tor 25 feb 2010, 16:15#83445
Citat från vedärmotion
”Jag sökte mig till detta forum för att få råd o höra om det är rimligt att betala 28 150 kr för 20 kubik - men jag kanske skulle betala och hålla käften? Jag som köpare vill ju oxå göra rätt för mig men fantasipriser gagnar väl i långa loppet ingen?”
SVAR:
500-600kr/m3 tycker jag är rimligt, har svårt att tro att du inte kan få tag på prima ved till dessa priser under förutsättning att du är ute 1 år i förväg med din beställning.
”Zalman - jag håller med om att min lösning inte är optimal. Gör dock det bästa av situationen efter att nyligen bytt till vedeldning. Har haft enorm otur med vedleverantörer (brist på erfarenhet - naivitet - inte visste jag att så många vill pungslå en oerfaren kvinna). Betalar för övrigt ALLTID moms på min ved. Sedan är det väl trevligt att folk kan få lite extrapengar utav sin dagliga motion? (Själv älskar jag att hålla på med ved - det är meditativt och stärker kroppen!).
Har ej fått tag i någon som kan leverera mer än 35 cm ved än så länge - det är mitt eget fel för jag var alltför sent ute med att söka lev! Till nästa vinter ska jag vara väl förberedd!! Har en ack tank på 1500 L, ny vedpanna som tar 90 cm ved och är enormt lättstartad samt vattenburet värmesystem. Stjälper veden på pallar precis utanför dörren - staplar den ej eftersom det tar så lång tid. Jag drar ner gardinerna och har sett över isolering i dörrar o fönster. Fastigheten är lika stor som en mindre skola. Huset är byggt på slutet av 80-talet och jag misstänker att den tyvärr ej är adekvat isolerad underifrån.
Kan tyvärr inte förvara 40-50 m3 ved inomhus, får plats med ca 1 kubik....det hade varit underbart skönt och dessutom skulle folk inte stjäla (jorå det gör de) Jag gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar...Det är motion det!
Men om jag skulle klara att bära in ved till 4 eldar, sota , bära ut aska, fylla en enorm panna mm, på dagliga 4 - 8 minuter så vore det ju fantastiskt!”
SVAR:
Citat:
”Fastigheten är lika stor som en mindre skola”
”tyvärr ej är adekvat isolerad”
”gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar”
”bära in ved till 4 eldar”
Har jag förstått dig rätt om att du bor en dåligt isolerad mindre skola med 4 vedpannor som
drar 4-5m3 ved per vecka?
Känns som att det finns potential att minska energibehovet…
Om man läser min tråd
Fördubblat pris på skogen inom 5 år?
viewtopic.php?f=29&t=1627Så kan man läsa att vi i Sverige har ett av världens lägsta energipriser. Detta har medfört att vi har en elförbrukning per capita som är bland dom 3 högsta i världen.
Med dessa låga priser har det i många fall varit omöjligt att räkna hem även de mest fundamentala
investeringar för energibesparingar.
Dock ser jag flera tecken på att detta är på väg att ändras.
Starka krafter vill att vi ska ”harmonisera” elpriset med EU till 2-3kr/Kwh. Fördelen vore att man
skapar 30-40.000 nya jobb, ökar exportinkomsterna med 100 miljarder och minskar CO2-utsläppen drastiskt i EU.
Visst blir det under en övergångsperiod kännbart för elförbrukarna i Sverige med efter ett tag så ”vänjer” man sig eftersom man gör de energibesparings åtgärder som krävs.
Ett starkt tecken på att detta sker är att vi bygger en elledning till Baltikum för 8 miljarder, det gör man inte om man inte ska exportera massor av el.
Om 5-10år kan du drömskt längta tillbaka till den tid då elen inte kostade 3kr/Kwh och veden bara kostade 500kr/m3.
Den som har mest korrekt information vinner.