tor 08 feb 2024, 14:54#831804
Hej!
Har läst ett tag här inne, men aldrig skrivit något. Har noterat att det verkar finnas mycket kunskap.
Jag och min fru köpte för ett år sedan en liten gård i södra Sverige på ca 40ha varav ca 25 är produktionsskog.
Har ingen tidigare erfarenhet av skogsbruk men intresset finns och jag har har under den första tiden gått en del med röjsåg och tagit tag lite eftersatta områden. Har också anmält mig till motorsågskörkort A+B som drar igång i vår.
Det som ligger närmst i tiden är väl en förstagallring. Några avdelningar skulle man kunna slutavverka men tycker det är trevligt med lite äldre skog på markerna också. Annars är det övervägande ungskog.
Så till utrustningen då:
Jag har sedan tidigare en Husqvarna 435 II. Den köptes när jag bodde på en lite större villatomt och lämpar sig kanske inte till frekvent arbete i skogen, men den kommer få hänga med och agera backup tills den ger upp. Sedan blir det nog en annan lite mindre såg.
På den sågen har jag ett 13" svärd.
Jag har i dagarna också köpt en Stihl MS 261 som jag tänker ska vara min "standardsåg". Jag tog den med 16" svärd. Tänkte att det är bra att ha ett lite större.
Men till dagligt bruk så säger nästan alla att man klarar sig väldigt långt med 13 svärd.
Till Stihlen säljer de ju bara 14 och 16 svärd, och jag tänker inte att 16 svärdet kommer att sitta på som standard.
Min fråga är alltså vad ni rekommenderar för svärd och kedjor att komplettera med. Ska jag köpa till 14" svärdet (Stihl Light 04 ,325'' 1,3 mm)
eller finns det något 13" oregonsvärd som passar?
Tänker ha Stihlen till både fällning och kvistning. Vet inte om 14" är onödigt klumpigt att kvista med?
Hade ju förstås varit skönt att hålla sig till samma system så man inte behöver för många olika uppsättningar av filmallar och så men vill helst inte ha större svärd än nödvändigt. Stihlsvärden och kedjorna var också bra mycket dyrare än t.ex. Husqvarnas noterade jag.
Tacksam för all input!