SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

534 inlägg 123721 visningar 65 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Granstorp  
#833083 Ja, det vore kul om fler vågade dra ner byxorna ibland!

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Granstorp skrev:Ja, det vore kul om fler vågade dra ner byxorna ibland!

Titta på kostnaden för skördaren för den stämmer inte med timmar och timtid. Blir ju dubbelt så mycket i den siffran du har där i summan.

Användarvisningsbild

Granstorp  
#833086 @Vedproducent

Du har rätt, 1905,53kr ska timpenningen vara! Men totalkostnaden är fortfarande korrekt!

Användarvisningsbild

kristianb  
#833131 Jag har precis fått anbud på 835sek/m3fub brutto 20cm+ för AU frötallar. ca175m3fub. För drygt 1 månad sedan var anbudet 730kr/m3fub. Ganska bra ökning tycker jag på en månad, 15% upp. Klentimmret gick upp från 590 till 685, 16% upp. Massaved "bara" upp 30sek. Prisdiket i mellersta Dalarna.
Vad tycker ni om nivån på detta?

Tralsmo  
#833132 Ja har fått anbud på 25fub frötall , 1200kr fub.
Grankubb å tallkubb 50fub, 900krfub.

Samt 680kr fub björk massa , 15fub.
640kr fub barrmassa, 170fub.

Alltihop leverans virke.

Södra får nog massan som de ser ut nu.
Avgöra nästa vecka.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#833211 Intressant tråd det här. Man inser potentialen som finns i vilket pris man skulle kunna få även om det känns som en utmaning att nå de priserna i området jag har skogen (Örnsköldsviks kommun)

Hursom, roat mig med att kolla på lite olika prislistor och begriper inte prissättningen från SCA. Hur kan det vara så att man får bättre betalt för klass 3 än för klass 2 för sågtimmer tall? Skärmdumpar nedan från pdf nerladdad härifrån, https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/
1708188243_screenshot_20240217-173229.png

1708188243_screenshot_20240217-173336.png

1708188243_screenshot_20240217-173552.png

Användarvisningsbild

Vedproducent  
JAndersson skrev:Intressant tråd det här. Man inser potentialen som finns i vilket pris man skulle kunna få även om det känns som en utmaning att nå de priserna i området jag har skogen (Örnsköldsviks kommun)

Hursom, roat mig med att kolla på lite olika prislistor och begriper inte prissättningen från SCA. Hur kan det vara så att man får bättre betalt för klass 3 än för klass 2 för sågtimmer tall? Skärmdumpar nedan från pdf nerladdad härifrån, https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/

Det blir aldrig någon klass 2 på en rotstock tex. Det är egentligen bara toppstocken med Grönkvist som kan bli klass 2. Så du har bättre pris på klass 2 där du kan få ut klass 2 stockar. Men för den som inte riktigt vet så ser det junkonstigt ut det håller jag med om.

Det man kan fundera på i deras listor är ändå att det i m3 to är högre pris men sen när det är i m3 fub så är det lägre. Det ser helkonstigt ut och kan inte vara rätt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833213 Det stämmer väl bra? 1200:-/m3to. 1 m3to blir ca 1,2 m3fub. Om du får 1000:-/fub är det likvärdigt för samma stam.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Mangan skrev:Det stämmer väl bra? 1200:-/m3to. 1 m3to blir ca 1,2 m3fub. Om du får 1000:-/fub är det likvärdigt för samma stam.

Nej titta på klass 2 och 3 på tallen. Du har ett högre pris på tallen i klass 2 än 3 på tallen när den prisräknas i m3 to. Prisräknas det i stället i m3 fub för samma stockar så är det helt plötsligt högre betalt för klass 3 än klass 2. Borde absolut värdesättas på samma sätt oavsett om det mäts i fub eller m3 to men så visar inte priserna. Så det är något konstigt fel.

Användarvisningsbild

JAndersson  
Mangan skrev:Det stämmer väl bra? 1200:-/m3to. 1 m3to blir ca 1,2 m3fub. Om du får 1000:-/fub är det likvärdigt för samma stam.

Vedproducent kanske syftade på tabellerna i mitt inlägg? Om du studerar t.ex. priserna för topp diameter -20 cm så ser man att omräkningsfaktorn verkar skilja mellan klasserna.

Edit, Vedproducent hann kommentera medan jag skrev detta
Senast redigerad av JAndersson lör 17 feb 2024, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
JAndersson skrev:

Vedproducent kanske syftade på tabellerna i mitt inlägg? Om du studerar t.ex. priserna för topp diameter -20 cm så ser man att omräkningsfaktorn verkar skilja mellan klasserna.

Precis det vi diskuterade. Tabellerna från Sca.

Användarvisningsbild

Bond.J  
kristianb skrev:Jag har precis fått anbud på 835sek/m3fub brutto 20cm+ för AU frötallar. ca175m3fub. För drygt 1 månad sedan var anbudet 730kr/m3fub. Ganska bra ökning tycker jag på en månad, 15% upp. Klentimmret gick upp från 590 till 685, 16% upp. Massaved "bara" upp 30sek. Prisdiket i mellersta Dalarna.
Vad tycker ni om nivån på detta?

