lör 10 feb 2024, 21:11#832324
Badger skrev:Sörlänningen skrev:Vi kommer dock inte plantera mer, för den växer bara ytterst lite bättre än gran på vår mark och certifieringarna hatar ju exoter, så vi ger oss mot överheten och kommer strunta i att tänka de närmaste decennierna.
Certifieringarna. Är de ens värda besväret? Någon tia på prislistan?
Det kan man såklart diskutera. Det är inte ett bra system som det är nu. Samtidigt så är det nog så att om någon skogskötsel alls kommer accepteras i framtiden (inte säkert) så är det nog via certifieringar det alls kommer vara möjligt. Det är i alla fall vad jag tror. Så jag tycker att det är bäst att vänja sig, även om en *hel del* i systemet är befängt.
Jag är Södramedlem och är dubbelcertifierad där, så jag jag vet bara hur det fungerar inom Södra (de kör en egen packetering). För bara ett par år sedan vill jag minnas att de bara betalade 15 SEK /fub till oss dubbelcertifierade. Nu är det dock 40 SEK/fub. Om man dessutom maxar andelen NS/NO får man 25 SEK/fub ytterligare.
Dubbelcertfiering innebär ju att man har PEFC och FSC. PEFC är rätt rimligt. FSC innehåller t.ex. idiotiska krav på att ha väldigt lite exoter. Vissa krav går ibland emot lagkrav.
En för tillfället väldigt absurd sak är att man *alla* som utför något arbete i ens skog måste vara certifierade. Där vi har vår skog är enda möjligenheten att få certifierade entreprenörer att avnända sig av Södras folk. I princip alla med hög kompetens som har bättre saker för sig än att vända papper har ingen certifiering än, så man får just nu välja mellan kompetens eller att följa certifieringsreglerna. Det kommer bli bättre med tiden, men just nu är det idiotiskt att jag måste betala mer för sämre entreprenörer för att allt bra folk saknar rätt stämpel.
Så jag förstår er som står utanför. Jag räknar dock med att även de kompetenta blir certifierade med tiden.