Motorsåg och handhållet

Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

6 inlägg 924 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

Mogren  
#831804 Hej!
Har läst ett tag här inne, men aldrig skrivit något. Har noterat att det verkar finnas mycket kunskap.

Jag och min fru köpte för ett år sedan en liten gård i södra Sverige på ca 40ha varav ca 25 är produktionsskog.
Har ingen tidigare erfarenhet av skogsbruk men intresset finns och jag har har under den första tiden gått en del med röjsåg och tagit tag lite eftersatta områden. Har också anmält mig till motorsågskörkort A+B som drar igång i vår.
Det som ligger närmst i tiden är väl en förstagallring. Några avdelningar skulle man kunna slutavverka men tycker det är trevligt med lite äldre skog på markerna också. Annars är det övervägande ungskog.

Så till utrustningen då:
Jag har sedan tidigare en Husqvarna 435 II. Den köptes när jag bodde på en lite större villatomt och lämpar sig kanske inte till frekvent arbete i skogen, men den kommer få hänga med och agera backup tills den ger upp. Sedan blir det nog en annan lite mindre såg.
På den sågen har jag ett 13" svärd.

Jag har i dagarna också köpt en Stihl MS 261 som jag tänker ska vara min "standardsåg". Jag tog den med 16" svärd. Tänkte att det är bra att ha ett lite större.
Men till dagligt bruk så säger nästan alla att man klarar sig väldigt långt med 13 svärd.
Till Stihlen säljer de ju bara 14 och 16 svärd, och jag tänker inte att 16 svärdet kommer att sitta på som standard.
Min fråga är alltså vad ni rekommenderar för svärd och kedjor att komplettera med. Ska jag köpa till 14" svärdet (Stihl Light 04 ,325'' 1,3 mm)
eller finns det något 13" oregonsvärd som passar?
Tänker ha Stihlen till både fällning och kvistning. Vet inte om 14" är onödigt klumpigt att kvista med?

Hade ju förstås varit skönt att hålla sig till samma system så man inte behöver för många olika uppsättningar av filmallar och så men vill helst inte ha större svärd än nödvändigt. Stihlsvärden och kedjorna var också bra mycket dyrare än t.ex. Husqvarnas noterade jag.

Tacksam för all input!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

Lindveden  
#831806 E ingen jättestor skillnad mellan 13 o 14 tum. Kör själv med en 261 me 16 tum light svärd till vardags. Funkar jättebra för min del. Men kör du på 14 tum så blir det säkert bra 👍

Avatar Fallback

Re: Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

maltex  
#831814 Jag skulle bara ha 16"svärdet på den sågen, borde funka till det mesta, du har ju 435an om det blir för klumpigt. Komplettera ev med kedja svärd med 1.5 mm drivlänksbredd samma längd eller 18-20" om behovet finns.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831815 Stå på dig så skaffar handlaren ett 13" svärd åt dig. Så kan du köra 56 länk standardkedjor av valfritt märke.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

Mogren  
#831818 Tack för svar så långt. Det är ju alltid jobbigt när det inte finns något facit. Alla kör olika, och alla är nöjda med sina val 😀
Tycker att det här med svärd kedjor är lite av en djungel. Har inte helt fått koll på det än.
Kan jag köra ett svärd med 1.5 mm drivlänksbredd utan att byta drivhjul?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare söker lämpliga svärdslängder - Stihl MS 261

Lindveden  
#831819
Mogren skrev:Tack för svar så långt. Det är ju alltid jobbigt när det inte finns något facit. Alla kör olika, och alla är nöjda med sina val 😀
Tycker att det här med svärd kedjor är lite av en djungel. Har inte helt fått koll på det än.
Kan jag köra ett svärd med 1.5 mm drivlänksbredd utan att byta drivhjul?


Ja det kan du, när ja köpte min 261 för några år sen så satt det 15 tum 1,5 på den. Men det va inga problem o sätta dit 16 tum 1,3 light

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).