Måste du ha pengar, så får du väl acceptera priset. Behöver du inte, är det för lågt även i prisdiket. Du kan få flera hundra mer även däruppe. Ring runt lite, så ordnar det sig nog!

Nu är inte jag i ditt område, men ett bolag som är verksamt däruppe ringde häromdagen och undrade om jag hade något att slutavverka, eftersom det började bli ont om timmer däruppe. Jag svarade ja, och att det bara är att betala. Han knorrade lite om ansvar för lokal industri däruppe. Jag svarade att industrin aldrig tagit ansvar för lokala skogsägare, så jag känner inget dåligt samvete för att kräva höga priser. De säljer ju virket på samma marknad, och kan de inte betala lika bra som i södra Sverige utan att gå med förlust, så ska inte heller lokala skogsägare finansiera deras ineffektiva verksamhet.

Användarvisningsbild

kristianb  
#833301 Grejen är att jag har ringt runt, tagit in anbud från flera bolag, försökt få tag på entrepenör direkt samt använt virkesbörsen. Detta är det bästa jag fått in. De går tydligen helst bara på större poster när de kommer ut och satsar allt på dessa. 175m3fub verkar inte vara speciellt intressant om de inte har närliggande avverkningar.
Ett annat problem är ju att de vill använda standardkontrakt på tre år plus det finstilta där de kan förlänga upp till fem år! Det är ju helt galet. Inom vilken annan bransch kan du skriva kontrakt på försäljning och inte veta om du får betalt inom fem år! Det senaste anbudet jag fått till nu är på ett år och då kanske man får godta ett lite lägre pris än man skulle kunna förhandla fram med längre kontrakt så de kan låsa virkespriset och ta ut det när de tjänar mest på det, vilket skulle vara ännu sämre för mig som skogsägare då summan som skulle låsas nu är ju bra mycket mindre värd om fem år.
Och varför ska det vara så svårt att få ett pris som innefattar alla omkostnader? När man skriver på ett avverkningsuppdrag så får man ju bara pris på timret vilket tydligen är lätt att låsa men att få ett fast pris på entrepenörens kostnad går inte. Om man anlitar en hantverkare kan man ju i princip alltid får ett fast pris på allt. Hur är det ok inom skogsbruket att man ska stå nervöst och vänta och se vad kostnaden blir? Speciellt om man ska gallra och inte kan få veta om man ska bli skyldig pengar t.o.m.

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
JAndersson skrev:Intressant tråd det här. Man inser potentialen som finns i vilket pris man skulle kunna få även om det känns som en utmaning att nå de priserna i området jag har skogen (Örnsköldsviks kommun)

Med tanke på att prislistan ser ut att vara ganska gammal, är det verkligen fortfarande dessa priser de erbjuder? Ser lågt ut?

Användarvisningsbild

Bond.J  
kristianb skrev:Grejen är att jag har ringt runt, tagit in anbud från flera bolag, försökt få tag på entrepenör direkt samt använt virkesbörsen. Detta är det bästa jag fått in. De går tydligen helst bara på större poster när de kommer ut och satsar allt på dessa. 175m3fub verkar inte vara speciellt intressant om de inte har närliggande avverkningar.
Ett annat problem är ju att de vill använda standardkontrakt på tre år plus det finstilta där de kan förlänga upp till fem år! Det är ju helt galet. Inom vilken annan bransch kan du skriva kontrakt på försäljning och inte veta om du får betalt inom fem år! Det senaste anbudet jag fått till nu är på ett år och då kanske man får godta ett lite lägre pris än man skulle kunna förhandla fram med längre kontrakt så de kan låsa virkespriset och ta ut det när de tjänar mest på det, vilket skulle vara ännu sämre för mig som skogsägare då summan som skulle låsas nu är ju bra mycket mindre värd om fem år.
Och varför ska det vara så svårt att få ett pris som innefattar alla omkostnader? När man skriver på ett avverkningsuppdrag så får man ju bara pris på timret vilket tydligen är lätt att låsa men att få ett fast pris på entrepenörens kostnad går inte. Om man anlitar en hantverkare kan man ju i princip alltid får ett fast pris på allt. Hur är det ok inom skogsbruket att man ska stå nervöst och vänta och se vad kostnaden blir? Speciellt om man ska gallra och inte kan få veta om man ska bli skyldig pengar t.o.m.

Att det ser ut som det gör, är för att vi säljer tillräckligt mycket virke utan att ställa några krav.

Insåg nu att det var fröträd du skulle avverka, och är plantorna stora kan du ju inte vänta med att avverka! Om du inte lyckas få upp priset nu, får du väga möjligheten till högre pris mot skadan av att inte ta bort dem. Sedan skulle jag aldrig sälja fröträd till någon som kanske kommer om flera år, och kanske när det är kallt. Om de fäller med skördare och släpar toppen genom ungskogen då, så blir det katastrof. Om du inte kan/vill göra avverkningen själv, så kanske du kan fälla och kvista själv, och låta någon mer erfaren aptera och dra ihop med en skotare? Fäll kronan där det är som mest plantor, då blir det alltid några som klarar sig. Alternativt fäller du hela tiden i riktning mot nästa fröträd, så att skotarföraren kan åka ett stråk för att hämta alla tallar. Då blir det inte så mycket sönderkört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).