Bioenergi

Vedpris?

108 inlägg 49282 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83239 Hej!
Tack för svaren! Jag har betalt allt mellan 180 och 550 kr per kubik ink moms för olika kvaliteter stjälpt/staplad ved, vilket jag inte direkt gråter blod av... visst förstår jag att priset går upp i denna iskalla vinterkyla MEN det är ett rån (för att stjäla ett uttryck av MickeBM) att betala redan 875 kr. Måste ju även påpeka att ved (som ni alla vet!) faktiskt värmer mer än en gång....och det ger ett riktigt motionspass (speciellt för en kvinna?) även att ta hand om färdigkapad ved!! Jag vägrar faktiskt betala 875 plus frakt! Ha det

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83246 Man kanske skulle ta fram yxan och bågsågen och klyva gamla vindfällen? De borde vara torra nu.

(Oj, detta blev mitt 2000:e inlägg!)
Senast redigerad av Mangan ons 24 feb 2010, 07:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83250 jorå huggmästare mangan - det kostar att ligga på topp och när du står där i skjortärmarna med snö upp till midjan, i minus 22, äter amerikafläsk direkt från paketet och svettas floder - då vet du att du lever! Jo vindfällen i all ära, men helst bör du skidra ut för att göra riktigt rätt.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#83254 Mangan, vet du hur man skidrar?

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Bengt olsson  
#83257 Har inte höjt mina priser pga kylan,men den torra veden tog slut i januari så nu går torken för fullt för att hålla leveranserna till tapparna mm.
Har även köpt upp lite för att komplettera och då får man träffa många idioter,ett exempel en som annonserade torr björkved 60L säck fyfsat pris,åker dit för att hämta och får se dessa säckar,halv fulla,mögliga blandat löv.Inget stämde påpekade detta för gubben men han tyckte säckarna var bra.Körde 30 mil till ingen nytta. 😡

Så till er som säljer ved packa bara torr ved i små säckar annars år dom inte fulla.
Det går inte att blanda i två gran pinnar i en björksäck.
Ser vissa anonnser på blocket där veden ser bedrövlig, ut har lust att ringa och fråga om dom är nyktra.
Ha de gott och leverera bara prima vara . :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83261
vedärmotion skrev:Verkar inte vara en så aktuell sida men jag måste bara säga: minus 28 grader och ytterligare en vedleverantör som verkar vara rackelnisse - jag har inte haft någon tur alls med pålitliga lev! Söker ved att elda till uppvärmning och priset är idag 875 kr per kubik (ink moms) UTAN leverans....huuuu! Var hittar man pålitliga leverantörer och ved till bättre pris i malmfältensområdet?? En försökte dra mig vid näsan för 1200 kr kubiken stjälpt mått...UTAN leverans...Eller är det jag som inte fattar nåt vad gäller pris? Hjälp?


Men är 1200kr/m3 ett hutlöst pris? Kanske om man kan köpa billigare på annat håll men om man jämför med olja eller el så är det inte så dyrt.

El och olja kostar idag ca 1,3kr per Kwh.
Det går ca 8-9m3 björkved på 1m3 olja.
8-9m3 björk*1200kr=9600-10800kr
Det är fortfarande billigare än 13000kr för 1m3 olja.

Jag tycker att 500-600kr m3 för ved är ett rimligt pris, det är ca 70% billigare än andra alternativ.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83363 håller med om att det är billigare, men rent krasst så måste jag ju även jobba för att få in veden i pannan (och fixa med den innan) Elden ska underhållas under dygnet och det blir en hel del arbete - el kommer ju så att säga rakt in i systemet. Min dagliga tid under vintern som jag pysslar med elden/veden är minst ca 45 min till 1 h. Det är i runda slängar en arbetsdag per vecka! Och mer blir det nu när det är -30!

Jag känner igen de onödiga svängarna...jag köpte 1 kubik i små säckar och veden hade kunnat användas till vätskeersättning...

Jag har förstått att den torra veden är på upphällning - min leverantör som garanterat 20 kubik (och levererat 7 m3 kanonfin ved) han hade "råkat" sälja resten i förrgår...därav min panik. Jag längtar efter att bli så erfaren att jag känner igen bra ved när jag ser den - tips någon?

Ps Skidra är att åka skidor med riktigt långa tunga och helst klumpiga tjärade laggar, med vanliga skor och helst bara en stav utan truga

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83378
vedärmotion skrev:håller med om att det är billigare, men rent krasst så måste jag ju även jobba för att få in veden i pannan (och fixa med den innan) Elden ska underhållas under dygnet och det blir en hel del arbete - el kommer ju så att säga rakt in i systemet. Min dagliga tid under vintern som jag pysslar med elden/veden är minst ca 45 min till 1 h. Det är i runda slängar en arbetsdag per vecka! Och mer blir det nu när det är -30!

Jag känner igen de onödiga svängarna...jag köpte 1 kubik i små säckar och veden hade kunnat användas till vätskeersättning...

Jag har förstått att den torra veden är på upphällning - min leverantör som garanterat 20 kubik (och levererat 7 m3 kanonfin ved) han hade "råkat" sälja resten i förrgår...därav min panik. Jag längtar efter att bli så erfaren att jag känner igen bra ved när jag ser den - tips någon?

Ps Skidra är att åka skidor med riktigt långa tunga och helst klumpiga tjärade laggar, med vanliga skor och helst bara en stav utan truga



Om du har upp till en timme per dag i vedhantering har du en osedvanligt dålig vedlösning.
Själv har jag veden i källaren som räcker hela säsongen. Den tid jag lägger ner per dag är vad det tar att elda en max två gånger per dygn (har en ny Vedolux panna med 1500L acc-tankar) det tar 4-8 minuter per dag. Det som tillkommer är sotning en gång per vecka som tar 3 min.

Tyvärr känner även jag de som har en dålig uppvärmningslösning fast de eldar med ved.
Först har de ett gammalt hus med dålig isolering som läcker mycket värme.
Sedan lagrar de veden i ett litet vedhus långt från bostadshuset.
Dessutom har de en gammal svåreldad rykig panna med låg verkningsgrad och inga acc-tankar.
Inte undra på att man blir missnöjd med att elda ved.
Sedan knorrar de när de inte längre kan köpa nästan gratis ved svart av någon glad pensionär som har sitt stora nöje i att hugga och göra lite ved bara för att få lite motion.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83423 Jag sökte mig till detta forum för att få råd o höra om det är rimligt att betala 28 150 kr för 20 kubik - men jag kanske skulle betala och hålla käften? Jag som köpare vill ju oxå göra rätt för mig men fantasipriser gagnar väl i långa loppet ingen?

Zalman - jag håller med om att min lösning inte är optimal. Gör dock det bästa av situationen efter att nyligen bytt till vedeldning. Har haft enorm otur med vedleverantörer (brist på erfarenhet - naivitet - inte visste jag att så många vill pungslå en oerfaren kvinna). Betalar för övrigt ALLTID moms på min ved. Sedan är det väl trevligt att folk kan få lite extrapengar utav sin dagliga motion? (Själv älskar jag att hålla på med ved - det är meditativt och stärker kroppen!).

Har ej fått tag i någon som kan leverera mer än 35 cm ved än så länge - det är mitt eget fel för jag var alltför sent ute med att söka lev! Till nästa vinter ska jag vara väl förberedd!! Har en ack tank på 1500 L, ny vedpanna som tar 90 cm ved och är enormt lättstartad samt vattenburet värmesystem. Stjälper veden på pallar precis utanför dörren - staplar den ej eftersom det tar så lång tid. Jag drar ner gardinerna och har sett över isolering i dörrar o fönster. Fastigheten är lika stor som en mindre skola. Huset är byggt på slutet av 80-talet och jag misstänker att den tyvärr ej är adekvat isolerad underifrån.

Kan tyvärr inte förvara 40-50 m3 ved inomhus, får plats med ca 1 kubik....det hade varit underbart skönt och dessutom skulle folk inte stjäla (jorå det gör de) Jag gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar...Det är motion det!

Men om jag skulle klara att bära in ved till 4 eldar, sota , bära ut aska, fylla en enorm panna mm, på dagliga 4 - 8 minuter så vore det ju fantastiskt!

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

ojvan  
#83429 Det jag är nyfiken på är om det är travat eller stjälpt mått? Har läst igenom tråden men misslyckats finna måttet på veden per kubik. Det är ju stor skillnad på om det är stjälpt eller travad ved.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83445 Citat från vedärmotion
”Jag sökte mig till detta forum för att få råd o höra om det är rimligt att betala 28 150 kr för 20 kubik - men jag kanske skulle betala och hålla käften? Jag som köpare vill ju oxå göra rätt för mig men fantasipriser gagnar väl i långa loppet ingen?”

SVAR:
500-600kr/m3 tycker jag är rimligt, har svårt att tro att du inte kan få tag på prima ved till dessa priser under förutsättning att du är ute 1 år i förväg med din beställning.

”Zalman - jag håller med om att min lösning inte är optimal. Gör dock det bästa av situationen efter att nyligen bytt till vedeldning. Har haft enorm otur med vedleverantörer (brist på erfarenhet - naivitet - inte visste jag att så många vill pungslå en oerfaren kvinna). Betalar för övrigt ALLTID moms på min ved. Sedan är det väl trevligt att folk kan få lite extrapengar utav sin dagliga motion? (Själv älskar jag att hålla på med ved - det är meditativt och stärker kroppen!).

Har ej fått tag i någon som kan leverera mer än 35 cm ved än så länge - det är mitt eget fel för jag var alltför sent ute med att söka lev! Till nästa vinter ska jag vara väl förberedd!! Har en ack tank på 1500 L, ny vedpanna som tar 90 cm ved och är enormt lättstartad samt vattenburet värmesystem. Stjälper veden på pallar precis utanför dörren - staplar den ej eftersom det tar så lång tid. Jag drar ner gardinerna och har sett över isolering i dörrar o fönster. Fastigheten är lika stor som en mindre skola. Huset är byggt på slutet av 80-talet och jag misstänker att den tyvärr ej är adekvat isolerad underifrån.

Kan tyvärr inte förvara 40-50 m3 ved inomhus, får plats med ca 1 kubik....det hade varit underbart skönt och dessutom skulle folk inte stjäla (jorå det gör de) Jag gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar...Det är motion det!

Men om jag skulle klara att bära in ved till 4 eldar, sota , bära ut aska, fylla en enorm panna mm, på dagliga 4 - 8 minuter så vore det ju fantastiskt!”

SVAR:
Citat:
”Fastigheten är lika stor som en mindre skola”
”tyvärr ej är adekvat isolerad”
”gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar”
”bära in ved till 4 eldar”

Har jag förstått dig rätt om att du bor en dåligt isolerad mindre skola med 4 vedpannor som
drar 4-5m3 ved per vecka?
Känns som att det finns potential att minska energibehovet…

Om man läser min tråd
Fördubblat pris på skogen inom 5 år?
viewtopic.php?f=29&t=1627

Så kan man läsa att vi i Sverige har ett av världens lägsta energipriser. Detta har medfört att vi har en elförbrukning per capita som är bland dom 3 högsta i världen.
Med dessa låga priser har det i många fall varit omöjligt att räkna hem även de mest fundamentala
investeringar för energibesparingar.
Dock ser jag flera tecken på att detta är på väg att ändras.
Starka krafter vill att vi ska ”harmonisera” elpriset med EU till 2-3kr/Kwh. Fördelen vore att man
skapar 30-40.000 nya jobb, ökar exportinkomsterna med 100 miljarder och minskar CO2-utsläppen drastiskt i EU.
Visst blir det under en övergångsperiod kännbart för elförbrukarna i Sverige med efter ett tag så ”vänjer” man sig eftersom man gör de energibesparings åtgärder som krävs.
Ett starkt tecken på att detta sker är att vi bygger en elledning till Baltikum för 8 miljarder, det gör man inte om man inte ska exportera massor av el.

Om 5-10år kan du drömskt längta tillbaka till den tid då elen inte kostade 3kr/Kwh och veden bara kostade 500kr/m3.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83448 Nej jag bor inte där. Nej jag menar att jag gör upp eld /fyller på hela pannan ca 3-4 gånger dagligen. Vi har haft energirådgivare på plats och därefter vidtagit nödvändiga och görbara åtgärder för att spara energi. Betongplattan är, enligt rådgivaren, mest troligt helt oisolerad (byggfuskad...) och spiller alltså bort massor av värme ner till backen- inget som jag kan åtgärda utan att gå i konkurs. Fastigheten har även en stor mängd fönster (om än 3-glas). Förra årets kallaste månad hade vi en elräkning som fick oss på knä, trots att vi sänkt inomhustempen rejält mm. Hur skulle räkningarna sett ut idag...under den kallaste vintern sedan många år....

Jag tycker att det är orimligt med vårt sätt att slösa med energi, men man kan inte glömma att Sverige är kallt o inte minst i denna landsände! Vi torde alltså pga vårt klimat rimligen använda mer energi, bara till uppvärmning både privat och offentligt!


Ditt svar var väldigt välskrivet och kunnigt o ger mig att tänka på -tack för att du tog dig tid! Jag greppar att det i så fall blir tuffare att klara elförsörjningen för småföretagare och privatpersoner här i norra Sverige.

För att vara lite syrlig: Men i o m att vi är vana vid att bekosta delar av Sveriges välfärd här uppe, så är det ju bara att bita ihop - vi kan ju alltid skala bark innan vi eldar och baka bröd på det så vi har till färdkost då vi flyttar till varmare nejder;-)

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#83479 Visst är det så att din region försörjer resten av landet med främst energi, man investerar och söker nya lösningar för att kunna distribuera högre effekt i högspänningsnätet. När det är kallt i södra Sverige finns det outbyggda "flaskhalsar" norr om mälardalen som begränsar möjligheten att skicka ännu mer.

Trots det bor du på fel ställe när det gäller din fastighets energiförsörjning. Bovarna kan vara de stora skogsbolagen som äger så stor andel av virkesförrådet i Norrbottens inland. Situationen är snarlik i älvdalarna söder om malmfälten.
Eftersom bolagen inte säljer till privatpersoner kan oseriösa privata vedmånglare trissa priserna enl. "tillgång/efterfrågan".
Försök att knyta ett seriöst och långvarigt "förhållande" inför nästkommande vintrar.
Vedmängden som du förbrukar förefaller att vara i överkant av det rimliga, vilken typ av ventilation har fastigheten. Är den uppförd innan Byggnorm 1980 kom? Det bör gå att reducera plattans förluster till rimlig kostnad.

Frågan jag ställde till Mangan har ett samband med vår gemensamma sport, jag ville veta om han även brukar ha en speciell ställning på bröstkorgen och en magnetisk tingest som kan hjälpa en att hitta rätt(ofta fel) spår.

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83511 Tycker man det är dyrt att värma huset så har man antingen för lite pengar eller för stort hus.
Gör nåt snabbt åt ena eller andra problemet annars blir det bara trist, kanske det går att kallställa
övervåningen eller hela huset?

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83536 tack för era svar - detta är verkligen ett kanonforum.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).