om du får betalt inom fem år! Det senaste anbudet jag fått till nu är på ett år och då kanske man får godta ett lite lägre pris än man skulle kunna förhandla fram med längre kontrakt så de kan låsa virkespriset och ta ut det när de tjänar mest på det, vilket skulle vara ännu sämre för mig som skogsägare då summan som skulle låsas nu är ju bra mycket mindre värd om fem år.
Och varför ska det vara så svårt att få ett pris som innefattar alla omkostnader? När man skriver på ett avverkningsuppdrag så får man ju bara pris på timret vilket tydligen är lätt att låsa men att få ett fast pris på entrepenörens kostnad går inte. Om man anlitar en hantverkare kan man ju i princip alltid får ett fast pris på allt. Hur är det ok inom skogsbruket att man ska stå nervöst och vänta och se vad kostnaden blir? Speciellt om man ska gallra och inte kan få veta om man ska bli skyldig pengar t.o.m.