SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

541 inlägg 159718 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Virkespriser 2024

r93  
Bubba i skogen skrev:Kollade för skojs skull på Vretens största huggarvagn med drivning och i övrigt fullutrustad. Priset gick tydligt över miljonen. Krävs ganska mycket timmer för att betala den. Troligtvis minst lika många stockar som för några år sedan.

Jag vet att farfar högg 0,8 hektar och för det köpte han en ny Volvo amason, om man tar vedproducents senaste siffror så blir det motsvarande 320’000 du får ingen ny Volvo för det, men andra bilmärken.

Men maskiner har blivit ohyggligt dyrt, det håller jag med om, men den svenska kronan spelar väl in också.

Landshypotek Bank

jannee  
#828940Priserna på timmer var högre på den tiden din farfar avverkade, även gentemot dagens.
Dessutom var det kanske riktigt grov skog, 5 till 600 fub/ha.
Men vilket arbete att göra allt manuellt, mot idag då du bara ringer en virkesinköpare för senare bara vänta på likviden.
På slutet av 60 talet kostade väl en Amazon GT runt 19 000 = en brutto årsinkomst som chaffis.

r93  
jannee skrev:Priserna på timmer var högre på den tiden din farfar avverkade, även gentemot dagens.
Dessutom var det kanske riktigt grov skog, 5 till 600 fub/ha.
Men vilket arbete att göra allt manuellt, mot idag då du bara ringer en virkesinköpare för senare bara vänta på likviden.
På slutet av 60 talet kostade väl en Amazon GT runt 19 000 = en brutto årsinkomst som chaffis.

Ja, han drog ut allt med en rottne vajerkran som han hyrde eller lånade, vet inte vad han hade för traktor.

alias  
r93 skrev:
Bubba i skogen skrev:Kollade för skojs skull på Vretens största huggarvagn med drivning och i övrigt fullutrustad. Priset gick tydligt över miljonen. Krävs ganska mycket timmer för att betala den. Troligtvis minst lika många stockar som för några år sedan.

Jag vet att farfar högg 0,8 hektar och för det köpte han en ny Volvo amason, om man tar vedproducents senaste siffror så blir det motsvarande 320’000 du får ingen ny Volvo för det, men andra bilmärken.

Men maskiner har blivit ohyggligt dyrt, det håller jag med om, men den svenska kronan spelar väl in också.

Nog för att det reala värdet av virkesnettot har haft en sjunkande trend sett över en längre tidsperiod, men visst har även den allmänna åsikten om vad en "normal" bil eller traktor innebär i fordonsvikt, motoreffekt och övrig utrustningsnivå.

Det är ju också en parameter att ta i beaktande när man läser att år 19XY behövde man avverka si eller så många ha eller m3 för att köpa t.ex. en bil eller traktor - och jämför med vad som krävs i dagsläget.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#829389Jodå, man kan inte jämföra när farfar köpte en ny grålle med att köpa en ny fullutrustad traktor idag. Nu tänkte jag kanske mer på prisutvecklingen på maskiner ( en huggarvagn tex ) de sista kanske 4-5 åren. Samma eller motsvarande modell. 🙂

Avslutat-06  
grankarl skrev:Angående virkespriserna , borde man inte på något sätt jämföra med vad man får för exv ett lass timmer eller massaved mot vad inköpskostnaden är för de investeringar som vår branch är beroende av , tex hur mycket måste man hugga o leverera för att kunna grusa upp en skogsbilväg eller köpa en ny traktor . ( grusade på ett par lass härom dagen o det var hemskt va dyrt det blivit ) ( funderade på att byta traktor men det blir tufft ).

Köpte ny traktor för 30 år sedan , utan att räkna exakt på det så känns det som att jag fick mer för pengarna då .

Säkert nån som har ett bra och enkelt svar på detta med nåt slags prisindex ?

Sedan kan man kanske börja prata prisindex på branch relaterade varor rakt av istället för att spekulera i om huruvida det är bra timmerpriser eller inte ?

Torbjörn sitter ju på mycket bra data gällande skogspriser, jag skulle nog hävda att den bästa måttstocken efter 1971 https://www.federalreservehistory.org/e ... ility-ends är guldpriset även om det är volatilt, men något som följt inflation i mer än 2500 år och för de flesta perioder inte är manipulerat tror jag skulle ge många nya insikter! Hoppas Torbjörn kunde presentera lite grafer på detta.
KPi och liknade mått är totalt irrelevanta om man har lite insikt i hur de skapas. lex https://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_regression

millemeck  
#829665Testade att sälja tre bil o släp med fin björkmassa till Borås Energi . De tackade absolut nej. Men ville gärna köpa energived, 550/fub.

Användarvisningsbild

grankarl  
#829752har köpare om du vill sälja ?

Användarvisningsbild

Jensrud  
#829788Halloj jag fick virkespriser från rundvirke som jag tycker verkar vettiga. Vad säger ni som är mer inbiten än mig? Fick även bra betalt av sveaskog med, men rundvirke låg snäppet högre. Jag befinner mig i hälsingland/järvsö.

alias  
Jensrud skrev:Halloj jag fick virkespriser från rundvirke som jag tycker verkar vettiga. Vad säger ni som är mer inbiten än mig? Fick även bra betalt av sveaskog med, men rundvirke låg snäppet högre. Jag befinner mig i hälsingland/järvsö.

Ska avverkningskostnad räknas av på priserna, eller är det nettopriser?

Trodde att det skulle vara större skillnad på talltimmer och stolpsortimentet.

MVH
Alias

Dsv  
#829828925kr mfub rakt över.
Timmer, klentimmer, massaved.
Brännved 600kr
Netto
Sörmland

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#830534Jag lägger en länk till tråden om dagens prishöjning från Mellanskog här också:
Mellanskog höjer virkespriset

millemeck  
grankarl skrev:har köpare om du vill sälja ?

Det låter intressant. Kan jag få lite mer information. Det finns förutom björken energived samt barrmassa.

Användarvisningsbild

Elis76  
#831657I dag den 7 februari kom Billerud med uppdaterade prislistor.

https://www.billerud.se/skog/salja-virke/virkespriser

Användarvisningsbild

Elis76  
#831746Här finns Metsä:s prislistor.

Någon finsk medlem får gärna kommentera listan.

😀

https://www.metsagroup.com/sv/virkesanskaffning/virkeshandels-och-skogsvardstjanster/begar-anbud-pa-virkesaffar/virket-pris/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).