Föryngring

Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

54 inlägg 10388 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

skogshare  
Fredrik320 skrev:Kan man sätta Douglasgran på mark där det finns rätt så rikligt med gran rotröta eller tar den kol på Douglas också?

Tills vidare får vi lita på Lars Bertilsson ur ovan länkade artikel ur Land ;

"I framtiden ser Lars Bertilsson gärna mer av den nordamerikanska granen i sina skogar. Dess djupa rotsystem passar bra på hans sandiga, lätta marker. Tallen och granen i området är mer rötskadad.

– Det går röta på douglas också, men bara någon meter upp, säger han

Arevo

jannee  
#831973 Det är INTE bara till att trycka ned Douglas.
Den är än mer viltbegärlig än t.ex. tall,
Den är dock livskraftig, krokig och ful växer den ändå på.
Den växer visst fort men är i ungskogsfasen mjuk i stammen blir lätt nedböjd av blötsnö.

Sörlänningen  
jannee skrev:Det är INTE bara till att trycka ned Douglas.
Den växer visst fort men är i ungskogsfasen mjuk i stammen blir lätt nedböjd av blötsnö.

Åtminstone med vissa provenienser är det ju också väldigt frostkänslig. De som planterade Douglas för tjugo år sedan förlorade de flesta till frost eller bete. Jag tror att vi bara hade ett träd som överlevde. Den individen blev dock bra!

Jag tror att man kan få tag på lite mer lämpligt plantmaterial idag.

EDIT: Jag hade skrivit boniteter när jag menade provenienser.
Senast redigerad av Sörlänningen lör 10 feb 2024, 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Badger  
Sörlänningen skrev:

Åtminstone med vissa boniteter är det ju också väldigt frostkänslig. De som planterade Douglas för tjugo år sedan förlorade de flesta till frost eller bete. Jag tror att vi bara hade ett träd som överlevde. Den individen blev dock bra!

Sätter den sista individen några kottar?

TS

jannee  
#831988 Planterade själv 1/2 ha med Douglas för ca 35 år sedan, besprutade plantorna på hösten, men under våren/sommaren tuggade rådjuren i sig mer eller mindre allt ätbart, sprutade återigen höst men även nu våren, men samma visa, sedan gav jag f*n i dem.
Planterade i stället barrotsgran, nu vid sista gallringen rök de sista Doglasen, fick duga som massaved, var lite krök på krök.
De var längre än granen men smalare och krokig.
Jag har då inte sett några kottar, kanske var den för ung, vet ej.

Sörlänningen  
Badger skrev:
Sörlänningen skrev:

Åtminstone med vissa boniteter är det ju också väldigt frostkänslig. De som planterade Douglas för tjugo år sedan förlorade de flesta till frost eller bete. Jag tror att vi bara hade ett träd som överlevde. Den individen blev dock bra!

Sätter den sista individen några kottar?

Vet inte.

Var ungefär två år sedan jag såg den (samma dag slog jag rekord i antal fästingar på kroppen vid ett tillfälle: 12 stycken). Skall leta upp den igen och kika på den.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
På tal om själv. Självföryngrar de sig här i Sverige?

Douglas självföryngrar sig här i Sverige, i alla fall här nere i Skåne. Inte lika lätt kanske som kustgranen gör den verkar vara väldigt lätt att självföryngra. Här är en liten video på självföryngrad kustgran.

Har provat att plantera 1000 plantor av Douglas men det gick mindre bra, snytbaggarna åt upp det mesta. Sedan har frosten tagit dom få överlevarna, det verkar presis som många säger att dom är känsliga för frost. Om jag ska göra fler försök med Douglas blir det nog under skärm. Kanske då som inblandning i bokskogen.

#832123 Roligt med främmande trädslag, Här är en liten film på ett annat spännande träd, någon sorts tuja (kanske jättetuja).

Och här är en bild på vad jag tror kan vara Serbgran.
1707527183_img_20231230_152706.jpg

Användarvisningsbild

skogshare  
jl skrev:
Badger skrev:

Har provat att plantera 1000 plantor av Douglas men det gick mindre bra, snytbaggarna åt upp det mesta. Sedan har frosten tagit dom få överlevarna, det verkar presis som många säger att dom är känsliga för frost. Om jag ska göra fler försök med Douglas blir det nog under skärm. Kanske då som inblandning i bokskogen.

Skärm och/eller tillräckligt fall för att frosten ska rinna av.

Kan det vara en dellösning att plantera i en omvänd humustorva eller tilta?

Vore spännande att höra om någon har tillräcklig erfarenhet för att göra en jämförelse mellan mellan kustvarianten (viridis) och inlandsvarianten (glauca) när gäller såväl tillväxt som känslighet för frost och snöbelastning.

Sörlänningen  
skogshare skrev:
jl skrev:
Badger skrev:

Skärm och/eller tillräckligt fall för att frosten ska rinna av.

Kan det vara en dellösning att plantera i en omvänd humustorva eller tilta?

Vore spännande att höra om någon har tillräcklig erfarenhet för att göra en jämförelse mellan mellan kustvarianten (viridis) och inlandsvarianten (glauca) när gäller såväl tillväxt som känslighet för frost och snöbelastning.

Jag vill minnas att det finns några mindre studier om detta. Kan inte alls minnas var jag har sett det, men det skall vara stor skillnad mellan proveniens på Douglas. Som jag minns det använde man för tjugo och trettio år sedan i Sverige bara kustvarianterna, vilka har väldigt god potentiell tillväxt, medan de dock var extremt frostkänsliga. Senare har man testat inlandsvarianterna, vilka har bättre överlevnad, men växer ungefär som gran. Har inte sett något om känslighet för snöbelastning.

Jag måste ha läst detta i någon skogstidning, förmodligen Skogen.

Användarvisningsbild

Badger  
jl skrev:
Badger skrev:

Douglas självföryngrar sig här i Sverige, i alla fall här nere i Skåne. Inte lika lätt kanske som kustgranen gör den verkar vara väldigt lätt att självföryngra. Här är en liten video på självföryngrad kustgran

Tack, då var det klargjort med Douglas! Någon som vet hur det är med Sitkan? Den kanske man kan sätta utan hägn med sina taggar? Smyga in bland den självföryngrade vanliga granen tänker jag...

TS

Sörlänningen  
Badger skrev:
jl skrev:
Badger skrev:

Douglas självföryngrar sig här i Sverige, i alla fall här nere i Skåne. Inte lika lätt kanske som kustgranen gör den verkar vara väldigt lätt att självföryngra. Här är en liten video på självföryngrad kustgran

Tack, då var det klargjort med Douglas! Någon som vet hur det är med Sitkan? Den kanske man kan sätta utan hägn med sina taggar? Smyga in bland den självföryngrade vanliga granen tänker jag...

Jag har tyvärr inga bra svar om självföryngringen. Men jag har mindre mängder sitka på flera olika ställen, så jag skall hålla utkik efter att jag kan se någon självföryngring.
Jag tror verkligen inte att man behöver hägna sitka. Jag är personligen mot alla hägn, men sitka är bland det sista jag skulle hägna. Som du säger är barren otroligt sticksiga (till skillnad mot Douglasgranens mjuka barr). Vi tycker att sitkan funkar bra på frisk granmark så länge det finns god tillgänglighet på vatten. Vi kommer dock inte plantera mer, för den växer bara ytterst lite bättre än gran på vår mark och certifieringarna hatar ju exoter, så vi ger oss mot överheten och kommer strunta i att tänka de närmaste decennierna.

Har man mark nära västkusten (där det regna mycket) är läget kanske lite annorlunda, där har jag hört att sitka på höga boniteter kan växa otroligt bra.

Användarvisningsbild

Badger  
Sörlänningen skrev:Vi kommer dock inte plantera mer, för den växer bara ytterst lite bättre än gran på vår mark och certifieringarna hatar ju exoter, så vi ger oss mot överheten och kommer strunta i att tänka de närmaste decennierna.

Certifieringarna. Är de ens värda besväret? Någon tia på prislistan?

TS

Sörlänningen  
Badger skrev:
Sörlänningen skrev:Vi kommer dock inte plantera mer, för den växer bara ytterst lite bättre än gran på vår mark och certifieringarna hatar ju exoter, så vi ger oss mot överheten och kommer strunta i att tänka de närmaste decennierna.

Certifieringarna. Är de ens värda besväret? Någon tia på prislistan?

Det kan man såklart diskutera. Det är inte ett bra system som det är nu. Samtidigt så är det nog så att om någon skogskötsel alls kommer accepteras i framtiden (inte säkert) så är det nog via certifieringar det alls kommer vara möjligt. Det är i alla fall vad jag tror. Så jag tycker att det är bäst att vänja sig, även om en *hel del* i systemet är befängt.

Jag är Södramedlem och är dubbelcertifierad där, så jag jag vet bara hur det fungerar inom Södra (de kör en egen packetering). För bara ett par år sedan vill jag minnas att de bara betalade 15 SEK /fub till oss dubbelcertifierade. Nu är det dock 40 SEK/fub. Om man dessutom maxar andelen NS/NO får man 25 SEK/fub ytterligare.

Dubbelcertfiering innebär ju att man har PEFC och FSC. PEFC är rätt rimligt. FSC innehåller t.ex. idiotiska krav på att ha väldigt lite exoter. Vissa krav går ibland emot lagkrav.
En för tillfället väldigt absurd sak är att man *alla* som utför något arbete i ens skog måste vara certifierade. Där vi har vår skog är enda möjligenheten att få certifierade entreprenörer att avnända sig av Södras folk. I princip alla med hög kompetens som har bättre saker för sig än att vända papper har ingen certifiering än, så man får just nu välja mellan kompetens eller att följa certifieringsreglerna. Det kommer bli bättre med tiden, men just nu är det idiotiskt att jag måste betala mer för sämre entreprenörer för att allt bra folk saknar rätt stämpel.

Så jag förstår er som står utanför. Jag räknar dock med att även de kompetenta blir certifierade med tiden.

Badger skrev:

Även sitkan självföryngrar sig av vad jag sett. När det gäller hägn så har jag inget sådant runt min sitka plantering. När jag började fundera på sitka så var det en del som varnade mig för framförallt fejnings skador dom första åren. Och så här efter fem år ser det ut som om dom hade rätt, som tur väl är så verkar det som om dom föredrar vissa avgränsade område att feja på och utökar dom lite år från år. Man skulle nog kunna säga att jag har 90% skador på ca 10% av ytan och utanför dom knappt något. I år verkar dock skadorna avta då barren börjar att bli mycket vassare på träden.
En bild på fejningen.
1707597832_img_20230609_211603.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).