ons 24 jan 2024, 21:50#828952r93 skrev:Bubba i skogen skrev:Kollade för skojs skull på Vretens största huggarvagn med drivning och i övrigt fullutrustad. Priset gick tydligt över miljonen. Krävs ganska mycket timmer för att betala den. Troligtvis minst lika många stockar som för några år sedan.
Jag vet att farfar högg 0,8 hektar och för det köpte han en ny Volvo amason, om man tar vedproducents senaste siffror så blir det motsvarande 320’000 du får ingen ny Volvo för det, men andra bilmärken.
Men maskiner har blivit ohyggligt dyrt, det håller jag med om, men den svenska kronan spelar väl in också.
Nog för att det reala värdet av virkesnettot har haft en sjunkande trend sett över en längre tidsperiod, men visst har även den allmänna åsikten om vad en "normal" bil eller traktor innebär i fordonsvikt, motoreffekt och övrig utrustningsnivå.
Det är ju också en parameter att ta i beaktande när man läser att år 19XY behövde man avverka si eller så många ha eller m3 för att köpa t.ex. en bil eller traktor - och jämför med vad som krävs i dagsläget.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain